Με dramatic turn της κατάστασης, η Ευρώπη βρίσκεται στη δίνη των εξελίξεων στην αγορά φυσικού αερίου, ειδικά μετά την αναστολή των ροών ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας, γεγονός που συνδυάζεται με την πρόβλεψη σφοδρών χειμερινών καιρικών συνθηκών. Το νέο έτος ξεκίνησε με σημαντικές επιβαρύνσεις για την ενεργειακή σταθερότητα της περιοχής.
Ειδικότερα, οι τιμές αναφοράς για τον Ιανουάριο αυξήθηκαν κατά 4,3%, φτάνοντας τα 51 ευρώ ανά μεγαβατώρα, τη μεγαλύτερη τιμή από τον Οκτώβριο. Η κατάσταση αυτή προήλθε από τη λήξη της σύμβασης μεταφοράς φυσικού αερίου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, χωρίς διαθεσιμότητα εναλλακτικών πηγών εφοδιασμού.
Οι αγοραστές παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις, ιδιαίτερα λόγω της απώλειας ρωσικών ροών, που αποτελούσαν καθοριστική πηγή εφοδιασμού για πολλές κεντροευρωπαϊκές χώρες. Ήδη, τα αποθέματα φυσικού αερίου σε όλη την Ευρώπη υποχωρούν με ταχύτερο ρυθμό από το 2021, όταν η κρίση του φυσικού αερίου έπληξε την περιοχή.
Η διακοπή στις ροές συνέπεσε με προγνώσεις για ακραίες ψυχρές θερμοκρασίες, με θερμοκρασίες να προβλέπεται να πέσουν κάτω από το μηδέν σε κάποιες χώρες, αυξάνοντας τη ζήτηση για θέρμανση. Στη Σλοβακία, οι θερμοκρασίες μπορεί να φτάσουν τους -7 βαθμούς Κελσίου μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου.
Αν και είναι απίθανο η Ευρώπη να αντιμετωπίσει έλλειψη αερίου αυτόν τον χειμώνα χάρη σε υπάρχοντα αποθέματα και εναλλακτικές παραδόσεις, η προσπάθεια ανανέωσης για την επόμενη περίοδο θέρμανσης είναι μια πρόκληση. Οι τιμές φυσικού αερίου για το καλοκαίρι του επόμενου έτους έχουν ανέβει πάνω από εκείνες του χειμώνα 2025-26, κάνοντάς την ανανέωση των αποθεμάτων πιο δαπανηρή.
Αυξημένος κίνδυνος προκύπτει καθώς οι αποθήκες στην ΕΕ ενδέχεται να παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα, καθιστώντας ακριβότερη την αναπλήρωσή τους, αναφέρει ο Άρνε Λόχμαν Ράσμουσεν από την Global Risk Management.
Με τις ρωσικές ροές να περιορίζονται στον μοναδικό αγωγό που περνά από την Τουρκία στην Ουγγαρία, οι παραδόσεις σε αυτήν τη διαδρομή αναμένονται με προσοχή. Επιπλέον, η απώλεια των ροών μέσω Ουκρανίας αυξάνει την εξάρτηση της Ευρώπης από το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), που περιλαμβάνει και ποσότητες από τη Ρωσία. Πέρυσι, η Ρωσία κατέστη ο μεγαλύτερος προμηθευτής LNG για την Ευρώπη, ακολουθούμενη από τις ΗΠA.
Για τις χώρες κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης που δεν έχουν χερσαία σύνορα, το κόστος των θαλάσσιων παραδόσεων από τη Δυτική Ευρώπη είναι αρκετά υψηλό. Η Σλοβακία εκτιμά ότι οι εισαγωγές φυσικού αερίου από ΗΔυτικά κράτη θα επιφέρουν επιπλέον κόστος 177 εκατομμυρίων ευρώ.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, παρά την επάρκεια στην αγορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη, η μεταφορά καυσίμου από τα Δυτικά στις ανατολικές χώρες παρουσιάζει περιορισμούς, γεγονός που δημιουργεί πρόσθετες επιβαρύνσεις. Οι χώρες θα κληθούν να ανταγωνιστούν περισσότερο για το LNG φέτος, κυρίως το καλοκαίρι όταν η ζήτηση στην Ασία αναμένεται να αυξηθεί.
Οι τιμές του φυσικού αερίου για παράδοση Φεβρουαρίου στην Ολλανδία σημείωσαν αύξηση 3,1%, φτάνοντας τα 50,39 ευρώ ανά μεγαβατώρα, με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης να ξεπερνούν τα 50 ευρώ ήδη από την παραμονή της Πρωτοχρονιάς.