Η ελληνική αγορά αυτοκινήτων αντιμετωπίζει κρίσιμες αλλαγές που θα καθορίσουν το μέλλον της, ειδικά σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές μεταχειρισμένων και καινούριων οχημάτων.
Ευρωπαϊκό Δικαστήριο: Κρίσιμη απόφαση για το Τέλος Ταξινόμησης και την αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων
Η πιθανή καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης, το Περιβαλλοντικό Τέλος και τις απαγορεύσεις εισαγωγής παλαιότερων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων Euro 3 και κάτω μπορεί να οδηγήσει σε πρωτοφανείς αναταράξεις στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.
Καταστροφικές συνέπειες στην αγορά μεταχειρισμένων και νέων οχημάτων
Σε περίπτωση που το Ευρωδικαστήριο επιβάλει πρόστιμο στην Ελλάδα, αυτό θα διατηρείται μέχρις ότου τροποποιηθούν οι διαδικασίες υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης, καταργηθεί το Περιβαλλοντικό Τέλος και αρθεί η απαγόρευση εισαγωγής των παλαιών οχημάτων. Αυτό σημαίνει σημαντικές αλλαγές στις τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με έμφαση στα ακριβά εισαγόμενα.
Η απόσυρση της απαγόρευσης εισαγωγής παλαιών αυτοκινήτων μπορεί να μετατρέψει την Ελλάδα σε προορισμό για οχήματα χαμηλής ποιότητας, εισάγοντας συχνά μη αξιόπιστα και ρυπογόνα οχήματα, με αρνητικές επιπτώσεις στην ατμοσφαιρική ρύπανση και την υγεία των πολιτών.
Οι κίνδυνοι της απελευθέρωσης εισαγωγής παλαιών μεταχειρισμένων
Η αύξηση της εισαγωγής φθηνών αλλά παλαιών οχημάτων θα δημιουργήσει ανταγωνισμό προς τις πωλήσεις των σύγχρονων πενταετών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και των καινούριων μοντέλων, εμποδίζοντας την ανανέωση του στόλου οχημάτων στην Ελλάδα.
Επιπλέον, το χαμηλό κόστος εκτελωνισμού των παλαιών αυτοκινήτων θα μειώσει αισθητά τα κρατικά έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης, επηρεάζοντας την οικονομική ισορροπία του κράτους σε σχέση με τη ρύθμιση της αγοράς οχημάτων.
Αναγκαία μέτρα και προτάσεις για το μέλλον
Το οικονομικό επιτελείο της Ελλάδας καλείται να διαμορφώσει σύντομα ολοκληρωμένο υπόμνημα και να επεξεργαστεί λύσεις που θα ικανοποιούν το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αλλά και θα προστατεύουν την αγορά και το περιβάλλον. Μια ισορροπημένη προσέγγιση θα μπορούσε να περιλαμβάνει:
Η προστασία της αγοράς μεταχειρισμένων και καινούριων αυτοκινήτων 5ετίας, καθώς και η περιβαλλοντική ανανέωση του στόλου, είναι μονόδρομος για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην Ελλάδα.