Ένας νέος τερματικός σταθμός πετρελαίου στο Ιράν αναδεικνύεται ως μια εναλλακτική λύση για τη μεταφορά αργού πετρελαίου, παρακάμπτοντας τα Στενά του Ορμούζ, που είναι κρίσιμης σημασίας για τις παγκόσμιες προμήθειες. Ο τερματικός σταθμός Jask, ο οποίος εγκαινιάστηκε τον Ιούλιο του 2021, φαίνεται να έχει αρχίσει να λειτουργεί, με πρόσφατες αναφορές να δείχνουν ότι ήταν κατά το ήμισυ γεμάτος από πετρέλαιο στα τέλη του Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με το Bloomberg, δορυφορικές εικόνες επιβεβαίωσαν ότι ο Jask, παρόλο που παρέμενε σε μεγάλο βαθμό ανενεργός από την έναρξή του, έδειξε σημάδια δραστηριότητας πρόσφατα. Μια δεύτερη δεξαμενή του τερματικού σταθμού επίσης φαίνεται να έχει γεμίσει, προσδιορίζοντας μια πιθανή επαναφορά της λειτουργίας του.
Στρατηγική Σημασία του Jask
Ο τερματικός σταθμός είναι ιδιαίτερα σημαντικός, καθώς το Ιράν έχει απειλήσει επανειλημμένα να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, ένα μέτρο που θα μπορούσε να έχει σοβαρές επιπτώσεις όχι μόνο στις δικές του ροές αλλά και σε εκείνες άλλων κρατών της περιοχής. Με την περιοχή να είναι στο επίκεντρο των γεωπολιτικών εντάσεων, η κατασκευή του Jask προσφέρει μια εναλλακτική για τη μεταφορά πετρελαίου χωρίς τη χρήση της πλωτής οδού.
Κατά την διάρκεια των επίσημων εγκαινίων του το 2021, δύο μικρά δεξαμενόπλοια εθεάθησαν να φορτώνουν, αλλά οι σχετικές λειτουργίες δεν φαίνεται να συνεχίστηκαν μέχρι τον τελευταίο μήνα.
Δυνατότητες του Τερματικού Σταθμού
Αν και ο Jask βρίσκεται στην ανατολική πλευρά των Στενών του Ορμούζ, αρκετά μακριά από τον Περσικό Κόλπο, οι δυνατότητές του δεν αρκούν για να απειλήσουν την κυρίαρχη θέση του νησιού Kharg, που παραμένει το κύριο σημείο εξαγωγής πετρελαίου του Ιράν. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι ο Jask θα μπορούσε να φορτώνει μέχρι 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου ημερησίως, με τη δυνατότητα αποθήκευσης μιας πολύ μεγαλύτερης ποσότητας σε δεξαμενές.
Παρά την προοπτική του Jask, το νησί Kharg παραμένει η πιο κρίσιμη υποδομή για τις εξαγωγές αργού πετρελαίου της χώρας. Βρίσκεται κοντά στις κύριες πετρελαϊκές πηγές του Ιράν και διαθέτει περισσότερες από 50 δεξαμενές αποθήκευσης. Η υποδομή του Kharg επιτρέπει την διακίνηση έως και 5,5 εκατομμυρίων βαρελιών αργού ημερησίως, αποτελώντας περίπου το 90% των εξαγωγών πετρελαίου της χώρας.