Μέσα στο βλέμμα των γονέων και των δασκάλων, οι έφηβοι τοποθετούν μικρά σακουλάκια νικοτίνης ανάμεσα στο άνω χείλι και τα ούλα τους. Αυτά τα σακουλάκια, συχνά λευκού χρώματος, περιέχουν μια μίξη που περιλαμβάνει νικοτίνη, αρωματικές ουσίες και γλυκαντικά, με παρόμοιες επιδράσεις όπως τα τσιγάρα.
«Η πτώση στους καπνιστές παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, οδηγώντας την καπνοβιομηχανία να εξερευνήσει νέους δρόμους στην αγορά», δηλώνει η Αντρέα Ραμπενστάιν, ειδικός σε θέματα εθισμού από το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Μονάχου. Σύμφωνα με εκείνη, τα σακουλάκια νικοτίνης προκαλούν ισχυρή εξάρτηση και συχνά καταναλώνονται σε συνδυασμό με παραδοσιακά προϊόντα νικοτίνης, όπως ο καπνός και τα ηλεκτρονικά τσιγάρα.
Η δημοφιλία των σακουλακίων νικοτίνης έχει απογειωθεί, ειδικά μεταξύ των επαγγελματιών αθλητών. Ανάλογα με την δόση που επιλέγεται, προσφέρουν είτε τόνωση είτε χαλάρωση, εξασφαλίζοντας ότι δεν προκαλούν βλάβες στους πνεύμονες, όπως τα τσιγάρα. Αν και στη Γερμανία είναι απαγορευμένα, στην Ελλάδα κυκλοφορούν ελεύθερα και είναι σχετικά εύκολο να τα βρει κανείς διαδικτυακά.
Η Ζήτηση και οι Επενδύσεις
Πρόσφατα, το ενδιαφέρον για τα σακουλάκια νικοτίνης έχει προκαλέσει επενδύσεις από τις μεγαλύτερες εταιρείες καπνού παγκοσμίως. Αυτές επιδιώκουν να στραφούν σε προϊόντα που θεωρούνται «μειωμένου κινδύνου», με την αγορά να γίνεται ολοένα και πιο αυστηρή όσον αφορά τους κανονισμούς και τις ανησυχίες για την υγεία. Ιδιαίτερα οι νέοι, που δεν είναι ακόμη έμπειροι καπνιστές, είναι αυτοί που οδηγούν την επιτυχία των προϊόντων αυτών.
Η δημοφιλέστερη μάρκα σακουλακίων νικοτίνης, η Zyn, έχει δει τις πωλήσεις της να εκτοξεύονται άνω του 40% στην Αμερική και σχεδόν 70% διεθνώς, σύμφωνα με αναφορές. Η Philip Morris International, αφού απέκτησε την Zyn Swedish Match το 2022 για 16 δισεκατομμύρια δολάρια, ανέφερε ότι το προϊόν συνέβαλε στη συνολική αύξηση των εσόδων της κατά σχεδόν 20% το 2024, ενώ το Zyn είναι πλέον διαθέσιμο σε 30 χώρες, ανάμεσα τους και η Ελλάδα.
Ειδικά δημοφιλές μεταξύ των νεαρών ανδρών πανεπιστημιακής ηλικίας, που αυτοαποκαλούνται «Zynfluencers», το προϊόν τους υπόσχεται αύξηση της παραγωγικότητας και μείωση του άγχους. Στα υποστηρικτικά του «stars» περιλαμβάνονται γνωστά ονόματα όπως ο Τζο Ρόγκαν και ο πρώην παρουσιαστής του Fox, Τάκερ Κάρλσον, ο οποίος σε ένα podcast του το 2023 χαρακτήρισε την Zyn «ισχυρό βελτιωτικό εργασίας» και «ενισχυτικό αρσενικότητας».
Στατιστικά για τα Σακουλάκια Νικοτίνης
Η British American Tobacco (BAT), έχοντας τη μάρκα Velo, δήλωσε ότι τα σακουλάκια νικοτίνης αποτελούν τη ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία προϊόντων της, με αύξηση εσόδων άνω του 48% στο πρώτο μισό του 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Από τη μεριά της, η Altria ανέφερε ότι περίπου 11% των εσόδων της το 2023, συνολικού ύψους 24,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, προήλθε από προϊόντα όπως το snus και τα σακουλάκια νικοτίνης.
Οι επενδύσεις σε αυτούς τους τομείς δεν δείχνουν να μειώνονται, με την PMI να επενδύει 600 εκατομμύρια δολάρια σε ένα νέο εργοστάσιο στο Κολοράντο για να καλύψει τις ανάγκες παραγωγής. Εν τω μεταξύ, η Imperial Brands ανακοίνωσε επενδύσεις τουλάχιστον 65 εκατομμυρίων λιρών για την απόκτηση παρόμοιων προϊόντων, όπως επισήμανε ο αναλυτής Rae Maile, υποδεικνύοντας τη σημαντική ανάπτυξη που αναμένονται στη συγκεκριμένη αγορά.
Η παγκόσμια αγορά σακουλακίων νικοτίνης έχει προγραμματιστεί να εκτοξευτεί από 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023 στα 25,2 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2028, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Euromonitor. Εκτός από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο, τα σακουλάκια είναι δημοφιλή και στις σκανδιναβικές χώρες, με αναμενόμενη αύξηση πωλήσεων στο Πακιστάν, την Ανατολική Ευρώπη και σε ορισμένες χώρες της Ασίας.