Η ανάγκη για σύγχρονες και αποτελεσματικές λύσεις στην κυκλοφορία της Αθήνας γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ.
Η νέα προοπτική για την τιμολόγηση της συμφόρησης στην Αθήνα
Ο Γιώργος Γιαννής, συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, υπογραμμίζει ότι η Αθήνα χρειάζεται να ξεκινήσει μια ουσιαστική συζήτηση για την εφαρμογή τιμολόγησης συμφόρησης, μια πρακτική που έχει αποδειχθεί αποτελεσματική σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Λονδίνο, η Στοκχόλμη και το Μιλάνο. Η εφαρμογή τέτοιων μέτρων μπορεί να μειώσει σημαντικά τη κυκλοφοριακή συμφόρηση και να βελτιώσει την ποιότητα ζωής στην πρωτεύουσα.
Ο παρωχημένος δακτύλιος και η ανάγκη εκσυγχρονισμού
Σύμφωνα με τον κ. Γιαννή, ο Δακτύλιος στην Αθήνα έχει χάσει την αποτελεσματικότητά του, καθώς περίπου το 30-35% των οχημάτων εισέρχονται παράνομα και χωρίς σχετική άδεια. Η έλλειψη ελέγχου και επιτήρησης επιδεινώνει την κατάσταση της συμφόρησης και της ρύπανσης. Η χρήση καμερών επιτήρησης και η εφαρμογή περιβαλλοντικών κριτηρίων, όπως η εισαγωγή περιορισμών για οχήματα με μειωμένες εκπομπές ρύπων, αποτελούν αναγκαία βήματα για την αναβάθμιση της λειτουργίας του δακτυλίου.
Επενδύσεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς και βιώσιμες υποδομές
Τα έσοδα από την τιμολόγηση της συμφόρησης θα πρέπει να επενδύονται αποκλειστικά σε βελτιώσεις των μέσων μαζικής μεταφοράς και αναβάθμιση των υποδομών, ώστε να παρέχουν καλύτερη εξυπηρέτηση στους πολίτες και να μειωθεί η ανάγκη για χρήση ΙΧ αυτοκινήτων. Αυτή η πολιτική θα βοηθήσει να αντιμετωπιστεί η ραγδαία μείωση της μέσης ταχύτητας κυκλοφορίας η οποία έχει καταγραφεί τα τελευταία έτη, οδηγώντας σε αυξανόμενους χρόνους διαδρομής που αναμένεται να διπλασιαστούν στα επόμενα χρόνια.
Η σημασία της συλλογικής ευθύνης και της πολιτικής βούλησης
Ο κ. Γιαννής επισημαίνει ότι η αλλαγή απαιτεί μια συζήτηση που πρέπει να συμμετέχουν όλοι: επιστήμονες, δημοσιογράφοι, πολίτες και η Πολιτεία. Είναι αναγκαίο να αποφασιστεί αν θέλουμε να συνεχίσουμε να βλέπουμε τα ΙΧ παντού στην πόλη, με όλα τα αρνητικά που αυτό συνεπάγεται, ή αν θα υιοθετήσουμε βιώσιμες πρακτικές με έμφαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς και την περιβαλλοντική προστασία.
Η έλλειψη δεδομένων και η ανάγκη για επιστημονικά τεκμηριωμένες αποφάσεις
Ένα από τα σημαντικά εμπόδια στην εφαρμογή νέων πολιτικών είναι η έλλειψη αξιόπιστων δεδομένων. Δεν υπάρχουν πλήρεις καταγραφές για την παράνομη στάθμευση, την παραβατικότητα στον δακτύλιο ή στις λωρίδες λεωφορείων. Η συλλογή αυτών των στοιχείων είναι απαραίτητη για τη δημιουργία ενός συνολικού και λειτουργικού πλαισίου που θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα κυκλοφοριακά προβλήματα της Αθήνας.
Τελικές σκέψεις: Εναλλακτικές λύσεις για μια πιο βιώσιμη Αθήνα
Η τιμολόγηση της συμφόρησης και ένας εκσυγχρονισμένος δακτύλιος, με αυστηρούς ελέγχους και περιβαλλοντικά κριτήρια, μπορούν να αποτελέσουν κομβικά εργαλεία για την ανάπλαση της πόλης. Σε συνδυασμό με την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς και τη δημιουργία ποδηλατικών δικτύων, η Αθήνα μπορεί να αλλάξει ριζικά προς όφελος των κατοίκων της και του περιβάλλοντος.