Ένας γνωστός γερμανικός οργανισμός, ο TÜV (Technischer Überwachungs-Verein), προτείνει την εφαρμογή ειδικών εξετάσεων αξιολόγησης για τους οδηγούς, που δεν θα επιδιώκουν την αφαίρεση των διπλωμάτων οδήγησης, αλλά θα εξυπηρετούν ένα θετικό σκοπό.
Πριν από αρκετούς μήνες, η Κομισιόν εξέπληξε τους πάντες με την πρόταση της για υποχρεωτική ανανέωση των διπλωμάτων οδήγησης κάθε πέντε χρόνια για άτομα άνω των 70 ετών.
Στο πλαίσιο αυτής της πρότασης, οι ηλικιωμένοι θα έπρεπε να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις και άλλες αξιολογήσεις, γεγονός που θα μπορούσε να τους αποκλείσει από την οδήγηση σε περίπτωση μη επιτυχίας. Ωστόσο, η πρόταση δεν πέρασε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Φεβρουάριο του 2024, διότι κρίθηκε ότι θα περιορίζει το δικαίωμά τους στην ελεύθερη μετακίνηση.
Παρά την απόφαση του Κοινοβουλίου, οι συζητήσεις γύρω από την ανάγκη επιβολής περιορισμών στους ηλικιωμένους οδηγούς δεν έχουν κοπάσει. Η συζήτηση εντάθηκε ξανά στα τέλη Σεπτεμβρίου, όταν ο TÜV παρουσίασε μια πιο ήπια πρόταση.
Σύμφωνα με αυτήν, όλοι οι οδηγοί που φτάνουν τα 75 τους χρόνια θα πρέπει να υποβάλλονται σε εξετάσεις οδήγησης για να αξιολογηθεί η ικανότητά τους, χωρίς όμως να κινδυνεύουν να χάσουν την άδειά τους. Σκοπός των εξετάσεων είναι να ενισχυθεί η ασφάλεια των ηλικιωμένων οδηγών και να διασφαλίσουν ότι είναι ικανοί να οδηγούν με ασφάλεια.
Συγκεκριμένα, οι ηλικιωμένοι θα συμμετέχουν σε τεστ οδήγησης, υπό τη παρακολούθηση ενός ειδικού παρατηρητή, ο οποίος θα παρέχει ανατροφοδότηση για τις ικανότητές τους.
Για να διαπιστωθεί η αποδοχή της πρότασης, ο TÜV συνεργάστηκε με τον ερευνητικό οργανισμό Forsa και πραγματοποίησε σχετική έρευνα. Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι το 85% των συμμετεχόντων θεωρεί πως οι “ανατροφοδοτικές βόλτες” είναι χρήσιμες. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 73% των οδηγών άνω των 65 ετών συμμερίζεται την ίδια άποψη.
Επιπροσθέτως, το 76% των συμμετεχόντων υποστηρίζει την επιβολή υποχρεωτικών εξετάσεων οδήγησης για τους ηλικιωμένους, με τρεις στους τέσσερις να πιστεύουν ότι εάν οδηγοί αποτύχουν στις εξετάσεις, θα πρέπει να παραδώσουν την άδεια τους.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Αρχή Μεταφορών της Γερμανίας, το 2023 το 25% των οδηγών ήταν άνω των 65 ετών, αύξηση από το 17% του 2015. Η έρευνα έδειξε ότι σχεδόν το 32% της ηλικιακής ομάδας 65+ οδηγεί καθημερινά, ενώ το 35% οδηγεί τρεις έως πέντε ημέρες την εβδομάδα.
Σημαντικό είναι ότι σε τροχαία ατυχήματα, οι ηλικιωμένοι θεωρούνται υπαίτιοι σχεδόν στο 65% των περιπτώσεων. Επιπλέον, το 25% του συνόλου των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία το περασμένο έτος ήταν άνω των 75 ετών, σύμφωνα με την έκθεση του TÜV.