Νέος ΚΟΚ: Έρχονται σαρωτικές αλλαγές στην οδήγηση και πρόστιμα φωτιά

Αναγκαίες αλλαγές έρχονται στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να θέτει σε δημόσια διαβούλευση ένα νέο κυρωτικό πλαίσιο. Ας δούμε τις κύριες αλλαγές που στοχεύουν στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την προστασία της ζωής.

Φιλοσοφία και Στόχοι του Νέου Κ.Ο.Κ.

Η κεντρική ιδέα πίσω από το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι η επιβολή δίκαιων ποινών με κύριο γνώμονα την οδική ασφάλεια και όχι την απλή τιμωρία.

Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών μέσω ποινών που αντικατοπτρίζουν τη σοβαρότητα της παράβασης και η απλοποίηση της διαδικασίας είσπραξης των προστίμων. Οι ποινές στρέφονται κυρίως προς τους οδηγούς (μέσω προστίμων ή αφαίρεσης άδειας οδήγησης) και όχι στα οχήματα, λαμβάνοντας υπόψη ότι ένα όχημα μπορεί να χρησιμοποιείται από πολλούς οδηγούς.

Κατηγοριοποίηση Παραβάσεων

Οι παραβάσεις κατατάσσονται με βάση τη σοβαρότητά τους:

  • Σοβαρές Παραβάσεις:
    Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα, αντικανονική προσπέραση, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
  • Λιγότερο Επικίνδυνες Παραβάσεις:
    Παράνομη στάθμευση, διοικητικές παραβάσεις (π.χ., οδήγηση χωρίς τα απαραίτητα έγγραφα).

Κλιμάκωση Ποινών και Εύκολη Πληρωμή Προστίμων

Θα υπάρχει κλιμάκωση ποινών για τους υποτροπιάζοντες παραβάτες. Η πληρωμή των προστίμων θα γίνεται πιο εύκολα, μειώνοντας τη γραφειοκρατία.

Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τους επαγγελματίες οδηγούς από άλλες χώρες, με καταγραφή και διεκπεραίωση των παραβάσεων επιτόπου.

Μείωση Ορίου Ταχύτητας και Προστασία Ευάλωτων Χρηστών

Ένα σημαντικό μέτρο είναι η μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα. Αυτό αναμένεται να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα, ειδικά σε αστικές περιοχές με αυξημένη κίνηση πεζών και άλλων ευάλωτων χρηστών.

Σε μονόδρομους ή δρόμους διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο λωρίδες, το όριο ταχύτητας παραμένει στα 50 χλμ./ώρα, εκτός αν υπάρχει διαφορετική σήμανση.

Ιδιαίτερη φροντίδα θα δοθεί στους ευάλωτους χρήστες του δρόμου, όπως οι πεζοί και τα παιδιά. Παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο αυτούς τους χρήστες θα αντιμετωπίζονται ως αντικοινωνικές και θα επισύρουν πρόσθετα διοικητικά μέτρα.

Κύρια Σημεία του Νέου Νόμου

Οι βασικοί άξονες του νέου νόμου με τίτλο “Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα” περιλαμβάνουν:

  • Αναδιάρθρωση των ποινών με βάση την επικινδυνότητα και την ανάγκη για αποτρεπτικό χαρακτήρα.
  • Κατηγοριοποίηση παραβάσεων για ευκολότερη εφαρμογή από τις αρχές και κατανόηση από τους πολίτες.
  • Προβλέψεις για αποτρεπτικές ποινές για σοβαρές παραβάσεις που ενδέχεται να προκαλέσουν ατυχήματα, ενισχύοντας την οδική ασφάλεια στις πόλεις.
  • Κλιμάκωση των ποινών, ιδίως για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις, με στόχο τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς.
  • Αποδέσμευση του οχήματος από την ποινική ευθύνη για παραβάσεις που διαπράττονται από τους οδηγούς.
  • Μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ./ώρα, προωθώντας την ασφαλή οδήγηση.
  • Δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για βιώσιμη αστική κινητικότητα και ενθάρρυνση της μικροκινητικότητας.
  • Αυστηρότερες ποινές για παραβάσεις από πεζούς και οδηγούς μηχανοκίνητων δικύκλων.
  • Αξιοποίηση ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση παραβάσεων.

Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει τρεις εβδομάδες, προσφέροντας σε όλους τους ενδιαφερόμενους την ευκαιρία να συνεισφέρουν στη διαμόρφωση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

δειτε ακομα

δειτε ακομα