Το υπουργείο Καταναλωτικών Υποθέσεων της Ισπανίας έκρινε ότι πέντε χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες εμπλέκονται σε καταχρηστικές πρακτικές, επιβάλλοντάς τους συνολικό πρόστιμο ύψους 179 εκατ. ευρώ. Ανάμεσα στις κατακριτέες πρακτικές είναι η χρέωση υψηλών τελών για τις χειραποσκευές.
Η Ryanair είναι η εταιρεία που εισέπραξε το μεγαλύτερο ποσό του προστίμου, φτάνοντας τα 107,78 εκατ. ευρώ. Ακολουθεί η ισπανική Vueling με 39,2 εκατ. ευρώ και η EasyJet με 29 εκατ. ευρώ. Οι Norwegian και Volotea θα πληρώσουν πάνω από 1 εκατ. ευρώ η καθεμία.
Οι αεροπορικές εταιρείες καλούνται να σταματήσουν την επιβολή επιπλέον χρεώσεων για τις χειραποσκευές και για επιλογές θέσεων κοντά σε συνταξιδιώτες, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο.
Αυτές οι εταιρείες επίσης κατηγορούνται για «δυσανάλογες» χρεώσεις σε περιπτώσεις εκτύπωσης εισιτηρίων και για την έλλειψη ξεκάθαρων στοιχείων σχετικά με τις τιμές στα ιστοσελίδες τους, καθώς και για την αδυναμία αποδοχής πληρωμών με μετρητά στα αεροδρόμια της Ισπανίας.
Η Ένωση Αεροπορικών Εταιρειών της Ισπανίας (ALA) ανακοίνωσε την πρόθεσή της να προσφύγει στα δικαστήρια κατά του προστίμου, χαρακτηριστικά το αποκάλεσαν «προδήλως παράνομο» και σε αντίθεση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Ο πρόεδρος της ALA, Javier Gandara, υποστήριξε ότι αν επιβληθεί, θα έχει σοβαρές συνέπειες για τους επιβάτες, που δεν θα μπορούν να προσαρμόσουν τα ταξίδια τους ανάλογα με τις ανάγκες τους.
Αντιδράσεις από τις αεροπορικές
Η Ryanair δήλωσε ότι θα προσφύγει άμεσα κατά της απόφασης, τονίζοντας ότι οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν «έχουν πολιτικές ρίζες και παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ», σύμφωνα με τις δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου Michael O’Leary.
Η Norwegian επίσης ανακοίνωσε ότι θα συνεργαστεί με τις ισπανικές και ευρωπαϊκές αρχές για να αμφισβητήσει τις χρεώσεις, υποστηρίζοντας ότι οι πολιτικές της αντικατοπτρίζουν τη δέσμευσή της για ασφαλή και προσιτά ταξίδια.
Η EasyJet αντέτεινε ότι διαφωνεί πλήρως με την απόφαση του υπουργείου, χαρακτηρίζοντας τις προτεινόμενες κυρώσεις σοβαρές και υπογραμμίζοντας ότι η πολιτική της για τις χειραποσκευές συμμορφώνεται με όλους τους νόμους.
Αφού η αγορά των αεροπορικών μεταφορών ανέκαμψε μετά τις σχετικές αναταράξεις από τον Covid-19, οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους καλούνται τώρα να αντιμετωπίσουν μια σειρά από προκλήσεις, όπως οι αυξανόμενες τιμές καυσίμων και η γεωπολιτική αστάθεια.
Η Ryanair ανακοίνωσε ότι μείωσε τις προσδοκίες της για τη χρονιά αναμένοντας 210 εκατ. επιβάτες το 2026, σε σύγκριση με τις προηγούμενες προβλέψεις της των 215 εκατομμυρίων.
Σύμφωνα με νέα έκθεση της GlobalData, η αγορά των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους αναμένεται να αναπτυχθεί με μ.ο. ετήσιας αύξησης πάνω από 10% την περίοδο 2023-2028, με προσανατολισμό στη διατήρηση καλών τιμών.
Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών προέβλεψε ότι τα κέρδη του κλάδου θα φτάσουν σε ρεκόρ 996 δισ. δολαρίων το 2024, με αύξηση 9,7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.