Η δυναμική της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας βιώνει σημαντικές ανακατατάξεις, με την Toyota να εμφανίζεται ως βασικός παίκτης σε νέες συμμαχίες μετά την αποτυχία συγχώνευσης Honda και Nissan.
Νέα κεφάλαια συνεργασίας στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία
Η Toyota συνεχίζει τις διερευνητικές επαφές της με κορυφαίες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Subaru, Mazda και Suzuki, ενώ σύμφωνα με το Mainichi Shimbun και το Automotive News, προσέγγισε και τη Nissan για πιθανή συνεργασία. Η σημερινή αγορά απαιτεί συγκέντρωση πόρων και συνεργασίες για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί οι Ιάπωνες κατασκευαστές απέναντι σε νέους παίκτες όπως η Tesla και τις αναπτυσσόμενες αγορές της Κίνας και της Ευρώπης.
Το αποτυχημένο σχέδιο Honda-Nissan και οι αντιδράσεις
Στις 23 Δεκεμβρίου 2024 οι Nissan και Honda υπέγραψαν μνημόνιο για πιθανή συγχώνευση, με σκοπό να δημιουργήσουν μια δυνατή συμμαχία εν μέσω των προκλήσεων της τεχνολογικής εξέλιξης. Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν στις 13 Φεβρουαρίου 2025, κυρίως εξαιτίας της άρνησης της Nissan να μετατραπεί σε θυγατρική της Honda.
Ο πρόεδρος της Toyota, Akio Toyoda, εμφανίστηκε επιφυλακτικός για μια πιθανή υπερ-συγχώνευση Toyota-Nissan, επισημαίνοντας πιθανές νομικές δυσκολίες λόγω αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Η Toyota και η νέα της προσέγγιση προς τη Nissan
Μετά την αποτυχία συμβολαίου με την Honda, η Toyota φαίνεται να έχει ξεκινήσει συζητήσεις με τη Nissan για μια νέα μορφή συνεργασίας. Σύμφωνα με πηγές, ανώτατο στέλεχος της Toyota βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις, αν και η Nissan δεν έχει σχολιάσει επίσημα το θέμα.
Η Toyota, ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής παγκοσμίως για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά, κατέχει ήδη σημαντικά μετοχικά ποσοστά σε Subaru (20%), Mazda (5,1%), Suzuki (4,9%) και Isuzu (5,9%).
Οι προκλήσεις της Nissan και το μέλλον της συμμαχίας
Η Nissan, με δική της κουλτούρα και premium μάρκα Infiniti, εμπλέκεται σε μεγάλο βαθμό στη συμμαχία Renault-Nissan-Mitsubishi, καθιστώντας τις εξελίξεις πολύπλοκες. Η όποια μετοχική συμμετοχή της Toyota απαιτεί προσεκτικούς χειρισμούς και πιθανώς σημαντικές ανακατατάξεις στην αγορά.
Ο νέος CEO της Nissan, Ivan Espinosa, τονίζει πως παρά τη διάθεση για συνεργασίες, προτεραιότητα έχει η αναδιοργάνωση της εταιρείας μέσω του πλάνου Re:Nissan, που περιλαμβάνει απολύσεις, κλείσιμο εργοστασίων και μείωση πολυπλοκότητας στην παραγωγή.
Το πλάνο σχεδιάστηκε μετά την αποτυχία επίτευξης του στόχου των 8 εκατομμυρίων πωλήσεων ετησίως που είχε τεθεί από τον Carlos Ghosn το 2015. Στην πράξη, το 2024 οι πωλήσεις ήταν μόλις 3,3 εκατομμύρια οχήματα, γεγονός που οδήγησε σε εις βάθος αναθεωρήσεις στρατηγικής.
Συμπεράσματα
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας βρίσκεται σε μια περίοδο αναδιοργάνωσης, όπου οι συνεργασίες, η στρατηγική μετοχική εμπλοκή και οι οικονομίες κλίμακας καθίστανται αναγκαία για την επιβίωση και τη διεθνή ανταγωνιστικότητα, ειδικά εν μέσω της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση και την τεχνητή νοημοσύνη.