«Το Ύψιστο Ποτάμι»: Ο πιο ακριβός στόχος υποδομών παγκοσμίως

Μία από τις πιο εντυπωσιακές τοπογραφίες του κόσμου, ο ποταμός Γιαρλούνγκ Τσανγκπό, έχει σκαρφαλώσει στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης για τη φυσική του δραστηριότητα, καθώς η ροή του πέφτει απότομα κατά 2.000 μέτρα σε μόλις 50 χιλιόμετρα. Αυτή η συγκλονιστική υποδομή τον έχει κερδίσει τον τίτλο «Το Έβερεστ των Ποταμών».

Όμως, το ενδιαφέρον των Κινέζων αρχών επικεντρώνεται στο υδροηλεκτρικό δυναμικό αυτής της σπάνιας φυσικής πηγής. Σύμφωνα με ανακοίνωση του κρατικού πρακτορείου ειδήσεων Xinhua, στις 25 Δεκεμβρίου, η Κίνα προχώρησε στην έγκριση σχεδίων για την κατασκευή ενός γιγαντιαίου υδροηλεκτρικού φράγματος στις όχθες του Γιαρλούνγκ Τσανγκπό, το οποίο ρέει από το Θιβέτ προς την Ινδία και το Μπανγκλαντές.

Το φράγμα αυτό θα ενισχύσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας κατά 300 δισεκατομμύρια κιλοβατώρες ετησίως, ποσότητα που θα μπορούσε να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες περισσότερων από 300 εκατομμυρίων ανθρώπων. Επιπλέον, αναμένεται να τριπλασιάσει τη δυναμικότητα του ήδη υπάρχοντος φράγματος των Τριών Φαραγγιών, που είναι αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο στον κόσμο.

yarloung 696x464 1

Οι προκλήσεις και το κόστος

Η κυβέρνηση εννοεί να χρησιμοποιήσει αυτό το έργο για να επιτύχει την κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2060, ωστόσο αναμένονται σημαντικές προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν, όπως αναφέρει το Economist.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τέσσερις έως έξι σήραγγες μήκους 20 χιλιομέτρων θα χρειαστεί να ανοίξουν μέσα από το βουνό Namcha Barwa προκειμένου να γίνει η εκτροπή της ροής του ποταμού. Η θέση του φράγματος, όμως, βρίσκεται και σε έναν κομβικό σεισμογενή ζώνη, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους από σεισμούς και κατολισθήσεις.

Το μέγεθος της μηχανικής διαδικασίας είναι ένας από τους λόγους που το συνολικό κόστος του έργου εκτιμάται ότι θα φτάσει έως και 1 τρισεκατομμύριο γιουάν (137 δισ. δολάρια), κάνοντάς το έτσι το πιο δαπανηρό έργο υποδομής παγκοσμίως.

Αντιδράσεις των ντόπιων

Κατά την κατασκευή του φράγματος των Τριών Φαραγγιών, η κινεζική κυβέρνηση είχε αναγκαστεί να μετακινήσει περισσότερους από 1,3 εκατομμύρια ανθρώπους. Δεν είναι ακόμη σαφές πόσοι μπορεί να επηρεαστούν από το νέο φράγμα, που θα κατασκευαστεί στην κομητεία Μεντόγκ του Αυτόνομη Περιοχής του Θιβέτ.

Η περιοχή είναι ήδη εξοικειωμένη με τέτοια μεγάλα έργα, καθώς πολλές φορές οι ντόπιοι έχουν εκφράσει την αγανάκτησή τους για την εκμετάλλευση των φυσικών πόρων της περιοχής. Τον Φεβρουάριο του 2024, εκατοντάδες κάτοικοι συνελήφθησαν διαμαρτυρόμενοι ενάντια σε ένα άλλο φράγμα που απειλούσε να πλημμυρίσει τα χωριά και τα μοναστήρια. Αντίστοιχες ανησυχίες για περιβαλλοντικές επιπτώσεις επικρατούν και γύρω από το έργο στη Μεντόγκ, όπως αναφέρει το Economist.

ya

Ωστόσο, οι Κινέζοι αξιωματούχοι δείχνουν την τάση να απαξιώνουν αυτές τις ανησυχίες. Αυτό δεν προσφέρει ιδιαίτερες εγγυήσεις στην Ινδία και το Μπανγκλαντές, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το ποτάμι, γνωστό ως Βραχμαπούτρα, και εκατομμύρια πολίτες στηρίζονται σε αυτό για την ύδρευση και τις καλλιέργειες τους. Δεδομένου ότι οι τρεις χώρες δεν έχουν συμφωνία για την κατανομή των υδάτων, η κατασκευή του φράγματος ενδέχεται να εντείνει την ανησυχία ότι η Κίνα μπορεί να ελέγξει τη ροή του Βραχμαπούτρα, ειδικά για την Ινδία, μία από τις χώρες με την υψηλότερη υδάτινη ένταση παγκοσμίως.

Ορισμένες μελέτες υποστηρίζουν πως το μεγάλο φράγμα στον Γιαρλούνγκ Τσανγκπό θα μπορούσε να προσφέρει οφέλη σε όλα τα παραποτάμια κράτη, αν υπάρξει συνεργασία, συμβάλλοντας σε αυξημένες ροές κατά τη διάρκεια της ξηρής περιόδου.

Η ολοκλήρωση του έργου απαιτεί τουλάχιστον μια δεκαετία, δίνοντας την ευκαιρία στην Ινδία και το Μπανγκλαντές να προγραμματίσουν τις δικές τους στρατηγικές, όπως σημειώνει το Economist.

Προϊστορία

Κατά την τελευταία δεκαετία, η Κίνα έχει εστιάσει στην κατασκευή διάφορων υδροηλεκτρικών σταθμών κατά μήκος του ποταμού Γιαρλούνγκ Τσανγκπό,με στόχο να αντλήσει τη δύναμη του ποταμού ως ανανεώσιμη πηγή ενέργειας. Το ρεύμα του, το οποίο διασχίζει το βαθύτερο φαράγγι στον πλανήτη, διαθέτει καταπληκτική ικανότητα παραγωγής υδροηλεκτρικής ενέργειας, καθώς το 25% της ροής του πέφτει 2.000 μέτρα μέσα σε 50 χιλιόμετρα.

Η επιλεγμένη τοποθεσία του έργου αναδύεται σε μια σεισμογενή ζώνη και προηγούμενες μελέτες έχουν αποκαλύψει ότι η εκτεταμένη εκσκαφή στο στενό φαράγγι ενδέχεται να συμβάλλει σε αύξηση των κατολισθήσεων.

«Οι κατολισθήσεις και οι ροές λάσπης που προκαλούνται από σεισμούς είναι δύσκολο να ελεγχθούν και ενδέχεται να προκαλέσουν σοβαρές απειλές για το έργο», είχε δηλώσει ανώτερος μηχανικός από το γεωλογικό γραφείο της Σιτσουάν το 2022.

δειτε ακομα

δειτε ακομα