Οι έλεγχοι όσον αφορά τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών γίνονται ολοένα και πιο αυστηροί, με πρόστιμα που μπορεί να αγγίξουν τα 10.000 ευρώ. Αυτή η κίνηση αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της αναρχίας που παρατηρείται στη μικροκινητικότητα.
Το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, αναγνωρίζοντας τη δραματική αύξηση των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ), προχώρησε σε τροποποίηση του Άρθρου 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Αυτό περιλαμβάνει τη θέσπιση σαφών κανόνων για τους χρήστες, ενώ ορισμένες παραβάσεις έχουν αναβαθμιστεί σε κακουργήματα με ποινές που ενδέχεται να περιλαμβάνουν και ποινές ισόβιας κάθειρξης.
Με την τροποποίηση του Άρθρου 20 του ΚΟΚ, όλοι οι κάτοχοι ηλεκτρικών οχημάτων οφείλουν να τηρούν συγκεκριμένες υποχρεώσεις. Τα ΕΠΗΟ περιλαμβάνουν ηλεκτρικά πατίνια (e-scooters), τροχοπέδιλα, τροχοσανίδες, αυτοεξισορροπούμενα οχήματα όπως μονόκυκλα και δίκυκλα με ειδικά συστήματα ισορροπίας, καθώς και ηλεκτροκίνητα αμαξίδια για ατόμων με αναπηρία.
Αρχικά, τα ηλεκτρικά πατίνια εισήχθησαν ως μια ευέλικτη και οικολογική λύση για μετακινήσεις στις πόλεις, προσφέροντας ευκολία και μηδενικούς ρύπους. Ωστόσο, η ανεξέλεγκτη χρήση τους, κυρίως από ανηλίκους, απαιτεί την επιβολή αυστηρών κανόνων, ανάλογων με εκείνους άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Κανόνες Χρήσης Ηλεκτρικών Πατινιών
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει συγκεκριμένους κανόνες που καλύπτουν τα όρια ταχύτητας, τη συμπεριφορά στο δρόμο, περιορισμούς στάθμευσης, και υποχρεωτική προτεραιότητα στους πεζούς.
- Μέγιστη ταχύτητα: 25 χλμ./ώρα.
- Απαγόρευση χρήσης σε δρόμους με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα, όπως λεωφόρους και εθνικές οδούς.
- Απαγόρευση χρήσης ακουστικών ή κινητών, εκτός αν είναι σε ανοικτή ακρόαση.
- Απαγόρευση μεταφοράς δεύτερου επιβάτη.
- Υποχρεωτική χρήση κράνους για οχήματα με ταχύτητα 7-25 χλμ./ώρα.
- Προτεραιότητα στους ποδηλατόδρομους, αλλιώς οι οδηγοί να κινούνται στο δεξί άκρο του δρόμου.
- Υποχρεωτική προσαρμογή ταχύτητας κοντά σε πεζούς, με παραχώρηση προτεραιότητας.
- Ειδικοί χώροι στάθμευσης για ΕΠΗΟ, σε περιοχές που ορίζουν οι δήμοι.
Η εφαρμογή των νέων κανόνων στοχεύει στη διασφάλιση ενός πιο ασφαλούς και οργανωμένου περιβάλλοντος για όλους τους χρήστες των οδών, μειώνοντας ταυτόχρονα τα ατυχήματα και τις παραβάσεις.