Ακτοπλοϊκά: Έρχονται τσουχτερές αυξήσεις έως 15% στα εισιτήρια το 2025

Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στην Ελλάδα αναμένεται να αυξηθούν, επηρεάζοντας τα ταξίδια προς τα νησιά. Οι αλλαγές αυτές οφείλονται σε νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της ΕΕ.

Αυξήσεις στα Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Τι να Περιμένετε

Οι επιβάτες που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν με πλοίο στην Ελλάδα θα πρέπει να λάβουν υπόψη τις επικείμενες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Οι αυξήσεις αυτές, που φτάνουν έως και το 15%, είναι αποτέλεσμα της εφαρμογής νέων κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στη ναυτιλία στη Μεσόγειο. Πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν ήδη ενημερώσει τους συνεργάτες τους, ενώ αναμένονται και άλλες ανακοινώσεις.

Γιατί Αυξάνονται οι Τιμές;

Οι αυξήσεις οφείλονται κυρίως στην αύξηση των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών CO2 (ETS), που επηρεάζει κυρίως τις γραμμές προς Κρήτη και Αδριατική. Επιπλέον, ο κανονισμός SECA (Sulfur Emissions Control Area) στη Μεσόγειο, καθώς και ο κανονισμός Fuel EU, που απαιτεί τη χρήση ακριβότερων καυσίμων ή βιοκαυσίμων, συμβάλλουν στην άνοδο των λειτουργικών εξόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Τέλος, η πρόσφατη αύξηση των μισθολογικών εξόδων κατά 5% επηρεάζει επίσης το τελικό κόστος.

Αυξήσεις ανά Περιοχή: Τι Ισχύει για τις Κυκλάδες;

Στις Κυκλάδες, οι αυξήσεις αναμένονται να είναι μικρότερες, περίπου 10% έως 12%. Οι γραμμές αυτές δεν υπόκεινται ακόμη στο σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ, με την ένταξή τους να προγραμματίζεται για το 2029.

Λιμάνι στην Ελλάδα

Παραδείγματα Αυξήσεων

Για παράδειγμα, τα εισιτήρια φορτηγών οχημάτων για τα δρομολόγια Πειραιάς – Κρήτη θα αυξηθούν κατά 2,5 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο. Οι Μινωικές Γραμμές έχουν ήδη ενημερώσει τους συνεργάτες τους σχετικά. Σύμφωνα με υπολογισμούς, η τιμή μιας καμπίνας ανά άτομο για το συγκεκριμένο δρομολόγιο θα αυξηθεί από 96 ευρώ σε 110,4 ευρώ, ενώ τα εισιτήρια οικονομικής θέσης θα κυμανθούν από 37 ευρώ σε 42,5 ευρώ. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα δικαιώματα εκπομπών CO2 ισχύουν προς το παρόν μόνο για τις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, αλλά θα επεκταθούν σε όλο το Αιγαίο από το 2029.

Μελέτη ΙΟΒΕ: Οι Επιπτώσεις των Νέων Κανονισμών

Το ζήτημα των αυξήσεων απασχόλησε πρόσφατη ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, όπου παρουσιάστηκε μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο “Η επίδραση από την εφαρμογή της νομοθεσίας “Fit for 55” στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας στην Ελλάδα”. Σύμφωνα με τη μελέτη αυτή, το λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να αυξηθεί κατά 320 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031, λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών.

Οι πιθανές συνέπειες περιλαμβάνουν τη μείωση της συχνότητας των δρομολογίων, την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων και την πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 10,4% έως το 2031. Η μελέτη του ΙΟΒΕ αναφέρει επίσης πιθανές απώλειες θέσεων εργασίας και μια συνολική απώλεια του ΑΕΠ που θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 650 εκατομμύρια ευρώ, θέτοντας σε κίνδυνο 16.000 θέσεις εργασίας.

Ανανέωση του Ακτοπλοϊκού Στόλου: Η Κρατική Στήριξη

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, τόνισε την ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα, οικολογικά πλοία, διαβεβαιώνοντας ότι το υπουργείο έχει εξασφαλίσει σημαντικά κεφάλαια για αυτή την αναβάθμιση. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Διονύσιος Θεοδωράτος, σημείωσε ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν ήδη επενδύσει πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ για την αναβάθμιση των πλοίων τους, με το συνολικό κόστος της πράσινης μετάβασης και ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Οι ακτοπλοϊκές μεταφορές αποτελούν ζωτικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας και των μετακινήσεων προς τα νησιά. Οι αυξήσεις στα εισιτήρια αναμένεται να επηρεάσουν τόσο τους ταξιδιώτες όσο και τις τοπικές οικονομίες. Η στήριξη της πολιτείας και η ανανέωση του στόλου με πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία είναι απαραίτητες για τη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου.

δειτε ακομα

δειτε ακομα