«Καταρρέει» το υποθαλάσσιο τούνελ Ευρώπης-Αφρικής: Νέα προβλήματα στην κατασκευή του

Η ολοκλήρωση του υπόγειου σιδηροδρομικού τούνελ που θα συνδέει την Ευρώπη με την Αφρική μέσω του Στενού του Γιβραλτάρ φαίνεται πως είναι ένα μακρινό όνειρο, τουλάχιστον μέχρι το 2030, καθώς η πρόοδος που έχει σημειωθεί μέχρι σήμερα παραμένει αμελητέα.

Η σύνδεση της Ευρώπης με την Αφρική μέσω ενός υποθαλάσσιου σιδηροδρομικού τούνελ στο Στενό του Γιβραλτάρ μεταξύ της Ισπανίας και του Μαρόκου παραμένει ένα φιλόδοξο σχέδιο που εξετάζεται εδώ και πολλά χρόνια.

Έντονη κινητικότητα παρατηρείται το τελευταίο διάστημα, καθώς η Ισπανική Εταιρεία Μελετών για τη Σταθερή Επικοινωνία μέσω του Στενού του Γιβραλτάρ (SECEGSA) προχώρησε σε συμβόλαιο 500.000 δολαρίων για την ενοικίαση σεισμογράφων. Ωστόσο, η συμφωνία αυτή αναβλήθηκε λόγω παρεμβάσεων από το Βασιλικό Ινστιτούτο και Αστεροσκοπείο του Ναυτικού, που εξέφρασε ανησυχίες για την ασφάλεια.

Από τον Απρίλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2025, το Ισπανικό Ναυτικό θα αναλάβει την εποπτεία των σεισμικών παρακολουθήσεων, καθώς τότε οι συνθήκες στο Στενό είναι πιο ευνοϊκές για τις σχετικές μετρήσεις.

Υποθαλάσσιο τούνελ Ισπανία-Μαρόκο

Η Herrenknecht Ibérica, θυγατρική του γερμανικού κολοσσού, αξιολογεί τη δυνατότητα διάνοιξης του τούνελ. Η μελέτη της αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2025 και θα εξετάσει την τεχνική εκτέλεση του έργου, με το κόστος να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 15 δισ. δολάρια.

Ο τελικός στόχος της ολοκλήρωσης του έργου είναι το 2030, κατά την οποία θα διεξαχθεί το Μουντιάλ ποδοσφαίρου με τους διοργανωτές Μαρόκο, Ισπανία και Πορτογαλία, ελπίζοντας ότι η σήραγγα θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των φιλάθλων.

Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του newarab, οι αρχικές έρευνες αποκάλυψαν νέα γεωλογικά προβλήματα που ενδέχεται να καθυστερήσουν την ολοκλήρωση του τούνελ μέχρι το 2040. «Οι καταστάσεις είναι πιο περίπλοκες από ότι αναμέναμε», δήλωσε ο Υπουργός Μεταφορών της Ισπανίας, Óscar Puente.

«Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα είναι περιορισμένα. Η κατάσταση γύρω από τον προγραμματισμό, τη χρηματοδότηση και το κατασκευαστικό σχέδιο είναι ακόμη ασαφής», προσθέτει ο Μαροκινός ειδικός Ahmed Zaher, ο οποίος τόνισε ότι το 2030 δεν προβλέπεται ούτε η έναρξη των εργασιών.

Υποθαλάσσιο τούνελ Ισπανία-Μαρόκο

Μία από τις προτάσεις είναι η σιδηροδρομική σήραγγα να εκτείνεται σε 28 χιλιόμετρα, συνδέοντας την Punta Paloma στην ισπανική πλευρά με το ακρωτήριο Μαλαμπάτα του Μαρόκου.

Όταν ολοκληρωθεί, η υποθαλάσσια σήραγγα θα μειώσει δραστικά τους χρόνους ταξιδιού μεταξύ των κυριότερων πόλεων των δύο χωρών. Σχετικά, η διαδρομή Καζαμπλάνκα – Μαδρίτη απαιτεί μέχρι 12 ώρες με αυτοκίνητο (χρήση φέρι) και περίπου δύο ώρες με αεροπλάνο.

Η νέα σιδηροδρομική διασύνδεση θα επιτρέψει τη μείωση του ταξιδιού σε μόλις 5,5 ώρες, διευκολύνοντας τις μετακινήσεις και επηρεάζοντας σημαντικά το διεθνές εμπόριο.

Η συζήτηση για μια μόνιμη σύνδεση μεταξύ των δύο χωρών, είτε μέσω υποθαλάσσιου τούνελ είτε μέσω γέφυρας, έχει ξεκινήσει από το 1930, με τη σοβαρή πρόοδο να σημειώνεται από το 1980. Έκτοτε, η Μαροκινή Εθνική Εταιρεία Μελετών του Στενού και η SECEGSA έχουν αναλάβει τον σχεδιασμό του έργου.

Ωστόσο, μέχρι σήμερα, το έργο δεν έχει προχωρήσει σε ουσιαστική υλοποίηση. Παρόλα αυτά, το Μαρόκο και η Ισπανία παραμένουν αισιόδοξα, ελπίζοντας σε ένα θετικό αποτέλεσμα πριν από το Μουντιάλ.

δειτε ακομα

δειτε ακομα