Η Σαουδική Αραβία ψάχνει για Τουρκικά μαχητικά Kaan

Η Σαουδική Αραβία προσπαθεί να αποκτήσει τα τοπικά παραγωγής μαχητικά αεροσκάφη Kaan της Τουρκίας, ως μέρος των στρατηγικών της σχεδίων για την ανέγερση μιας αυτοδύναμης αμυντικής βιομηχανίας έως το 2030, σύμφωνα με την φιλοκυβερνητική εφημερίδα Milliyet.

Σύμφωνα με το Turkish Minute, Τούρκοι αξιωματούχοι, με επικεφαλής τον Γενικό Γραμματέα του Οργανισμού Αμυντικής Βιομηχανίας (SSB), Χαλούκ Γκοργκούν, υποδέχτηκαν τον αναπληρωτή υπουργό Άμυνας της Σαουδικής Αραβίας, Χαλέντ μπιν Χουσεΐν αλ-Μπιγιάρι, και τον αρχηγό της Πολεμικής Αεροπορίας, Τούρκι μπιν Μπαντάρ Αλ Σαούντ, στην Κωνσταντινούπολη. Οι διαπραγματεύσεις για συνεργασία στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας διήρκεσαν τρεις ημέρες και ξεκίνησαν στις 24 Δεκεμβρίου.

Ο Σαουδάραβας αρχηγός του επιτελείου στρατηγός Φαγιάζ μπιν Χαμίντ αλ-Ρουουέιλι συναντήθηκε επίσης με Τούρκους αξιωματούχους στην Άγκυρα στις 26 Δεκεμβρίου.

Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Γιασάρ Γκιουλέρ, και ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού, Μετίν Γκουράκ, συζήτησαν με τον αλ-Ρουουέιλι αμυντικά προγράμματα, συμπεριλαμβανομένων μαχητικών αεροσκαφών, πολεμικών πλοίων, συστημάτων ραντάρ και πυραύλων, όπως δηλώνουν αξιωματούχοι του υπουργείου Άμυνας.

Η προμήθεια 100 μαχητικών αεροσκαφών Kaan ήταν μεταξύ των κύριων θεμάτων της συζήτησης.

Το πρόγραμμα του τουρκικού μαχητικού Kaan, που ξεκίνησε το 2016, στοχεύει στην ανάπτυξη ενός αεροσκάφους επόμενης γενιάς μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2020.

Έχει προϋπολογιστεί στα 1,18 δισεκατομμύρια δολάρια και περιλαμβάνει συνεργασία με τη BAE Systems και τη Rolls-Royce για την ανάπτυξη κινητήρων.

Η Σαουδική Αραβία σκοπεύει να αναβαθμίσει την πολεμική της αεροπορία λόγω των περιφερειακών εντάσεων. Παραδοσιακά, το βασίλειο βασίζεται στα αμερικανικά μαχητικά F-15 και έχει αποτύχει μέχρι στιγμής να αποκτήσει το F-35, παρά τις επανειλημμένες αιτήσεις του από το 2012.

Μετά από αυτές τις επαγγελματικές προκλήσεις, η Σαουδική Αραβία εξετάζει πλέον νέες επιλογές με άλλες διεθνείς συνεργασίες. Στο τραπέζι βρίσκονται το γαλλικό Rafale, το τουρκικό μαχητικό Kaan και το stealth J-31 της Κίνας, που μοιάζει με το F-35.

Το Ριάντ επιθυμεί μια συμφωνία που θα περιλαμβάνει μεταφορά τεχνολογίας και τοπική παραγωγή.

Σύμφωνα με τον Γκοργκούν, το πρόγραμμα του Kaan θα περάσει δοκιμές με το δεύτερο πρωτότυπο το 2025.

Αρχικά, τα αεροσκάφη θα χρησιμοποιούν κινητήρες F110 της General Electric και αργότερα θα περάσουν σε τοπικά παραγόμενους κινητήρες, δήλωσαν αξιωματούχοι. Η πώληση αεροσκαφών με κινητήρες F110 θα απαιτήσει ειδικές άδειες από τις ΗΠΑ.

Η εξάρτηση ολόκληρης της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας από ξένους κινητήρες αποτελεί μεγάλο πρόβλημα. Πολλά από τα τουρκικά αεροπορικά προγράμματα, μεταξύ των οποίων και το Kaan, εξαρτώνται από τους κινητήρες F110 της General Electric, οι οποίοι μπορούν να βρεθούν αντιμέτωποι με πιθανές αμερικανικές κυρώσεις.

Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί όταν οι ΗΠΑ είχαν εμποδίσει την πώληση επιθετικών ελικοπτέρων T-129 από την Τουρκία στο Πακιστάν, αρνούμενες τις άδειες εξαγωγής για τους αμερικανικούς κινητήρες. Ωστόσο, η Τουρκία κατάφερε να παραδώσει έξι T-129 στις Φιλιππίνες, ίσως λόγω βελτίωσης των διπλωματικών σχέσεων ΗΠΑ-Φιλιππίνων.

Αν και οι Σαουδάραβες εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την αγορά του τουρκικού μαχητικού Kaan, είναι πολύ νωρίς να θεωρηθεί ότι μια τέτοια πώληση θα πραγματοποιηθεί τελικά.

Καθώς προχωρά το πρόγραμμα Kaan και γίνονται διαθέσιμες περισσότερες πληροφορίες, αναμένεται να υπάρξει μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με την πιθανότητα και την κλίμακα οποιασδήποτε ενδεχόμενης συμφωνίας.

Το καλοκαίρι του 2023, η Τουρκία και η Σαουδική Αραβία υπέγραψαν συμφωνία για την προμήθεια μη επανδρωμένων αεροσκαφών από την τουρκική εταιρεία Baykar.

Ο Χαλούκ Μπαϊρακτάρ, διευθύνων σύμβουλος της Baykar και γαμπρός του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, περιέγραψε τη συμφωνία ως «το μεγαλύτερο συμβόλαιο εξαγωγών στην ιστορία της Τουρκικής Δημοκρατίας στον τομέα της άμυνας και της αεροπορίας».

Η αξία της συμφωνίας παραμένει άγνωστη.

δειτε ακομα

δειτε ακομα