Η ασφάλεια στους δρόμους αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα και η μη χρήση κράνους, ειδικά για τους οδηγούς δικύκλων, συνιστά μία από τις πλέον επικίνδυνες παραβάσεις. Τα πρόσφατα στοιχεία των ελέγχων της Τροχαίας καταδεικνύουν μια θετική τάση μείωσης των παραβάσεων, υποδηλώνοντας ενδεχομένως αλλαγή συμπεριφοράς, αλλά και την αποτελεσματικότητα των αυστηρότερων μέτρων που τέθηκαν σε ισχύ με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
Μειώνονται οι παραβάσεις: Πρόστιμα και αφαιρέσεις διπλωμάτων
Για πρώτη φορά μετά από 15 εβδομάδες εντατικών ελέγχων, οι βεβαιωμένες παραβάσεις για μη χρήση κράνους περιορίστηκαν κάτω από 1.800. Συγκεκριμένα, την εβδομάδα 6-12 Οκτωβρίου 2025, πραγματοποιήθηκαν 20.017 έλεγχοι σε όλη την επικράτεια. Από αυτούς τους ελέγχους, προέκυψαν 1.532 παραβάσεις σε οδηγούς (εκ των οποίων 74 σε εργαζόμενους σε υπηρεσίες διανομής) και επιπλέον 217 παραβάσεις σε επιβάτες δικύκλων. Αυτό σημαίνει ότι περίπου 8 στους 100 ελεγχόμενους οδηγούς διαπιστώθηκε να παραβαίνουν τον νόμο.
Αναλυτικότερα, οι παραβάσεις κατανέμονται ως εξής:
- 1.232 σε οδηγούς δικύκλων (περιλαμβανομένων 73 διανομέων).
- 204 σε επιβάτες δικύκλων.
- 289 σε οδηγούς Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.).
- 11 σε οδηγούς οχημάτων ATV («γουρούνες»).
Analysis: Οι αριθμοί αυτοί υποδηλώνουν ότι, παρόλο που η πλειονότητα των παραβάσεων αφορά οδηγούς δικύκλων, υπάρχει σημαντικός αριθμός παραβάσεων και σε άλλες κατηγορίες οχημάτων, όπως τα Ε.Π.Η.Ο., τα οποία έχουν γνωρίσει ραγδαία αύξηση τα τελευταία χρόνια στους αστικούς ιστούς.
Γεωγραφική κατανομή: Πού καταγράφηκαν οι περισσότερες παραβάσεις
Η κατανομή των παραβάσεων ανά Περιφέρεια αναδεικνύει διαφορές στην οδηγική συμπεριφορά και την ένταση των ελέγχων. Η Αττική κατέχει την πρώτη θέση με 517 παραβάσεις, γεγονός αναμενόμενο λόγω του μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου και του πληθυσμού της. Ακολουθούν τα Ιόνια Νησιά με 207 και η Κρήτη με 195 παραβάσεις.
Άλλες περιοχές με σημαντικό αριθμό παραβάσεων περιλαμβάνουν:
- Νότιο Αιγαίο: 165
- Θεσσαλία: 144
- Δυτική Ελλάδα: 142
Στον αντίποδα, η Δυτική Μακεδονία κατέγραψε μόλις 7 παραβάσεις.
Ο νέος ΚΟΚ και οι αυστηρές κυρώσεις
Η πρόσφατη αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025) έφερε σημαντικές αλλαγές, δίνοντας σαφές μήνυμα μηδενικής ανοχής απέναντι στη μη χρήση κράνους. Οι ποινές έχουν πλέον αυστηροποιηθεί σημαντικά:
- Για οδηγό δικύκλου χωρίς κράνος: Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας ικανότητας οδήγησης για 30 ημέρες. Οι ίδιες κυρώσεις ισχύουν αν ο οδηγός δεν μεριμνά για την ασφάλεια του επιβάτη του.
- Για επιβάτη δικύκλου χωρίς κράνος: Πρόστιμο 350 ευρώ.
- Για οδηγό Ε.Π.Η.Ο. χωρίς κράνος: Πρόστιμο 30 ευρώ.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι σε περιπτώσεις υποτροπής, οι ποινές αυξάνονται ακόμα περισσότερο, κάτι που αποσκοπεί στην αποτροπή της επανάληψης της παράβασης. Analysis: Η διαφορά στο ποσό του προστίμου μεταξύ οδηγών δικύκλων και Ε.Π.Η.Ο., ενώ και στις δύο περιπτώσεις τίθεται σε κίνδυνο η ανθρώπινη ζωή, αποτελεί ένα σημείο που χρήζει περαιτέρω συζήτησης ως προς τη φιλοσοφία πίσω από τη νομοθέτηση.

Ενισχυμένοι έλεγχοι και στοχευμένες δράσεις
Στο πλαίσιο του Κατευθυντήριου Επιχειρησιακού Σχεδίου Τροχαίας, αστυνομικοί από πλήθος υπηρεσιών (Τροχαίας, Αστυνομικών Τμημάτων και Ο.Ε.Π.Τ.Α.) διενεργούν αυστηρούς ελέγχους σε δίκυκλα, με ιδιαίτερη έμφαση στους επαγγελματίες διανομείς και τις επιχειρήσεις ενοικίασης δικύκλων. Analysis: Η στόχευση στους διανομείς είναι λογική, καθώς αποτελούν μια ομάδα με αυξημένη έκθεση στον κίνδυνο λόγω του επαγγέλματός τους, ενώ η παραβίαση των κανόνων θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο τους ίδιους αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου. Η εμπλοκή των επιχειρήσεων ενοικίασης δικύκλων αναδεικνύει την προσπάθεια για σφαιρική αντιμετώπιση του προβλήματος και την επέκταση της ευθύνης πέρα από τον απλό οδηγό.
Πέρα από τα πρόστιμα: Ο στόχος της ευαισθητοποίησης
Η Ελληνική Αστυνομία τονίζει ότι ο απώτερος στόχος των δράσεων αυτών δεν είναι η απλή επιβολή κυρώσεων, αλλά η αλλαγή της αντίληψης των οδηγών και επιβατών. Η χρήση πιστοποιημένου κράνους θεωρείται στοιχειώδες μέτρο προστασίας της ζωής και η καθολική εφαρμογή του συμβάλλει στην εδραίωση μιας πιο υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς. Η συνεχής παρουσία της Ελληνικής Αστυνομίας στους δρόμους, με συνέπεια στην εφαρμογή των μέτρων, επιδιώκει να λειτουργήσει αποτρεπτικά και εκπαιδευτικά ταυτόχρονα.
