Η Κίνα φαίνεται να έχει εκδηλώσει τη στρατηγική της υπεροχή στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, προχωρώντας σε αποφάσεις που ενδέχεται να κλονίσουν τη σταθερότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Συγκεκριμένα, η Κίνα έχει περιορίσει την πρόσβαση της Ευρώπης σε αναγκαίες μπαταρίες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αποδεικνύοντας πως η εξάρτηση της Γηραιάς Ηπείρου από τα χημικά στοιχεία και την τεχνολογία παραγωγής μπαταριών είναι ολοένα και πιο επιζήμια.
Σε ένα περιβάλλον όπου η Ευρώπη επιδιώκει να προχωρήσει σε μαζική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, το 70% της παγκόσμιας παραγωγής κρίσιμων υλικών , όπως το λίθιο και το νικέλιο, παραμένει στα χέρια της Κίνας. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 75% της παραγωγής κοβαλτίου καθώς και σημαντικά ποσοστά χαλκού και λίθιου ελέγχονται από κινεζικές εταιρείες, οι οποίες διατηρούν και την τεχνογνωσία στην επεξεργασία αυτών των υλικών.
Η αγορά δυο από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μπαταριών παγκοσμίως, CATL και BYD, αποδεικνύει ότι η Κίνα διατηρεί ηγετική θέση. Οι Νότιο Κορεάτες κατασκευαστές, παρόλο που είναι αξιόλογοι, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν σε όγκο παραγωγής.
Η πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιβάλει δασμούς έως 40% σε κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κυρίως στις μάρκες όπως η MG, προκάλεσε στάση στις επενδύσεις ευρωπαϊκών εργοστασίων από κινεζικές εταιρείες, όπως οι BYD και DongFeng.
Το επόμενο πλήγμα ήρθε όταν η Κίνα αποφάσισε να απαγορεύσει τις εξαγωγές ζωτικών υλικών, συμπεριλαμβανομένων του λιθίου και του γάλλιου. Αυτή η στρατηγική αποσκοπεί στο να διατηρήσει τη διαδικασία παραγωγής μπαταριών εντός της χώρας, περιορίζοντας τη δυνατότητα πρόσβασης της Δύσης σε κρίσιμη τεχνολογία και πρώτες ύλες.
Η εξάρτηση της Ευρώπης από την Κίνα δεν είναι νέα, όμως πρόσφατα παραδείγματα, όπως η πτώχευση της NorthVolt στη Σουηδία, αντικατοπτρίζουν τη σοβαρότητα της κατάστασης. Το εργοστάσιο αυτό διακόπτει τη λειτουργία του λόγω χαμηλής ζήτησης και αδυναμίας διαχείρισης της κινεζικής τεχνολογίας που χρησιμοποιούσε.
Το εν λόγω εργοστάσιο στηριζόταν σε κινεζικά μηχανήματα, που συχνά παρουσίαζαν προβλήματα λειτουργίας και απαιτούσαν την παρουσία ειδικευμένων Κινέζων τεχνικών. Αυτή η κατάσταση ενέτεινε την εξάρτηση από τους Κινέζους προμηθευτές.
Η Κίνα, εκμεταλλευόμενη αυτή τη στρατηγική κατάσταση, ελέγχει πλέον την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού σε υλικά και τεχνολογίες που είναι θεμελιώδους σημασίας για την ηλεκτροκίνηση. Η Ευρώπη, το μόνο που μπορεί να ελπίζει είναι να επιταχύνει την ανάπτυξή της στη δημιουργία αυτόνομων αλυσίδων εφοδιασμού, κάτι που δεν είναι εύκολο έργο.
Η απόφαση της Κίνας να περιορίσει τις εξαγωγές φτάνει σε μια κρίσιμη εποχή, κατά την οποία η Ευρώπη προσπαθεί να ενισχύσει την ηλεκτρική μετάβαση. Ωστόσο, η καθυστέρηση της ανάπτυξης εγχώριων πηγών προμηθευτών κινδυνεύει να καθυστερήσει τη παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ και να φέρει τα πάνω κάτω στην επιδιωκόμενη ηλεκτροκίνητη επανάσταση.