Οι λαϊκές αγορές συνεχίζουν να αποτελούν θεμέλιο της καθημερινής ζωής των νοικοκυριών, προσφέροντας φρέσκα και ποιοτικά προϊόντα σε προσιτές τιμές.
Η Κοινωνική και Οικονομική Σημασία των Λαϊκών Αγορών
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Metron Analysis, που παρουσιάστηκε στο 1ο συνέδριο του Φορέα Λαϊκών Αγορών της Περιφέρειας Αττικής, το 95% των νοικοκυριών αγοράζουν τρόφιμα από τις λαϊκές αγορές τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Περισσότεροι από 8 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν υψηλή ικανοποίηση για την εμπειρία αγορών τους, υπογραμμίζοντας την κοινωνική διάσταση της λαϊκής ως σημείο επαφής και αλληλεπίδρασης.
Κύρια Χαρακτηριστικά που Προσελκύουν τους Καταναλωτές
- Η ποιότητα και φρεσκάδα των προϊόντων με παράλληλη μεγάλη ποικιλία.
- Οι προσιτές τιμές που κάνει τα προϊόντα προσιτά σε όλα τα εισοδηματικά επίπεδα.
- Η άριστη εξυπηρέτηση των πωλητών, που χαρακτηρίζει τη λαϊκή αγορά.
Ωστόσο, κάποιοι καταναλωτές αποθαρρύνονται από το μη βολικό ωράριο και την τοποθεσία λειτουργίας των αγορών.
Προκλήσεις για τη Διοίκηση και τους Πωλητές
- Το 79% των επαγγελματιών θεωρεί ότι οι τρέχοντες τζίροι είναι οι χειρότεροι των τελευταίων δεκαετιών.
- Περισσότεροι από 6 στους 10 πωλητές ανησυχούν για τη συνεχιζόμενη επιδείνωση της κατάστασης.
- Η μείωση της αγοραστικής δύναμης και η αύξηση του κόστους λειτουργίας (μεταφορικά, φόροι) αποτελούν βασικά εμπόδια.
- Περίπου το 60% των πωλητών προτιμά το ωράριο λειτουργίας 8:00–15:30, καθώς διασφαλίζει καλύτερη οργάνωση.
Ρόλος των Δήμων και Μελλοντικές Λύσεις
Οι δήμαρχοι της Περιφέρειας Αττικής αναγνωρίζουν την πολύτιμη συμβολή των λαϊκών αγορών στην τοπική κοινωνία, τόσο όσον αφορά την ποιότητα των προϊόντων, όσο και τη δημιουργία χώρων κοινωνικής επαφής. Παρά τις διαμαρτυρίες κατοίκων για τα κυκλοφοριακά προβλήματα και τη μη τήρηση των κανονισμών λειτουργίας από μερίδα πωλητών, το 60% των δημάρχων υποστηρίζει την κατάργηση των δημοτικών τελών για τους κατοίκους των περιοχών λειτουργίας των αγορών, εφόσον υπάρξει κατάλληλη νομοθετική ρύθμιση.
Συμπέρασμα
Οι λαϊκές αγορές της Αττικής παραμένουν ένα ζωτικό κομμάτι της οικονομίας και της κοινωνίας, ωστόσο για να συνεχίσουν να εξυπηρετούν με επιτυχία τους πολίτες απαιτείται η συνεργασία καταναλωτών, πωλητών και τοπικής αυτοδιοίκησης, με στόχο τη βελτίωση των λειτουργιών και την αντιμετώπιση των προκλήσεων.