Είναι εδώ καιρός που οι αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι επιτακτικές, και τώρα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε τη δημόσια διαβούλευση για νέο κυρωτικό πλαίσιο. Οι αλλαγές αυτές γίνονται με επίκεντρο την οδική ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, προσαρμόζονται στις σύγχρονες ανάγκες μετακίνησης και στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών.
Η κύρια φιλοσοφία πίσω από αυτούς τους νέους κανονισμούς είναι ότι οι ποινές πρέπει να είναι άδικες, εστιάζοντας στην οδική ασφάλεια, χωρίς να αποκτούν αποκλειστικά τιμωρητικό χαρακτήρα. Σκοπός είναι η συμμόρφωση των οδηγών με δίκαιες ποινές που να αντικατοπτρίζουν τη σοβαρότητα των παραβάσεων, καθώς και η ομαλή διαδικασία είσπραξης των προστίμων. Εδώ, οι ποινές απευθύνονται κυρίως στους=> οδηγούς (είτε μέσω χρηματικών προστίμων είτε με την αφαίρεση άδειας οδήγησης) και όχι στα οχήματα, αναγνωρίζοντας έτσι ότι μπορεί να τα φέρουν πολλοί.
Βάσει της σοβαρότητας των παραβάσεων, τις διαχωρίζουμε σε:
- Σοβαρές παραβάσεις: Όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, η αντικανονική προσπέραση και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
- Λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις: Παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις όπως η οδήγηση χωρίς τα απαραίτητα έγγραφα.
Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους επαναλαμβανόμενους παραβάτες. Η διαδικασία πληρωμής των προστίμων θα γίνεται ευκολότερη, συνεισφέροντας στην αποφυγή της γραφειοκρατίας.
Σημαντική είναι και η μέριμνα για τους επαγγελματίες οδηγούς από άλλες χώρες, όπου οι παραβάσεις θα καταγράφονται και θα διεκπεραιώνονται επιτόπου κατά τον έλεγχο.
Αξιοσημείωτη είναι και η μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα, που αναμένεται να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα ιδιαίτερα σε αστικές περιοχές με αυξημένη κίνηση πεζών και ευάλωτων χρηστών της οδού.
Όσον αφορά τους μονόδρομους ή τους δρόμους διπλής κατεύθυνσης με δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, το ανώτατο όριο ταχύτητας θα παραμείνει στα 50 χλμ./ώρα, εκτός αν υπάρχει ειδική σήμανση.
Ειδική φροντίδα θα δοθεί στους ευάλωτους χρήστες της οδού, όπως πεζοί και παιδιά, με ρυθμίσεις που καλύπτουν τις αυξημένες ανάγκες ασφάλειας τους. Ορισμένες παραβάσεις όχι μόνο θα θεωρούνται αντικοινωνικές, αλλά επίσης θα φέρνουν πρόσθετα διοικητικά μέτρα.
Ακολουθούν τα κύρια σημεία του νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα»:
- Αναδιάρθρωση ποινών με κατηγοριοποίηση ανάλογα με την επικινδυνότητα και την ανάγκη ενίσχυσης του αποτρεπτικού χαρακτήρα τους.
- Κατηγοριοποίηση παραβάσεων για ευκολότερη εφαρμογή από τις αρχές ελέγχου και καλύτερη κατανόηση από τους πολίτες.
- Προβλέψεις για αποτρεπτικές ποινές για σοβαρές παραβάσεις που μπορεί να προκαλέσουν ατυχήματα.
- Κλιμάκωση ποινών, ειδικά για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις, με στόχο τη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
- Αποδέσμευση του οχήματος από την ποινική ευθύνη για παραβάσεις που διαπράττονται από τους οδηγούς.
- Μείωση ανώτατης ταχύτητας σε περιοχές κατοικίας και γειτονιάς στα 30 χλμ./ώρα.
- Δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για βιώσιμη αστική κινητικότητα, παραχωρώντας χώρο σε μικροκινητικότητα.
- Αυστηρότερες ποινές για πεζούς και μηχανοκίνητα δίκυκλα που δεν τηρούν τις κανονιστικές ρυθμίσεις.
- Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου για αξιοποίηση ηλεκτρονικών μέσων στη διαπίστωση παραβάσεων.
Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει τρεις εβδομάδες.