Η καλωδιακή σύνδεση ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Φινλανδίας και Εσθονίας στη Βαλτική Θάλασσα υπέστη σοβαρό πλήγμα την ημέρα των Χριστουγέννων, με τις αρχές να αναφέρουν πως η ζημιά ενδέχεται να σχετίζεται με ρωσική δολιοφθορά.
Σύμφωνα με Φινλανδούς ερευνητές, εντοπίστηκε ένα ίχνος 100 χιλιομέτρων στον βυθό της θάλασσας γύρω από το υποθαλάσσιο καλώδιο Estlink 2, το οποίο υπέστη ζημιά. Ο Guardian αναφέρει ότι οι ερευνητές πιστεύουν πως η κατάσταση αυτή ενδέχεται να έχει προκληθεί από σκάφος με το όνομα Eagle S, το οποίο φέρει τη σημαία των Νήσων Κουκ, και είναι ύποπτο ότι ανήκει σε ένα επικίνδυνο “σκιάχτρο” στόλο της Ρωσίας που διακινεί ρωσικά πετρελαιοειδή που υπόκεινται σε εμπάργκο μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το 2022.
«Η τρέχουσα εκτίμησή μας είναι ότι το ίχνος που βρέθηκε είναι αποτέλεσμα της άγκυρας του Eagle S», δήλωσε ο Σάμι Πάιλα, επικεφαλής της αστυνομικής έρευνας, σε συνέντευξή του στο φινλανδικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο Yle.
Δολιοφθορά στους υποθαλάσσιους αγωγούς
Η ζημιά στο Estlink 2, που συνδέει τη Φινλανδία με την Εσθονία, θα απαιτήσει περίπου 7 μήνες για να επιδιορθωθεί, με αποτέλεσμα να αυξηθούν ενδεχομένως οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος στην Εσθονία κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Αυτή η περιστατική ζημιά είναι μία από πολλές που επισημαίνονται τα τελευταία χρόνια στις υποθαλάσσιες υποδομές ενέργειας και τηλεπικοινωνιών.
Ειδικότερα, ο Πάιλα υπογράμμισε ότι το κίνητρο πίσω από αυτή τη ζημιά αποτελεί κάτι θεμελιώδες που θα διερευνηθεί περαιτέρω, ενώ ανώτερος αξιωματούχος από την Εσθονία τόνισε ότι δεν υπάρχει αμφιβολία για τον σκόπιμο χαρακτήρα της επίθεσης.
«Αν προσπαθείς να σέρνεις μια άγκυρα, είναι αδύνατο να μην καταλάβεις ότι συμβαίνει κάτι παράξενο», ανέφερε ο αξιωματούχος. Ωστόσο, παραδέχτηκε ότι η απόδειξη θα είναι δύσκολη και οι υποψίες επικεντρώνονται στη Ρωσία, η οποία έχει προσπαθήσει να υπονομεύσει τις χώρες του ΝΑΤΟ τα τελευταία χρόνια.
Καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στο Estlink 1
Το πλήρωμα του Eagle S, που απαρτιζόταν από Γεωργιανούς και Ινδούς, είχε πρόσφατα προσαράξει στη Ρωσία και θεωρείται ότι μετέφερε ρωσικά πετρελαιοειδή. Όταν το σήμα συναγερμού εξέπεμψε την ημέρα των Χριστουγέννων, οι αρχές της Φινλανδίας και της Εσθονίας έσπευσαν στην περιοχή, αλλά το εσθονικό πλοίο δεν μπόρεσε να χειριστεί τις συνθήκες και οι Φινλανδοί ανέλαβαν τη δράση.
Η αναγνώριση του σκάφους που προκάλεσε τη ζημιά χρειάστηκε μερικές ώρες, κατά τη διάρκεια των οποίων το Eagle S κατάφερε να κόψει και δύο γραμμές επικοινωνίας. Ευτυχώς, το πλοίο σταμάτησε πριν προλάβει να βλάψει το Estlink 1, το οποίο είναι ο δεύτερος υποθαλάσσιος αγωγός που συνδέει τις δύο χώρες. Το Ταλίν έχει ήδη ξεκινήσει επιχειρήσεις ναυτικού και ειδικών δυνάμεων για να διασφαλίσει την προστασία του εναπομείναντος αγωγού.