Οι επιβάτες που ταξιδεύουν με πλοία στην Ελλάδα θα κληθούν να πληρώσουν αυξημένα εισιτήρια, καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προχωρούν σε αυξήσεις που αγγίζουν το 15%. Αυτή η εξέλιξη προέρχεται από την εφαρμογή του νέου ρυθμιστικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών ρύπων της ναυτιλίας στη Μεσόγειο.
Πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν ήδη ενημερώσει τους συνεργάτες τους για τις προγραμματισμένες αυξήσεις, ενώ αναμένονται σχετικές ανακοινώσεις από περισσότερες εταιρείες σύντομα.
Οι αυξήσεις αυτές προέρχονται κυρίως από την εκτίναξη των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών CO2 (ETS) που επηρεάζουν τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, καθώς και από την εφαρμογή του κανονισμού SECA (Sulfur Emissions Control Area) στη Μεσόγειο. Παράλληλα, ο κανονισμός Fuel EU, που απαιτεί τη χρήση ακριβότερης ποιότητας καυσίμου ή και βιοκαυσίμου (το οποίο δεν είναι επαρκώς διαθέσιμο), συμβάλλει και αυτός στην αύξηση των λειτουργικών εξόδων. Επιπρόσθετα, η αύξηση στα μισθολογικά έξοδα κατά 5% έχει συμβάλει στο οικονομικό αυτό κλίμα, σύμφωνα με τη συλλογική σύμβαση εργασίας που υπογράφηκε πρόσφατα.
Στις Κυκλάδες, οι αλλαγές αναμένονται λιγότερο έντονες, με αυξήσεις που κυμαίνονται από 10% έως 12%. Οι γραμμές αυτές δεν είναι ακόμα υπό το καθεστώς του συστήματος εμπορίας ρύπων της ΕΕ, άλλωστε η ένταξή τους είναι προγραμματισμένη για το 2029.
Για παράδειγμα, τα εισιτήρια φορτηγών οχημάτων για τα δρομολόγια Πειραιάς – Κρήτη θα αυξηθούν κατά 2,5 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο. Οι “Μινωικές Γραμμές” έχουν ήδη στείλει επιστολή στους εμπορικούς τους συνεργάτες για να ενημερώσουν σχετικά.
Σύμφωνα με υπολογισμούς, η τιμή καμπίνας ανά άτομο για το δρομολόγιο αυτό θα ανέλθει από 96 ευρώ πέρυσι, στα 110,4 ευρώ. Παρόμοιες αυξήσεις θα παρατηρηθούν και στα εισιτήρια οικονομικής θέσης, με τις τιμές να κυμαίνονται από 37 ευρώ σε 42,5 ευρώ. Όσον αφορά τα δικαιώματα εκπομπών CO2, αυτά ισχύουν μόνο για τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, αλλά θα επεκταθούν σε όλο το Αιγαίο από τις αρχές του 2029.
Το ζήτημα αυτό απασχόλησε πρόσφατη ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, όπου παρουσιάστηκε μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο “Η επίδραση από την εφαρμογή της νομοθεσίας “Fit for 55” στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας στην Ελλάδα”. Σύμφωνα με τη μελέτη, η εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών ενδέχεται να αυξήσει το λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών κατά 320 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031.
Εάν επαληθευθούν οι εκτιμήσεις, οι συνέπειες θα περιλαμβάνουν τη μείωση της συχνότητας των δρομολογίων, καθώς και αύξηση των εισιτηρίων, με αποτέλεσμα την αναμενόμενη πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 10,4% μέχρι το 2031.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ αναφέρει επίσης ότι οι νέες κανονιστικές ρυθμίσεις ενδέχεται να οδηγήσουν σε απώλεια θέσεων εργασίας, ενώ η συνολική απώλεια του ΑΕΠ θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 650 εκατομμύρια ευρώ, με 16.000 θέσεις εργασίας να κινδυνεύουν στην ελληνική οικονομία.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, στην ομιλία του κατά την ημερίδα, ανήγγειλε την ανάγκη για ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα, οικολογικά πλοία, προσθέτοντας ότι το υπουργείο έχει εξασφαλίσει σημαντικά κεφάλαια για αυτή την αναβάθμιση. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Διονύσιος Θεοδωράτος, σημείωσε αντίστοιχα ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν ήδη επενδύσει πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ για την αναβάθμιση των πλοίων τους, ενώ το συνολικό κόστος της πράσινης μετάβασης και ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ.