Μια συναρπαστική νέα εποχή για τις θαλάσσιες διαδρομές αναδύεται από τη Σουηδία. Στις 29 Οκτωβρίου, το πρωί, πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του P-12 Nova, του πρώτου ηλεκτρικού υδροπτέρυγα στον κόσμο, στην Στοκχόλμη. Όπως αναφέρει το offshore-energy.biz, το πλοίο αυτό είναι μια καινοτόμα κατασκευή από την Candela, τη Σουηδική εταιρεία που ειδικεύεται σε βιώσιμα και ηλεκτρικά σκάφη υδροπτέρυγων.
Το P-12 Nova, το πρώτο από τη νέα σειρά P-12 της Candela, αναχώρησε από την αποβάθρα της Tappströmm και κάλυψε την απόσταση 15 χιλιομέτρων προς το Δημαρχείο της Στοκχόλμης σε μόλις 30 λεπτά, επιτυγχάνοντας έτσι τη μείωση της συνηθισμένης διάρκειας του ταξιδιού στη μέση, όπως ανακοίνωσε η Candela.
Νωρίτερα φέτος, η Candela υπεγράφη συμφωνία για την προμήθεια ενός στόλου ηλεκτρικών υδροπτέρυγων P-12 για το NEOM, το φιλόδοξο «έργο μεγαλοπόλεων» στη Σαουδική Αραβία.
Η πρώτη παρτίδα των 8 πλοίων αναμένεται να παραδοθεί το 2025 και στις αρχές του 2026.
Περίοδος πλεύσης και στόχοι
Όπως έχει προγραμματιστεί, το Nova θα πλέει μέχρι το φθινόπωρο του 2024, οπότε θα παγώσουν τα νερά. Έπειτα θα ξαναρχίσει τις πλεύσεις την άνοιξη και θα συνεχίσει έως τον Αύγουστο του 2025.
Αυτό το πιλοτικό έργο είναι μια συνεργασία της Candela με την Trafikverket και την περιοχή της Στοκχόλμης (SL), με στόχο την ανάλυση της δυνατότητας της τεχνολογίας υδροπτέρυγων να προσφέρει ταχύτερα και πιο οικονομικά θαλάσσια ταξίδια χωρίς εκπομπές, θέτοντας έτσι νέα πρότυπα για τις μεταφορές στη Στοκχόλμη.
Το ηλεκτρικό πλοίο υδροπτέρυγας «πετά» πάνω από το νερό αντί να το προωθεί, όπως τα παραδοσιακά σκάφη, μειώνοντας έτσι την τριβή και τη συνοδευτική επιβάρυνση.
Ως αποτέλεσμα, το πλοίο μπορεί να ταξιδεύει με υψηλές ταχύτητες εντός της πόλης, χωρίς να υπόκειται στους περιορισμούς που επιβάλλουν οι κανονισμοί σε άλλα πλωτά μέσα.
Τα υπολογιστικά ελεγχόμενα πτερύγια του υδροπτέρυγα ανυψώνουν τη γάστρα πάνω από το νερό, μείνοντας 80% πιο οικονομικά σε κατανάλωση ενέργειας σε σύγκριση με συμβατικά σκάφη.
Λειτουργία και τεχνολογία
Το Nova λειτουργεί με 100% ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια και προκαλεί ελάχιστο θόρυβο ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες, χάρη στους ηλεκτρικούς κινητήρες C-POD που δεν έχουν μηχανική μετάδοση, σύμφωνα με τα στοιχεία της Candela.
Επιπλέον, το σκάφος φημίζεται ως το ταχύτερο ηλεκτρικό πλοίο παγκοσμίως, καθώς και το ταχύτερο στον στόλο των δημόσιων συγκοινωνιών της Στοκχόλμης, με ταχύτητα 25 κόμβων – υπερβαίνοντας τα πετρελαιοκίνητα πλοία V-class που προηγουμένως κατείχαν το ρεκόρ ταχύτητας.
«Αυτή η εξέλιξη σηματοδοτεί μια αλλαγή παραδείγματος για τις αστικές μεταφορές, αναγεννώντας τις πλωτές οδούς μας. Πολλές πόλεις έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τις διαδρομές πάνω από το νερό, που είναι και η παλαιότερη υποδομή της ανθρωπότητας. Σήμερα, οι πλωτές διαδρομές συχνά υποχρησιμοποιούνται λόγω του υψηλού τους κόστους και των περιβαλλοντικών ανησυχιών που σχετίζονται με τα παραδοσιακά πλοία. Αν μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε αυτό το δυναμικό, μπορούμε να κάνουμε τις πόλεις πιο ελκυστικές», δήλωσε ο Gustav Hasselskog, ιδρυτής και CEO της Candela.
Η πραγματικότητα είναι ότι για πρώτη φορά υπάρχει ένα πλοίο που κάνει τις θαλάσσιες μεταφορές ταχύτερες, πιο πράσινες και πιο προσιτές από τις χερσαίες επιλογές. Η εποχή της αναγέννησης των πλωτών οδών έχει ξεκινήσει και είναι συναρπαστικό το ότι η Στοκχόλμη βάζει τον πήχη.