Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Αλλαγές στα πρόστιμα και τα όρια ταχύτητας

Ανακοινώθηκε ότι το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας μπαίνει σε δημόσια διαβούλευση. Ο βασικός σκοπός αυτής της αναθεώρησης είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και η προστασία της ζωής των πολιτών, λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες ανάγκες κινητικότητας και την ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Ένας από τους κύριους στόχους είναι η ενίσχυση της συμμόρφωσης των οδηγών και η επιβολή λογικών ποινών που να αντικατοπτρίζουν τη σοβαρότητα των παραβάσεων, με σκοπό την αποτελεσματική είσπραξη των προστίμων. Επιπλέον, το νέο πλαίσιο στοχεύει σε μια πολιτική ποινών που τονίζει την οδική ασφάλεια χωρίς να προτρέπει σε απλή τιμωρία.

Οι ποινές επικεντρώνονται κυρίως στους οδηγούς (συνυπολογίζοντας χρηματικά πρόστιμα και αφαίρεση άδειας οδήγησης) και όχι στα οχήματα, καθώς ένα όχημα μπορεί να χρησιμοποιείται από πολλούς διαφορετικούς οδηγούς.

Κατηγοριοποίηση ποινών

Οι ποινές θα είναι προσαρμοσμένες στις παραβάσεις και θα κατατάσσονται αναλόγως της επικινδυνότητάς τους σε:

  • Δραστικές παραβάσεις που πιθανόν να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).
  • Λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση, οδήγηση χωρίς νόμιμα έγγραφα).

Θα υπάρξει κλιμάκωση ποινών για οδηγούς που συχνά παραβαίνουν τον ΚΟΚ, ενώ η διαδικασία πληρωμής των προστίμων θα γίνει πιο απλή, χωρίς περίπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί επίσης στη διαχείριση ποινών για επαγγελματίες οδηγούς από άλλες χώρες, με διαδικασία που θα ολοκληρώνεται επί τόπου κατά τη διάρκεια των ελέγχων.

kinisi

Μείωση ορίου ταχύτητας

Στο πλαίσιο των αλλαγών, προβλέπεται η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές από 50 χλμ/ώρα σε 30 χλμ/ώρα (εκτός αν υπάρξει ειδική σήμανση). Αυτή η αλλαγή στοχεύει στην αξιοσημείωτη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, κυρίως στις περιοχές που υπάρχει αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών του δρόμου.

Σε μονόδρομους με τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, το ανώτατο όριο παραμένει στα 50 χλμ/ώρα, εκτός αν υπάρχει ειδική σήμανση που να ορίζει διαφορετικά.

Προστασία ευάλωτων χρηστών

Έμφαση θα δοθεί στους ευάλωτους χρήστες του δρόμου (πεζούς, παιδικά μεταφορικά κ.ά.), με ειδικές ρυθμίσεις που αφορούν τόσο τη συμπεριφορά τους όσο και τη συμπεριφορά των υπόλοιπων χρηστών προς αυτούς. Ορισμένες παραβάσεις του ΚΟΚ θα θεωρούνται αντικοινωνικές και θα επιφέρουν πρόσθετα διοικητικά μέτρα.

Συνοπτικά, τα κύρια σημεία του νέου Σχεδίου Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» περιλαμβάνουν:

  • Αναδιάρθρωση των ποινών και κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα.
  • Απλοποίηση κατηγοριοποίησης των παραβάσεων για καλύτερη κατανόηση από τους πολίτες.
  • Επιβολή αποτρεπτικών κυρώσεων στις πιο σοβαρές παραβάσεις.
  • Αυστηροποίηση των ποινών για επαναλαμβανόμενες αντικοινωνικές συμπεριφορές.
  • Αφαίρεση ποινών από το όχημα, με τιμωρία μόνο του οδηγού για επικίνδυνες συμπεριφορές.
  • Μείωση του ορίου ταχύτητας σε συγκεκριμένες αστικές περιοχές.
  • Δημιουργία καλύτερων συνθηκών για βιώσιμη αστική κινητικότητα.
  • Αυστηρότερες ποινές για οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα.
  • Διευκόλυνση της αξιοποίησης τεχνολογικών μέσων για την αναγνώριση παραβάσεων.

Η δημόσια διαβούλευση ορίστηκε να διαρκέσει τρεις εβδομάδες.

δειτε ακομα

δειτε ακομα