Ευρωπαίοι ηγέτες από τις χώρες με ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Τσεχία, ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επανεξετάσει τις οικονομικές κυρώσεις που επιβάλλονται σε αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν πληρούν τους στόχους εκπομπών CO2 της ΕΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, οι ηγέτες αυτών των χωρών πίεσαν την Πέμπτη για την αναστολή αυτών των ποινών, επικαλούμενοι τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο τομέας.
Η θέση του Γερμανού Καγκελάριου Όλαφ Σολτς
Ο Όλαφ Σολτς, καγκελάριος της Γερμανίας, δήλωσε ότι δεν έχει νόημα να επιβαρύνουμε επιπλέον μια ήδη δύσκολη κατάσταση για την αυτοκινητοβιομηχανία και ότι τα πρόστιμα δεν πρέπει να περιορίζουν την αναγκαία επένδυση σε ηλεκτρικά οχήματα. Τόνισε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες εισάγουν νέα ηλεκτρικά μοντέλα στην αγορά, αλλά η αγορά δεν μπορεί να εξαναγκαστεί να τα αποδεχτεί.
Ο Σολτς επιδοκίμασε το σχέδιο της προεδρίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, για την έναρξη ενός «δομημένου διαλόγου» με τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, με τους ηγέτες της ΕΕ να συμφωνούν να συζητήσουν το θέμα κατά την επόμενη Σύνοδο Κορυφής τον Μάρτιο.
Η στάση άλλων ευρωπαϊκών χωρών
Οι πρωθυπουργοί της Ιταλίας και της Τσεχίας εξέφρασαν επίσης την επιθυμία τους να τροποποιηθεί η πολιτική σχετικά με τα πρόστιμα για λανθασμένες εκπομπές CO2, όπως αναφέρουν διπλωμάτες της ΕΕ.
Νέα διατύπωση από τη Γαλλία:
Αυτή την εβδομάδα, η Γαλλία υπήρξε επίσης αντίθετη στα πρόστιμα, επισημαίνοντας ότι, αν και δεν επιθυμεί να αποδυναμώσει τους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2, κρατά ανοιχτό το ενδεχόμενο λύσεων για την αποφυγή ποινών για τις αυτοκινητοβιομηχανίες το προσεχές έτος.
Και άλλες χώρες, όπως η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Σλοβακία, έχουν ζητήσει από την ΕΕ να επανεξετάσει τις πολιτικές που αφορούν την εκπομπή CO2 από τα αυτοκίνητα, με την Σουηδία, που φιλοξενεί την Volvo, να είναι μία από τις λίγες χώρες που προήλθαν υπέρ της διατήρησης των προστίμων.
Οι στόχοι της ΕΕ για το 2025
Οι νέοι στόχοι εκπομπών CO2 που ισχύουν για το 2025 καθορίζουν ένα συγκεκριμένο όριο που θα πρέπει να τηρούν οι κατασκευαστές εντός του στόλου τους. Η πτώση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των μέσων εκπομπών CO2, με αποτέλεσμα τη μη επίτευξη των στόχων.
Οι συνέπειες για την αυτοκινητοβιομηχανία
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν κυρώσεις που αγγίζουν τα 15 δισεκατομμύρια ευρώ από την απώλεια των στόχων, με την Volkswagen, την μεγαλύτερη κατασκευάστρια της περιοχής, να είναι η πιο επιβαρυμένη.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποιούν ότι μπορεί να αναγκαστούν να κλείσουν εργοστάσια και να απολύσουν χιλιάδες εργαζόμενους λόγω της πτώσης της ζήτησης, της εντεινόμενης κινεζικής ανταγωνιστικότητας και των χαμηλότερων από τις προβλέψεις πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.