Η μετάβαση από οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε ηλεκτρικά οχήματα είναι επιτακτική ανάγκη για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, με παράλληλη εισαγωγή περιορισμών στη χρήση ρυπογόνων οχημάτων.
Δυστυχώς, η μέση ηλικία του ευρωπαϊκού στόλου αυτοκινήτων συνεχώς αυξάνεται, εν αντιθέσει με τις αυστηρές πολιτικές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που επιδιώκουν τη δραστική μείωση των εκπομπών CO2 κατά 90% έως το 2024.
Ο ισχύων κανονισμός για τις εκπομπές CO2 στα αυτοκίνητα, που περιλαμβάνει την σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035, θεωρείται το κορυφαίο μέτρο για τη μείωση των ρύπων, καθώς αναμένεται να μειώσει τις εκπομπές κατά 57% μέχρι το 2040, συγκριτικά με το 2015.
Η ανανέωση του ευρωπαϊκού στόλου απαιτεί από τα κράτη μέλη να επικεντρωθούν όχι μόνο στις νέες πωλήσεις, αλλά να προχωρήσουν και σε «καθαρισμό» ολόκληρου του στόλου. Ο οδικός χάρτης Road-to-Zero της T&E μπορεί να διασφαλίσει τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ, παρέχοντας ταυτόχρονα προσβάσιμες και καθαρές λύσεις για την απεξάρτηση από τα ρυπογόνα οχήματα βενζίνης και diesel.
Επιπλέον, είναι απαραίτητο να ληφθούν πρόσθετα μέτρα για την κατάργηση των υπόλοιπων 73 εκατομμυρίων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2050. Η πιο αποτελεσματική και προσιτή λύση είναι η καταστροφή παλιών βενζινοκίνητων και diesel οχημάτων και η αντικατάστασή τους με ηλεκτρικά οχήματα (BEV), ακολουθούμενη από ηλεκτρικές μετασκευές παλαιών αυτοκινήτων.
Για την επιτάχυνση της κατάργησης των παλιών οχημάτων, η T&E προτείνει την επιβολή περιορισμών πωλήσεων ή κυκλοφορίας σε οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που είναι άνω μιας συγκεκριμένης ηλικίας. Στη συνέχεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει το συντομότερο δυνατόν έναν νέο κανονισμό έγκρισης τύπου ΕΕ για ηλεκτρικά μετασκευασμένα οχήματα.
Τα e-Fuels είναι αντίθετα σε σχέση με άλλες επιλογές, καθώς είναι ακριβότερα και λιγότερο αποτελεσματικά, επομένως δεν είναι απαραίτητα για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τον υπάρχοντα στόλο.
Επιπλέον, η ταχύτερη αποδοχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους εταιρικούς στόλους, καθώς και η αποτροπή αύξησης της κυκλοφορίας μέσω του περιορισμού των νέων οδικών κατασκευών και της προώθησης εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, είναι επιπλέον στρατηγικές για τη μείωση των ρύπων, σύμφωνα με τις επιδιώξεις της ΕΕ για το κλίμα.
Ο οδικός χάρτης T&E για τη μηδενική εκπομπή CO2 μειώνει τις εκπομπές των αυτοκινήτων κατά 86% μέχρι το 2040.
Ο οδικός χάρτης της T&E για την απεξάρτηση από τις εκπομπές CO2 αναδεικνύει ότι η σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035 είναι ουσιαστική για την αποδέσμευση της αγοράς από τον άνθρακα. Ωστόσο, οι θεσπισμένες πρότυπες εκπομπών CO2 θα πρέπει να επιπλέον να συμπληρωθούν για την πλήρη εξάλειψη των εκπομπών ρύπων από τα κυκλοφορούντα οχήματα, με αποτέλεσμα τη μείωση των ρύπων κατά 86% έως το 2040 σε σύγκριση με το 2015, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη δίκαιη μετάβαση.
Η εν λόγω μελέτη, πέρα από τα απαραίτητα πρότυπα CO2 που επηρεάζουν τις πωλήσεις, αναλύει και τις επιπτώσεις από την ταχεία ηλεκτροδότηση των εταιρικών οχημάτων, εξετάζοντας ταυτόχρονα επιλογές για την απαλλαγή από τον άνθρακα σε σχέση με τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους μέχρι το 2050, εστιάζοντας σε προγράμματα μετατροπής και εναλλακτικών επιλογών κινητικότητας.
Ο δρόμος προς το μηδέν της T&E συνδυάζει καθαρές λύσεις για τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ.
Τάση προς τα ηλεκτρικά οχήματα στους εταιρικούς στόλους
Για την επίτευξη των στόχων που έχουν οριστεί από την ΕΕ, απαιτείται ταχύτερη αποδοχή των ηλεκτρικών οχημάτων στις εταιρικές παραγγελίες έως το 2030. Δεδομένου ότι τα αυτοκίνητα της εταιρείας διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις, η υποχρεωτική αγορά καθαρών οχημάτων θα οδηγήσει σε δραστική μείωση των εκπομπών CO2 και στη δημιουργία ενός σημαντικού στόλου μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Με αυτούς τους στόχους, οι ετήσιες εκπομπές των στόλων θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 5% περισσότερα μέχρι το 2040.
Σταδιακή κατάργηση όλων των υπόλοιπων βενζινοκίνητων και diesel οχημάτων έως το 2050.
Η σύγκριση διαφορετικών εναλλακτικών λύσεων δείχνει ότι οι μετατροπές και οι ηλεκτρικές βελτιώσεις – δηλαδή η μετάβαση από κινητήρα εσωτερικής καύσης σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο – θα πρέπει να είναι προτεραιότητα, καθώς είναι οι πιο κατάλληλες και παραγωγικές λύσεις για την κατάργηση των υπολοίπων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2050. Αντίθετα, η χρήση e-Fuels δεν έχει κανένα λογικό περιβαλλοντικό ή οικονομικό επιχείρημα.
Ένα σύστημα μετατροπής, όπου οι οδηγοί εγκαταλείπουν την ιδιοκτησία του αυτοκινήτου τους και επιλέγουν ένα πακέτο κινητικότητας (όπως δημόσιες συγκοινωνίες και κοινή χρήση οχημάτων), θα ήταν ωφέλιμο σε περιοχές με ικανοποιητική υποδομή δημόσιων συγκοινωνιών. Το πρόγραμμα μετατροπής θα μπορούσε να περιλαμβάνει επιδοτήσεις για την αγορά ενός νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου ή μίσθωση στα πλαίσια ενός κοινωνικού προγράμματος leasing, ή ακόμη και για την αγορά ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού οχήματος. Τα αυτοκίνητα που θα μετατρέπονται από κινητήρες βενζίνης ή diesel σε ηλεκτρικά θα προσφέρουν πρόσθετες λύσεις για χαμηλόμισθες ομάδες και άτομα που έχουν πραγματική ανάγκη για όχημα. Τα διαθέσιμα προγράμματα μετατροπής παλαιών οχημάτων θα επιτρέψουν την απομάκρυνση όλων των παλιών οχημάτων μέχρι το 2050, οδηγώντας έτσι σε επιπλέον μείωση εκπομπών κατά 11% μέχρι το 2040. Τα e-Fuels θα δημιουργήσουν υψηλότερο κόστος για τους ιδιοκτήτες, υψηλότερες εκπομπές CO2 και δεν θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της αστικής ρύπανσης. Είναι κρίσιμο ότι τα e-Fuels και το υδρογόνο που απαιτείται για την παραγωγή τους να προορίζονται για δύσκολα μέρη, όπως η αεροπορία και η ναυτιλία, γεγονός που σημαίνει ότι δεν υπάρχει εγγύηση ότι θα μπορείτε να τα βρείτε για χρήση στα αυτοκίνητα.
Η απουσία στρατηγικής σε e-Fuels δεν έχει νόημα από περιβαλλοντική, οικονομική και βιομηχανική άποψη.
Μείωση εκπομπών με αποτροπή αύξησης κυκλοφορίας.
Από το 2000 έως το 2018, το μερίδιο του επιβατικού οχήματος στην ΕΕ αυξήθηκε κατά περίπου 17%, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει αύξηση 20% έως το 2050. Ο οδικός χάρτης του T&E αποσκοπεί να αποτρέψει αυτή την αύξηση μέσω τριών στρατηγικών: της παύσης κατασκευής νέων δρόμων, στροφής στις δημόσιες συγκοινωνίες και προώθησης της ενεργής κινητικότητας στα αστικά κέντρα. Επίσης, περιλαμβάνει μεταφορές με σιδηρόδρομο για μεγαλύτερες αποστάσεις και αναγκαία αύξηση των τιμών καυσίμων ανάλογα με τη ζήτηση. Για περαιτέρω μείωση των εκπομπών ρύπων, αυτές οι στρατηγικές θα συνδυαστούν με επιπλέον μέτρα για την αύξηση της πληρότητας στα αυτοκίνητα (όπως η κοινή χρήση οχημάτων) και μείωση της κατανάλωσης καυσίμου (όπως μετακίνηση των πωλήσεων από SUV σε μικρότερα αυτοκίνητα). Αυτές οι στρατηγικές αναμένονται να μειώσουν τις εκπομπές κατά 14% επιπλέον μέχρι το 2040.
Κύριες συστάσεις
Η ΕΕ οφείλει να διατηρήσει την σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης μέχρι το 2035.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζει μια νέα πρωτοβουλία για την ηλεκτροκίνηση των εταιρικών στόλων. Πρέπει να θέσει τον στόχο του 100% BEV πωλήσεις για εταιρικά οχήματα έως το 2030 με ενδιάμεσο στόχο το 50% το 2027, προκειμένου να επιταχυνθεί ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων BEV.
Οι πολιτικές πρέπει να εστιάζουν στον υπάρχοντα στόλο αυτοκινήτων, ιδίως στην ηλεκτρονική αναβάθμιση παλαιών οχημάτων και σε προγράμματα μετατροπής για νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος, συμπεριλαμβανομένης της υποστήριξης κινητικότητας (όπως δημόσιες συγκοινωνίες, κοινή χρήση αυτοκινήτων) ή αγοράς νέων ή μεταχειρισμένων BEV, αποφεύγοντας δαπανηρές και αναποτελεσματικές λύσεις όπως τα e-Fuels.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να αναθεωρήσει τη στρατηγική της με προοπτική το 2040 και να λάβει υπ’ όψιν της τα συστήματα μετατροπής και τις ηλεκτρικές αναβαθμίσεις ως εναλλακτική έναντι των e-Fuels για το στόλο παλαιών οχημάτων.