Η προοπτική του υδρογόνου στην Ευρώπη: Ανάγκη για στήριξη για τη βιώσιμη ανάπτυξη
Σύμφωνα με μια πρόσφατη έκθεση από την Dii Desert Energy και την ILF Consulting Engineers, η επιτυχία των φιλόδοξων κλιματικών στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως ο στόχος “Fit for 55” για μείωση των εκπομπών CO₂ κατά 55% έως το 2035, εξαρτάται άμεσα από την ομαλή ενσωμάτωση υδρογόνου και άλλων ενώσεων χαμηλών εκπομπών στην ενεργειακή μας παραγωγή.
Η μελέτη αποκαλύπτει ότι όλες οι απαραίτητες συνθήκες – από την παραγωγή μέχρι τη διανομή και την κατανάλωση – είναι ήδη έτοιμες για μια ραγδαία ανάπτυξη στην αγορά του υδρογόνου. Ωστόσο, σημαντικά εμπόδια παραμένουν σε κάθε στάδιο της αλυσίδας αξίας, που θα πρέπει να ξεπεραστούν για να επιταχυνθεί αυτή η διαδικασία.
Σημαντικά προβλήματα, όπως οικονομικές και ρυθμιστικές προκλήσεις, καθώς και ζητήματα υποδομής, καθυστερούν την πρόοδο. Η χρηματοδότηση κατατάσσεται στις πιο σημαντικές προκλήσεις για την κλιμάκωση έργων παραγωγής και μεταφοράς υδρογόνου. Παρόλο που μερικές πρωτοβουλίες, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου και το H2Global Fund προσπαθούν να μετριάσουν αυτούς τους κινδύνους, η ροή ιδιωτικών κεφαλαίων παραμένει ανεπαρκής.
Είναι απαραίτητη η στήριξη από την ΕΕ και τα κράτη μέλη για την ανάπτυξη μηχανισμών που θα εξασφαλίσουν τις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας, επισημαίνεται στη μελέτη. Η συνεργασία σε όλη την αλυσίδα αξίας είναι καθοριστική για τη σύνδεση προσφοράς και ζήτησης, προκειμένου να διευκολύνει την ανάπτυξη των έργων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι μακροχρόνιες συμβάσεις προμηθειών είναι ακόμη σπάνιες, αλλά κρίσιμες για να μπορέσουν οι επενδυτές να λάβουν αποφάσεις που να στηρίξουν την ανάπτυξη του τομέα. Έτσι, η συμμετοχή των κυβερνήσεων είναι ζωτικής σημασίας για την προώθηση των υποδομών μεταφοράς υδρογόνου και τη δημιουργία ενός στρατηγικού αποθέματος μορίων χαμηλών εκπομπών, που θα μπορούσε να σταθεροποιήσει την αγορά.
Σχόλια των εκδοτών της μελέτης
Οι συγγραφείς της μελέτης προειδοποιούν ότι χωρίς στοχευμένη δημόσια υποστήριξη και νέους μηχανισμούς χρηματοδότησης, η πρόοδος του τομέα του υδρογόνου θα είναι δύσκολη. Ο Simon Roth, επικεφαλής συντάκτης της μελέτης, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι οι τεχνικές λύσεις είναι διαθέσιμες, αλλά η αποτελεσματική κλιμάκωση θα εξαρτηθεί από τη βελτίωση των δομών χρηματοδότησης και την ανάπτυξη σαφέστερων ρυθμιστικών πλαισίων.
Ο Cornelius Matthes, Διευθύνων Σύμβουλος της Dii Desert Energy, προσθέτει ότι η ηλεκτρική ενέργεια χαμηλών εκπομπών είναι ήδη ανταγωνιστική στην περιοχή MENA, και υπογραμμίζει την ανάγκη για μια διεθνή συμφωνία σχετικά με την τιμολόγηση των εκπομπών CO₂.