Αυξημένες στα ύψη οι εισαγωγές ρωσικού LNG στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως αποκαλύπτει άρθρο των Financial Times (FT).
Αυτό συμβαίνει παρά τις συνεχιζόμενες προσπάθειες του μπλοκ να περιορίσει την εξάρτησή του από το ρωσικό φυσικό αέριο, που ξεκίνησαν μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Μάλιστα, οι ανησυχίες οδήγησαν στην ανάπτυξη ενός 16ου πακέτου κυρώσεων.
Από τα μέσα Δεκεμβρίου, η Ευρώπη κατέγραψε ένα νέο ρεκόρ, εισάγοντας 16,5 εκατομμύρια τόνους ρωσικού LNG, ξεπερνώντας την περυσινή εισαγωγή των 15,18 εκατομμυρίων τόνων, σύμφωνα με την Kpler.
Αυτή η ποσότητα ξεπερνά και το προηγούμενο ρεκόρ των 15,21 εκατομμυρίων τόνων του 2022.
«Η φετινή χρονιά είναι εντυπωσιακή. Αντί να μειώσουμε τις ρωσικές εισαγωγές LNG, τις έχουμε αυξήσει» ανέφερε η Ana Maria Jaller-Makarewicz, αναλύτρια στο Institute for Energy Economics and Financial Analysis.
Μετά την πλήρη στρατιωτική επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η ΕΕ έθεσε στόχο να σταματήσει τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων μέχρι το 2027. Παρά ταύτα, η ροή LNG παραμένει αυξανόμενη στα ευρωπαϊκά λιμάνια.
Όπως σημειώνει η Jaller-Makarewicz, «ενώ οι εισαγωγές αερίου μέσω αγωγών έχουν σχεδόν εξαφανιστεί και το ρωσικό πετρέλαιο και άνθρακας είναι υπό απαγόρευση στην ΕΕ, οι ρωσικές εισαγωγές LNG συνεχίζουν να αυξάνονται, αποδεικνύοντας ότι η Ευρώπη παραμένει σε κατάσταση “πανικού” προσπαθώντας να απεξαρτηθεί».
Μάλιστα, το LNG που προέρχεται από τον τερματικό σταθμό Yamal της Ρωσίας προσφέρεται σε σημαντικά πιο ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με το φυσικό αέριο από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αξιολόγηση της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο
Η Ευρώπη, στο παρελθόν, εξαρτιόταν σε μεγάλο βαθμό από τη Ρωσία για περίπου το 40% των εισαγωγών φυσικού αερίου της, κυρίως μέσω αγωγών.
Σήμερα, το ρωσικό αέριο (συμπεριλαμβανομένου του LNG και των αγωγών) συνεισφέρει μόνο περίπου το 16% του συνολικού εφοδιασμού φυσικού αερίου στην ΕΕ.
Οι αξιωματούχοι της ΕΕ πιστεύουν ότι το μπλοκ μπορεί να επιβιώσει χωρίς ρωσικά καύσιμα, ακόμη και αν αυτό σημαίνει υψηλότερες τιμές από άλλες πηγές, ωστόσο το ρωσικό LNG εξακολουθεί να αποτελεί το 20% των θαλάσσιων εισαγωγών καυσίμου της ΕΕ φέτος, από 15% πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων. Αυξημένες προμήθειες σε Γαλλία και Βέλγιο
Φέτος, οι προμήθειες LNG προς τη Γαλλία έχουν σχεδόν διπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι.
Μισές από αυτές τις αποστολές κατέληξαν στον τερματικό σταθμό της Δουνκέρκης, με τις γαλλικές εταιρείες EDF και TotalEnergies, μαζί με τη γερμανική κρατική Sefe, να έχουν συμφωνίες χρήσης αυτού του τερματικού.
Το Βέλγιο έχει αναδειχθεί σε δεύτερο μεγαλύτερο εισαγωγέα ρωσικού LNG, με το λιμάνι του Zeebrugge να λειτουργεί ως κόμβος μεταφόρτωσης LNG από κλάσης πάγου σε συμβατικά φορτηγά πλοία.
Οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν να απαγορεύσουν τη μεταφόρτωση ρωσικού LNG από το Yamal προς τρίτες χώρες εκτός ΕΕ, με το μέτρο αυτό να τίθεται σε εφαρμογή από τον Μάρτιο του 2025.
Προετοιμασίες για νέο (16ο) πακέτο κυρώσεων
Δέκα κράτη μέλη της ΕΕ προτείνουν την ενίσχυση των κυρώσεων κατά της ρωσικής ενέργειας, ιδιαίτερα σε σχέση με το LNG, όπως και σε θεσμούς που βοηθούν τη Ρωσία να παρακάμψει τους περιορισμούς.
Στις 16 Δεκεμβρίου, το Συμβούλιο της ΕΕ ενέκρινε το 15ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, με στόχο την αποδυνάμωση των μηχανισμών παράκαμψης και την υπονόμευση της ρωσικής αμυντικής βιομηχανίας.
Οι συζητήσεις για το 16ο πακέτο κυρώσεων αναμένονται να αρχίσουν στις αρχές του 2025, χρονιά που συμπίπτει με την ανάληψη της Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ από την Πολωνία.