Αντιμέτωποι με αλλαγές έρχονται οι ιδιοκτήτες ταξί, καθώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να μην ανανεώσει το πρόγραμμα επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Τι σημαίνει αυτό για το μέλλον των ταξί στην Ελλάδα;
Τέλος εποχής για την επιδότηση ηλεκτρικών ταξί;
Το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά” έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Ωστόσο, παρά τις προσπάθειες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να διατηρήσει το πρόγραμμα ενεργό, η έλλειψη πόρων δημιουργεί συνεχή προβλήματα. Μετά την τελευταία προσθήκη 11 εκατομμυρίων ευρώ, οι αιτήσεις έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ. Όμως, το σύστημα είναι πολύ πιθανό να σταματήσει να δέχεται νέες αιτήσεις λόγω έλλειψης διαθέσιμων κονδυλίων.
Αδιαφορία για τα ηλεκτρικά ταξί
Παρά το γεγονός ότι υπάρχει ένα ελκυστικό πρόγραμμα επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών ταξί, με το υψηλότερο ποσό επιδότησης στην ΕΕ, οι Έλληνες ιδιοκτήτες ταξί φαίνεται να μην ενδιαφέρονται για την ηλεκτροκίνηση. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να μην δώσει νέα παράταση στο πρόγραμμα, με την ολοκλήρωσή του να ορίζεται στα τέλη Μαρτίου 2025.
Εναλλακτική χρήση των κονδυλίων
Λόγω του χαμηλού ενδιαφέροντος και των ανεκμετάλλευτων 40 εκατομμυρίων ευρώ, το ΥΠΥΜΕ εξετάζει τη μεταφορά του ποσού που θα περισσέψει στην απόκτηση ηλεκτρικών λεωφορείων, με στόχο την αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών.
Νέοι κανόνες για τα ταξί
Από την 1η Ιανουαρίου 2026, η νομοθεσία θα απαγορεύει την πώληση επαγγελματικών οχημάτων ταξί με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Επιπλέον, συζητείται η πρόταση για ελεύθερη κίνηση στο κέντρο της Αθήνας μόνο για ηλεκτρικά, υβριδικά ή plug-in hybrid μοντέλα που πληρούν τις πιο πρόσφατες προδιαγραφές ρύπων. Αυτό αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά την επιλογή οχημάτων για τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί.
Ιστορικό του προγράμματος “Πράσινα Ταξί”
Η πρώτη Κοινή Υπουργική Απόφαση για το πρόγραμμα “Πράσινα Ταξί” δημοσιεύθηκε στις 28 Δεκεμβρίου 2022, με καταληκτική ημερομηνία αιτήσεων την 30η Ιουνίου 2024 και προϋπολογισμό 40 εκατομμυρίων ευρώ.
Η δεύτερη τροποποιητική ΚΥΑ δημοσιεύθηκε στις 21 Φεβρουαρίου 2024, παρατείνοντας την καταληκτική ημερομηνία έως τις 31 Μαΐου 2025.
Στις 30 Δεκεμβρίου 2024, κατατέθηκε η τρίτη τροποποιητική ΚΥΑ, ορίζοντας νέα καταληκτική ημερομηνία την 30η Μαρτίου 2025. Παρά τις τροποποιήσεις, το ενδιαφέρον παρέμεινε χαμηλό.
Απογοητευτικά αποτελέσματα
Μετά από δύο χρόνια, ο αριθμός των αιτήσεων στο πρόγραμμα “Πράσινα Ταξί” παραμένει απογοητευτικός. Σε έναν στόλο 28.500 ταξί σε όλη την Ελλάδα, μόλις το 8,5% (περίπου 2.400 ταξί) είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 6). Από την έναρξη του προγράμματος, έχουν κατατεθεί μόλις 151 αιτήσεις. Μέχρι την ολοκλήρωση της 6ης πληρωμής, το υπουργείο έχει καταβάλει συνολικά 1.194.078,28 ευρώ για 57 ηλεκτρικά ταξί.
Γενναιόδωρες επιδοτήσεις
Οι επιδοτήσεις στο πρόγραμμα “Πράσινα Ταξί” είναι ιδιαίτερα ελκυστικές. Για αμιγώς ηλεκτρικά Ε.Δ.Χ. οχήματα, η επιδότηση ανέρχεται στο 40% επί της Λ.Τ.Π.Φ., με μέγιστο ποσό 17.500 ευρώ. Σε περίπτωση απόσυρσης παλαιού ταξί, η επιδότηση αυξάνεται κατά 5.000 ευρώ. Επιπλέον, η αγορά “έξυπνου” φορτιστή επιδοτείται με 500 ευρώ. Συνολικά, η επιδότηση μπορεί να φτάσει τις 23.000 ευρώ. Εάν πληρούνται επιπλέον προϋποθέσεις, όπως η ένταξη σε κατηγορία ΑμεΑ, η ύπαρξη τρίτεκνης οικογένειας ή η ηλικία του δικαιούχου έως 29 ετών, η επιδότηση μπορεί να αυξηθεί κατά επιπλέον 1.000 ευρώ για κάθε περίπτωση.