Η ζήτηση για βιώσιμα καύσιμα αναμένεται να αυξηθεί τετραπλάσια μέχρι το 2050, σύμφωνα με μελέτη της McKinsey. Για την κάλυψη αυτής της ζήτησης, θα χρειαστούν επενδύσεις περίπου 1,4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2040. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 37% της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης στον τομέα των μεταφορών θα μπορούσε να προέρχεται από βιώσιμα καύσιμα, ανάλογα με τις δεσμεύσεις των χωρών για καθαρό μηδέν.
Οι επενδύσεις σε βιώσιμα καύσιμα αποκτούν ολοένα και περισσότερη δυναμική. Από το 2022, οι σχεδιασμένες επενδύσεις ανέρχονται μέχρι και σε 50 δισεκατομμύρια δολάρια, εκ των οποίων το 70% έχει ήδη δεσμευτεί. Ωστόσο, οι απαιτούμενες περαιτέρω επενδύσεις— μέχρι 1,4 τρισ. δολάρια— είναι απαραίτητες για να επιτευχθούν οι παγκόσμιες δεσμεύσεις απομόνωσης των ανθρακικών εκπομπών.
Χρήση σε Εμπορικά Οχήματα
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, οι στόχοι μείωσης των εκπομπών CO2 στις περισσότερες χώρες θα πρέπει να επιτευχθούν προτού ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση των βαρέων εμπορικών οχημάτων, όπως αεροπλάνα και πλοία. Αυτό σημαίνει ότι είναι απαραίτητη η χρήση βιώσιμων καυσίμων και στους υπάρχοντες στόλους κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE) για να καλυφθούν αυτά τα κενά.
Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) προσφέρουν τη δυνατότητα να μειώσουν δραστικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην αεροπορική βιομηχανία, με ποσοστά μέχρι και 50%, ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία, σύμφωνα με την έρευνα της McKinsey. Ωστόσο, ο τομέας της SAF είναι ακόμα σε αρχικά στάδια. Το 2024, η παραγωγική ικανότητα δεν αναμένεται να ξεπερνά τους 1,5 εκατομμύριο τόνους (Mt), δηλαδή μόλις το 0,5% των συνολικών αναγκών καυσίμων για αεριωθούμενα.
Δεδομένου ότι οι κανονισμοί και οι δεσμεύσεις των αεροπορικών εταιρειών αυξάνονται, η ζήτηση για βιώσιμα καύσιμα εκτιμάται ότι θα ανέβει. Ωστόσο, όπως μας λέει η έρευνα, η παραγωγή βιώσιμων καυσίμων θα πρέπει να γίνει υπεύθυνα και με σεβασμό σε άλλους τομείς, καθώς η χρήση βρώσιμων ελαίων και ζάχαρης για παραγωγή καυσίμων πρέπει να ισορροπήσει με την ανάγκη για ανθρώπινη κατανάλωση τροφίμων, ιδίως σε περιοχές που πλήττονται από ελλείψεις.
Τύποι Βιώσιμων Καυσίμων
Τα βιώσιμα καύσιμα περιλαμβάνουν:
– Τα συμβατικά καύσιμα βιομάζας, που παράγονται από οργανική ύλη, συμπεριλαμβανομένων καλλιεργειών τροφίμων. Αυτά συχνά αναμειγνύονται με συμβατικά ορυκτά καύσιμα.
– Η αιθανόλη, ένα γνωστό βιοκαύσιμο, παρασκευάζεται από καλαμπόκι στην πρώτη γενιά και από υπολείμματα ζαχαροκάλαμου στη δεύτερη γενιά. Χρησιμοποιείται κυρίως σε μείγματα βενζίνης.
– Άλλοι τύποι βιοκαυσίμων περιλαμβάνουν μεθυλεστέρα λιπαρών οξέων (FAME), βιοντίζελ από φυτικά έλαια ή ζωικά λίπη, καθώς και βιομεθανόλη από γεωργικά υπολείμματα.
– Τα βιώσιμα καύσιμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε υπάρχοντες κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE), bæði από βρώσιμες ή βιομάζα υπολειμμάτων, με τη βοήθεια υδρογόνου χαμηλού άνθρακα.
– Τα ηλεκτρονικά καύσιμα προκύπτουν από δεσμευμένο άνθρακα και υδρογόνο από καθαρές πηγές ενέργειας.
– Το υδρογόνο χαμηλού άνθρακα που παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης μπορεί να σχηματίσει καύσιμα όπως μεθανόλη ή αμμωνία όταν συνδυαστεί με πηγές άνθρακα.