Σαφής ήταν η οδηγία του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας προς τους αυτοκινητοβιομηχάνους.
Η Κίνα προειδοποίησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες της να σταματήσουν τις σημαντικές επενδύσεις σε ευρωπαϊκές χώρες που υποστηρίζουν νέους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, μια ενέργεια που μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω αναταραχή στην Ευρώπη.
Οι νέοι δασμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που μπορεί να φτάσουν το 45,3%, τέθηκαν σε εφαρμογή την 30η Οκτωβρίου 2024, ύστερα από μία έρευνα που είχε διάρκεια ενός έτους και είχε προκαλέσει διχασμό στην ΕΕ και αντιδράσεις από το Πεκίνο.
Δέκα μέλη της ΕΕ, όπως η Γαλλία, η Πολωνία και η Ιταλία, υπερψήφισαν την επιβολή δασμών σε πρόσφατη ψηφοφορία, με πέντε κράτη, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, να διαφωνούν και 12 να απουσιάζουν.
Κατά τη διάρκεια σύσκεψης με Κινέζες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η BYD, η SAIC και η Geely, αξιωματούχοι του υπουργείου Εμπορίου προέτρεψαν τους συμμετέχοντες να σταματήσουν τις επενδύσεις τους σε χώρες που υποστήριξαν τους δασμούς, όπως και να είναι συνετοί όσον αφορά τα σχέδια τους.
Ορισμένες ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες παρακολούθησαν επίσης τη συνάντηση, όπου ενθαρρύνθηκαν να επενδύσουν σε χώρες που διαφωνούσαν με την επιβολή δασμών, ανέφεραν οι Κινέζοι αξιωματούχοι.
Η απόφαση των κινεζικών αρχών να μειώσουν τις επενδύσεις στην Ευρώπη δείχνει ότι η κυβέρνηση επιδιώκει μόχλευση κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με την ΕΕ για να βρεθεί μια εναλλακτική λύση στους δασμούς, επιθυμώντας να αποτρέψει την απότομη μείωση των εξαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων στην περιοχή.
Σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters, η Ευρώπη αντιπροσώπευε πάνω από το 40% των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων το 2023.
Με δασμούς ύψους 100% για κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, η πιθανή πτώση των εξαγωγών στην Ευρώπη μπορεί να εντείνει την υπερπαραγωγή στην κινεζική αγορά.
Κατά την επίσκεψη του Ισπανού πρωθυπουργού Πέδρο Σάντσεθ στην Κίνα τον περασμένο μήνα, μια κινεζική εταιρεία ανακοίνωσε την κατασκευή εργοστασίου 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων στην Ισπανία για την παραγωγή μηχανημάτων σχετικών με την παραγωγή υδρογόνου. Η Ισπανία ήταν ένα από τα 12 κράτη μέλη της ΕΕ που απείχαν.
Η Γαλλία και η Ιταλία προσπαθούν να προσελκύσουν επενδύσεις από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά ταυτόχρονα εκφράζουν τις ανησυχίες τους για τον κίνδυνο που ενέχει η εισροή φθηνών κινεζικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η κρατική SAIC, δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων της Κίνας, επιλέγει περιοχή για νέο εργοστάσιο ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και σκοπεύει να ανοίξει το δεύτερο ευρωπαϊκό κέντρο ανταλλακτικών της στη Γαλλία φέτος για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση.
Η ιταλική κυβέρνηση είναι σε διαπραγματεύσεις με την Chery, την κορυφαία κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία σε εξαγωγές, καθώς και με άλλες εταιρείες για πιθανές επενδύσεις.
Η BYD έχει ξεκινήσει τη διαδικασία κατασκευής εργοστασίου στην Ουγγαρία, μια χώρα που κατά την ψηφοφορία καταψήφισε τους δασμούς. Επίσης, εξετάζει τη μεταφορά των κεντρικών γραφείων της στην Ευρώπη από την Ολλανδία στην Ουγγαρία λόγω κοστολόγησης.
Ακόμη και πριν οι κινεζικές αρχές εκδώσουν τις οδηγίες τους, οι κινεζικές εταιρείες ήταν προσεκτικές στην οικοδόμηση εργοστασίων παραγωγής στην Ευρώπη, καθώς αυτό απαιτεί σημαντικές επενδύσεις και βαθιά κατανόηση των τοπικών νόμων και πολιτισμού.
Στη συνάντηση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποιήθηκαν να αποφεύγουν τις ξεχωριστές επενδυτικές διαπραγματεύσεις με τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και να συνεργάζονται σε συλλογικές συνομιλίες σχετικά με τις επενδύσεις τους. Αυτή η οδηγία έρχεται μετά από προηγούμενες προειδοποιήσεις σχετικά με τις επενδύσεις στην Ευρώπη, καθώς και σε κράτη όπως η Ινδία και η Τουρκία.