Σε μια εποχή που η αυτοκινητοβιομηχανία περιστρέφεται γύρω από την ηλεκτροκίνηση και τα SUV, η Nissan εξετάζει —έστω και θεωρητικά— την αναβίωση ενός σπορ αυτοκινήτου, αναζητώντας νέους δρόμους για την ενίσχυση της εταιρικής της εικόνας και την προσέλκυση νεότερου κοινού. Ένα τέτοιο βήμα θα μπορούσε να αλλάξει την αντίληψη περί της μάρκας, μακριά από τα αμιγώς πρακτικά μοντέλα της τρέχουσας γκάμας.
Η επιθυμία για αναβίωση: Το όραμα του Ivan Espinosa
Ο CEO της Nissan, Ivan Espinosa, εξέφρασε έντονα την επιθυμία του για την επανεκκίνηση ενός σπορ μοντέλου, με φιλοσοφία παρόμοια με εκείνη του πρωτότυπου IDx, που είχε παρουσιαστεί δώδεκα χρόνια πριν. Μιλώντας στο ιαπωνικό περιοδικό Kuruma News, ο Espinosa τόνισε πως ένα τέτοιο όχημα θα μπορούσε να αναζωογονήσει την εκτεταμένη εικόνα της Nissan, δημιουργώντας μια γέφυρα με τη νεότερη γενιά οδηγών. “Ένα αυτοκίνητο σαν το IDx θα εξυπηρετούσε πολλαπλούς σκοπούς. Πρώτον, θα βοηθούσε να εκφραστεί καλύτερα η ταυτότητα της Nissan. Δεύτερον, θα μπορούσε να προσελκύσει το νεανικό κοινό, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό για κάθε αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν είναι μόνο θέμα τιμής – χρειάζεται και κάτι που να εμπνέει, ώστε οι νέοι να θέλουν να ακολουθήσουν τη μάρκα,” δήλωσε χαρακτηριστικά.

Το παρελθόν του IDx και οι λόγοι της αναστολής
Το 2013, η Nissan είχε παρουσιάσει δύο πρωτότυπα, τα IDx Freeflow και IDx Nismo, τα οποία είχαν εντυπωσιάσει το κοινό με την υπόσχεση ενός προσιτού, πισωκίνητου Coupe με καθαρόαιμο σπορ χαρακτήρα. Ωστόσο, το project δεν προχώρησε ποτέ στην παραγωγή. Οι επίσημοι λόγοι τότε ήταν:
- Η εμπορική επικάλυψη με το ήδη υπάρχον 370Z.
- Η εκτίμηση για ανεπαρκή ζήτηση που δεν θα δικαιολογούσε την επένδυση.
- Δυσκολίες στην εξεύρεση κατάλληλου εργοστασίου παραγωγής.
Αυτοί οι παράγοντες, σε συνδυασμό με την γενικότερη τάση της αγοράς προς πιο “πρακτικά” οχήματα, οδήγησαν στην αναστολή ενός πολλά υποσχόμενου σχεδίου.

Το φάντασμα του Silvia και οι προκλήσεις των κανονισμών
Εκτός από το IDx, ο Espinosa εξέφρασε επίσης την επιθυμία του για την αναβίωση του θρυλικού Silvia, ενός πισωκίνητου Coupe που άφησε εποχή στις δεκαετίες του ’80 και του ’90. “Θα ήθελα πολύ να το επαναφέρουμε”, ανέφερε, αναγνωρίζοντας όμως τις δυσκολίες που προκαλούν οι σύγχρονοι, αυστηροί κανονισμοί ασφάλειας. Ωστόσο, αναφέρθηκε στην επιτυχία της Mazda με το MX-5, υποδηλώνοντας ότι το βάρος και η σπορ αίσθηση μπορούν να διατηρηθούν, παρά τις απαιτήσεις.
Ανάλυση: Η αναφορά στο MX-5 δεν είναι τυχαία. Η Mazda έχει καταφέρει να διατηρήσει ένα εμβληματικό, προσιτό σπορ μοντέλο στην παραγωγή για δεκαετίες, επενδύοντας στην οδηγική απόλαυση και την κληρονομιά. Αν η Nissan μπορούσε να ακολουθήσει παρόμοια στρατηγική, δημιουργώντας ένα σπορ αυτοκίνητο που να είναι παράλληλα “customizable” για τους νεαρούς αγοραστές, θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα νέο “halo car” για τη μάρκα, όπως έκανε η Audi με το TT.

Οικονομικές προκλήσεις και στρατηγικές προτεραιότητες
Παρά τον ενθουσιασμό του CEO, η πραγματικότητα για τη Nissan είναι σύνθετη. Η εταιρεία έχει αντιμετωπίσει σημαντικές οικονομικές δυσκολίες τα τελευταία χρόνια, έχοντας προχωρήσει σε:
- Περικοπές περίπου 20.000 θέσεων εργασίας.
- Κλείσιμο επτά εργοστασίων και δύο σχεδιαστικών κέντρων.
Αυτό σημαίνει ότι, επί του παρόντος, η ανάπτυξη ενός νέου σπορ μοντέλου ίσως να μην βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των προτεραιοτήτων. Ενώ ο Espinosa είναι γνωστός για την αγάπη του στα αυτοκίνητα (οδηγεί ένα Nissan Z καθημερινά), οι στρατηγικές αποφάσεις της εταιρείας καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό από την ανάγκη για οικονομική σταθεροποίηση και την προσαρμογή στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Ανάλυση: Η αναβίωση ενός iconic μοντέλου, όπως το Silvia ή ένα IDx-παρόμοιο όχημα, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ισχυρό εργαλείο marketing και ανάκτησης της χαμένης αίγλης, ακόμα κι αν οι πωλήσεις του δεν εκτοξευτούν. Όπως το Chevrolet Corvette για τη General Motors, αυτά τα μοντέλα λειτουργούν ως “πρεσβευτές” της τεχνολογικής ικανότητας και του πάθους μιας αυτοκινητοβιομηχανίας, προσελκύοντας ένα κοινό που μπορεί αργότερα να στραφεί σε πιο πρακτικά μοντέλα της μάρκας. Η Nissan, με την πλούσια αγωνιστική της ιστορία, έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει αυτό το κεφάλαιο, δημιουργώντας ένα σύγχρονο είδωλο που θα συνδέει το παρελθόν με το μέλλον της.
