Ορισμένες χώρες εξετάζουν το ενδεχόμενο αύξησης των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους.
Ενώ πολλές ευρωπαϊκές πόλεις προχωρούν σε μείωση των ορίων ταχύτητας στην πόλη για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, άλλες χώρες αναλύουν σοβαρά το ενδεχόμενο αναθεώρησης των ορίων προς τα πάνω.
Η προτεινόμενη αύξηση αφορά φυσικά μόνο τους αυτοκινητοδρόμους, όπου σήμερα οι περισσότεροι ευρωπαϊκοί δρόμοι περιορίζονται στα 130 χλμ./ώρα.
Ο στόχος είναι οι οδηγοί να έχουν τη δυνατότητα να κινούνται με ταχύτητες έως 150 χλμ./ώρα, υποστηριζόμενοι από το γεγονός ότι οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι διαθέτουν υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά, ενώ και τα νέα οχήματα δείχνουν σημαντική πρόοδο στους τομείς της ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας.
Η Τσεχία προπορεύεται στην αύξηση του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους από τα 130 χλμ./ώρα στα 150 χλμ./ώρα, καθώς η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε νομική ρύθμιση από την αρχή της χρονιάς.
Ωστόσο, σχεδόν 10 μήνες μετά την έγκριση της αύξησης, ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί τσεχικός δρόμος για τις νέες ταχύτητες. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η D3 θα είναι η πρώτη αυτοκινητόδρομος που θα εφαρμοστεί η αύξηση, συγκεκριμένα στο τμήμα μεταξύ Tábor και České Budejovice, με σχέδιο να ξεκινήσει η αλλαγή στο τέλος του έτους.
Αυτή η κίνηση θα έχει πιλοτικό χαρακτήρα και αν αποδειχθεί ασφαλής, μπορεί να επεκταθεί και σε άλλους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους. Πρέπει να αναφερθεί ότι το Υπουργείο Μεταφορών σκοπεύει να μειώσει τα όρια ταχύτητας σε τμήματα που πλήττονται από ακραία καιρικά φαινόμενα.
Η Ιταλία επίσης εξετάζει την αύξηση του ορίου ταχύτητας στα 150 χλμ./ώρα. Ο ιταλικός Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος ανανεώθηκε το 2022, επιτρέπει την αναθεώρηση του ορίου στα 150 χλμ./ώρα σε αυτοκινητοδρόμους με 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, υπό προϋποθέσεις. Οι δρόμοι όπως οι A1, A4 και A14 είναι υποψήφιοι για αυτή την αναθεώρηση.
Και οι δύο χώρες πιστεύουν ότι οι αυτοκινητόδρομοι είναι μεταξύ των ασφαλέστερων οδηγικών περιβαλλόντων και ότι η αύξηση του ορίου δεν θα επηρεάσει αυτή την ασφάλεια.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Γερμανία έχει ανοίξει ήδη το δρόμο για αυτή την πρακτική, με ορισμένα τμήματα του δικτύου αυτοκινητοδρόμων της (Autobahnen) να μην έχουν κανένα περιορισμό ταχύτητας.