Μετά από πολλές αναμονές και προσδοκίες, το μετρό της Θεσσαλονίκης έχει επιτέλους φτάσει σε φάση λειτουργίας. Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν με ενθουσιασμό, καθώς οι επιβάτες κατέφθασαν στους σταθμούς του μετρό για να βιώσουν την ιστορική αυτή στιγμή.
Η παραλαβή του μετρό έγινε στις 30 Νοεμβρίου 2024, στις 13.30, από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, που παρέδωσε το πολυαναμενόμενο έργο, 38 χρόνια μετά την έναρξη κατασκευής του. Αυτή η ημέρα αναμένεται να μείνει χαραγμένη στη μνήμη των πολιτών της Θεσσαλονίκης.
Στη διάρκεια της τελετής, ο πρωθυπουργός πάτησε ένα κουμπί στην αίθουσα Ελέγχου του αμαξοστασίου της Πυλαίας, σηματοδοτώντας την έναρξη της λειτουργίας του μετρό. Ταυτόχρονα, οι μπάρες στους 13 σταθμούς του μετρό άνοιξαν, επιτρέποντας στον κόσμο να βρει τη θέση του στα πρώτα δρομολόγια.
Ο πρωθυπουργός και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιβιβάστηκαν στον πρώτο συρμό, ταξιδεύοντας μέχρι τον σταθμό Παπάφη, ενώ οι επιβάτες μπορούσαν να επιβιβαστούν στον επόμενο συρμό 20 λεπτά μετά την αναχώρηση του πρώτου.
Κατά την ομιλία του, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε: «Αυτή η ημέρα δεν είναι κατάλληλη για μεγάλα λόγια. Η Θεσσαλονίκη έχει πλέον το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη. Είναι ένα σύμβολο προόδου όχι μόνο για τη Μακεδονία, αλλά και για όλη την Ελλάδα. Ταυτόχρονα, αναδεικνύουμε τα σπάνια μνημεία που βρέθηκαν σε αυτόν τον ιστορικό χώρο. Η επέκταση του μετρό στην Καλαμαριά θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2025 και θα επεκταθεί και προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
«Η εμπειρία της κατασκευής αυτού του έργου αποτυπώνει τις προκλήσεις που θέλουμε να ξεπεράσουμε ως χώρα, όπως η γραφειοκρατία και η μιζέρια», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Πριν την τελετή, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε τον σταθμό Βενιζέλου και συναντήθηκε με τοπικούς καταστηματάρχες, συζητώντας για την επίδραση της λειτουργίας του μετρό στις επιχειρήσεις τους.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Το μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει 13 σύγχρονους σταθμούς, 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 18 υπερ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, που θα λειτουργούν χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων, με τη μέγιστη ικανότητα μεταφοράς στους 18.000 επιβάτες ανά ώρα και ανά κατεύθυνση. Επιπλέον, θα υπάρξει αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τ.μ., με Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας στην Πυλαία και σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες που θα συγχρονίζεται με τους συρμούς.