Εκκεντροφόρος: Βασικά μέρη, λειτουργία και εφαρμογές στην αυτοκίνηση

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς ο εκκεντροφόρος άξονας επηρεάζει την απόδοση του κινητήρα σας; Ας εξερευνήσουμε τον ρόλο και τη λειτουργία αυτού του σημαντικού μέρους.

Ο Εκκεντροφόρος Άξονας: Η Καρδιά του Χρονισμού

Ο εκκεντροφόρος άξονας, κατασκευασμένος συνήθως από χάλυβα υψηλής αντοχής ή χυτοσίδηρο, είναι ένα κρίσιμο εξάρτημα του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η λειτουργία του είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον χρονομετρισμό των βαλβίδων. Συνδέεται με τον στροφαλοφόρο άξονα μέσω αλυσίδας χρονισμού, γραναζιών ή ιμάντα χρονισμού, περιστρεφόμενος με τη μισή του ταχύτητα. Αυτή η σχέση είναι ζωτικής σημασίας για τη σωστή λειτουργία του κινητήρα.

Η ιδιαιτερότητα του έγκειται στα έκκεντρα του, τα οποία είναι υπεύθυνα για το άνοιγμα και το κλείσιμο των βαλβίδων εισαγωγής καυσίμου και των βαλβίδων εξαγωγής καυσαερίων σε κάθε κύλινδρο. Το βύθισμα βαλβίδας και η διάρκεια ανοίγματος (camshaft duration) καθορίζονται από το σχεδιασμό των εκκέντρων.

Στους τετράχρονους κινητήρες, κάθε κύλινδρος συνήθως διαθέτει τουλάχιστον δύο βαλβίδες: μία για την εισαγωγή και μία για την εξαγωγή. Σύγχρονοι κινητήρες, όμως, συχνά χρησιμοποιούν συστήματα με τρεις, τέσσερις ή ακόμα και πέντε βαλβίδες ανά κύλινδρο, για βελτιωμένη απόδοση.

camshaft b

Πολλαπλές Βαλβίδες: Απόδοση και Αναπνοή

Η διάταξη με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο θεωρείται ιδανική για την επίτευξη καλύτερης ροής αέρα και, συνεπώς, βελτιωμένης “αναπνοής” του κινητήρα, κυρίως στις υψηλές στροφές. Οι ελαφριές βαλβίδες επιτρέπουν επίσης υψηλότερες ταχύτητες περιστροφής. Σε κινητήρες με τρεις βαλβίδες, η χρήση διπλών μπουζί μπορεί να ενισχύσει την απόδοση της καύσης.

camshaft c

Εκκεντροφόροι: Αριθμός και Επιπτώσεις

Στους κινητήρες με δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο απαντάται συνήθως ένας εκκεντροφόρος άξονας, ενώ στους κινητήρες με τέσσερις βαλβίδες χρησιμοποιούνται συχνά δύο εκκεντροφόροι. Η χρήση διπλού εκκεντροφόρου άξονα (DOHC) επιτρέπει πιο άμεσο έλεγχο των βαλβίδων, οδηγώντας σε αυξημένη ισχύ και αποτελεσματικότητα. Ωστόσο, η πολυπλοκότητα και το κόστος κατασκευής είναι παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.

δειτε ακομα

δειτε ακομα