Ο χάρτης δικαιωμάτων του αεροπορικού επιβάτη σε ματαιώσεις, καθυστερήσεις πτήσεων και απώλεια αποσκευής

Μάθετε πώς να προστατεύετε τα δικαιώματά σας σε περίπτωση καθυστερήσεων, ακυρώσεων και απώλειας αποσκευών στο αεροπορικό σας ταξίδι.

Προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών ταξιδιών στην Ευρώπη

Η αντιμετώπιση προβλημάτων όπως η άφιξη καθυστερημένων πτήσεων, η ακύρωση πτήσεων ή η απώλεια αποσκευών μπορεί να μετατρέψει το ταξίδι μας σε εφιάλτη. Ειδικά όσοι σχεδιάζουμε το επόμενο αεροπορικό ταξίδι μας εντός ή προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τα δικαιώματά μας με βάση τη νομοθεσία.

Πότε ισχύουν τα δικαιώματά μας ως επιβάτες αεροπορικών μεταφορών;

Τα δικαιώματα προστασίας των ταξιδιωτών αναγνωρίζονται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

  • Όταν η πτήση ξεκινά από ή καταλήγει σε χώρα κράτος μέλος της Ε.Ε., ανεξαρτήτως αερομεταφορέα.
  • Όταν πτήση εντός Ε.Ε. εκτελείται από κράτος μέλος προς τρίτη χώρα, με αερομεταφορέα εντός ή εκτός Ε.Ε.
  • Πτήσεις από τρίτη χώρα προς Ε.Ε. με αερομεταφορέα χώρας της Ε.Ε.

Στην έννοια των «κρατών της Ε.Ε.» περιλαμβάνονται επίσης η Ισλανδία, η Ελβετία και η Νορβηγία.

Δικαιώματα σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης λόγω υπερκράτησης

Εάν αρνηθεί η αεροπορική εταιρεία την επιβίβασή σας λόγω υπεράριθμων επιβατών, θα ζητήσει πρώτα εθελοντές να παραιτηθούν από την κράτησή τους με αντάλλαγμα οφέλη. Αν δεν βρεθούν επαρκείς εθελοντές, η εταιρεία μπορεί να αρνηθεί την επιβίβασή σας και εσείς δικαιούστε:

  • Οικονομική αποζημίωση από 250 έως 600 ευρώ, ανάλογα με το μήκος της πτήσης:
    • 250€ για πτήσεις έως 1.500 χλμ.
    • 400€ για πτήσεις μεταξύ κρατών μελών άνω των 1.500 χλμ. και άλλες πτήσεις 1.500-3.500 χλμ.
    • 600€ για πτήσεις άνω των 3.500 χλμ.
  • Μειωμένη αποζημίωση κατά 50% αν σας προσφερθεί μεταφορά με άλλη πτήση, με καθυστέρηση που δεν υπερβαίνει τα καθορισμένα όρια (2 έως 4 ώρες, ανάλογα με την απόσταση).
  • Επιλογές όπως:
    • Επιστροφή χρημάτων για το μη πραγματοποιηθέν τμήμα της πτήσης και επιστροφή στο σημείο αναχώρησης,
    • Μεταφορά στον τελικό προορισμό με την πρώιμη διαθέσιμη πτήση,
    • Μεταφορά σε άλλη μέρα, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα και τους όρους μεταφοράς.

Η επιλογή μιας από τις παραπάνω επιλογές αποκλείει την αξίωση για τις υπόλοιπες.

Πότε δεν δικαιούστε αποζημίωση;

  • Όταν ενημερωθείτε τουλάχιστον 2 εβδομάδες πριν από την ώρα αναχώρησης.
  • Αν ενημερωθείτε 1-2 εβδομάδες πριν και υπάρχει εναλλακτική πτήση εντός ορίων χρόνου.
  • Εάν η ακύρωση οφείλεται σε έκτακτες και απρόβλεπτες περιστάσεις.

Αποζημίωση για φθορά ή απώλεια αποσκευών

Η ευθύνη των αεροπορικών εταιρειών επεκτείνεται και στις αποσκευές που έχουν ελεγχθεί. Σε περίπτωση απώλειας ή φθοράς οφείλουν αποζημίωση μέχρι 1.220 ευρώ, εκτός αν η ζημιά οφείλεται σε έλλειψη ποιότητας ή ελάττωμα της αποσκευής.

Σε περιπτώσεις απωλειών, πρέπει να καταθέσετε γραπτή καταγγελία εντός 7 ημερών για φθορά ή 21 ημερών για καθυστέρηση. Αν η βαλίτσα δεν εντοπιστεί εντός 21 ημερών, θεωρείται οριστικά χαμένη.

Δικαιώματα ατόμων με μειωμένη κινητικότητα ή αναπηρία

Τα άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν δικαίωμα σε υποστήριξη πριν και κατά τη διάρκεια της πτήσης, και η αεροπορική εταιρεία πρέπει να ενημερώνεται τουλάχιστον 48 ώρες πριν την αναχώρηση για παροχή κατάλληλης φροντίδας. Απαγορεύεται να αρνηθούν την επιβίβαση, εκτός εάν απαγορεύεται για λόγους ασφάλειας.

Σε περίπτωση άρνησης, δικαιούστε γραπτή εξήγηση και επιλογή μεταξύ επιστροφής χρημάτων ή αναπλήρωσης με άλλη πτήση.

Πώς να προστατέψετε τα δικαιώματά σας

Για αναφορές, ερωτήματα ή καταγγελίες σχετικά με τα δικαιώματά σας ως επιβάτες αεροπορικών πτήσεων, επικοινωνήστε με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας:

δειτε ακομα

δειτε ακομα