Η φορολογική επιβάρυνση στα εταιρικά οχήματα παίρνει νέα τροπή, καθώς το Υπουργείο Μεταφορών προχωρά σε κρίσιμες αναπροσαρμογές στα όρια εκπομπών CO2. Αυτή η εξέλιξη, που αναμένεται να επηρεάσει δεκάδες χιλιάδες χρήστες εταιρικών αυτοκινήτων, έρχεται ως απάντηση στις αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των εκπομπών για τα Plug-in Hybrid μοντέλα, με στόχο τη διατήρηση της ισορροπίας στην αγορά και την αποφυγή απρόβλεπτων επιβαρύνσεων.
Η Αναγκαιότητα της Προσαρμογής: Γιατί αλλάζουν οι Ρύποι;
Το ζήτημα ανέκυψε λόγω της θέσης σε ισχύ της οδηγίας ρύπων Euro 6e-bis, η οποία επιβάλλει νέο, πιο ρεαλιστικό τρόπο μέτρησης των εκπομπών CO2 για τα Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV). Η οδηγία, υποχρεωτική για νέους τύπους οχημάτων από την 1η Ιανουαρίου 2025 και για όλα τα νέα οχήματα από την 1η Ιανουαρίου 2026, αναμένεται να αυξήσει τις εργοστασιακές τιμές κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών CO2. Ως αποτέλεσμα, πολλά PHEV μοντέλα, που σήμερα πληρούν το όριο των 50 γρ./χλμ. με τον προηγούμενο τρόπο μέτρησης, θα το υπερβούν.
Νέα Φορολογικά Όρια για Εταιρικά Οχήματα
Για να αποφευχθεί αυτή η επιβάρυνση και να διατηρηθούν οι φοροαπαλλαγές που καθιστούν τα PHEV ελκυστικά για εταιρικούς στόλους, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία, προτείνει αλλαγές στα όρια. Συγκεκριμένα:
* Από την 1η Ιανουαρίου 2026, το όριο για τις εκπομπές CO2 στα εταιρικά αυτοκίνητα με φοροαπαλλαγές αυξάνεται από 50 γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο σε 75 γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο.
* Αυτή η αλλαγή θα αφορά αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 6e-bis.
* Για οχήματα που πληρούν παλαιότερες οδηγίες ρύπων ή έχουν ταξινομηθεί μετά την 1/1/2025 και περιλαμβάνονται στον Κλιματικό Νόμο, το όριο των 50 γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο θα παραμείνει αμετάβλητο.
Αυτή τη στιγμή, φοροαπαλλαγές ισχύουν για:
* Αυτοκίνητα με Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) έως 17.000 ευρώ.
* Οχήματα μηδενικών ή χαμηλών ρύπων (κάτω από 50 γρ. CO2/χλμ.) και ΛΤΠΦ έως 40.000 ευρώ.

Ανάλυση: Οικονομικές και Περιβαλλοντικές Προεκτάσεις
Η απόφαση αυτή επιλύει ένα σημαντικό πρόβλημα που θα μπορούσε να δημιουργήσει ασφυκτικές συνθήκες για τις εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων και τους χρήστες εταιρικών οχημάτων. Αν τα όρια δεν άλλαζαν, η πλειονότητα των Plug-in Hybrid μοντέλων θα έχανε τις φοροαπαλλαγές, οδηγώντας σε σημαντική αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης για τους εργαζομένους στους οποίους παρέχονται ως παροχή.
Στην πραγματικότητα, αυτή η προσαρμογή αντανακλά την ευρωπαϊκή τάση για πιο ρεαλιστικές μετρήσεις ρύπων. Η οδηγία Euro 6e-bis, που αποτελεί μια επικαιροποιημένη εκδοχή των κανονισμών Euro 6e, αποσκοπεί στην ακριβέστερη αποτύπωση των πραγματικών εκπομπών, ιδίως για τα PHEV που συχνά υπερβαίνουν τις εργαστηριακές τιμές στην καθημερινή χρήση. Η Ελλάδα, με την προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας, δείχνει ότι προσαρμόζεται στις νέες ευρωπαϊκές απαιτήσεις, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να προστατεύσει την εγχώρια αγορά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αγορά εταιρικών αυτοκινήτων αντιπροσωπεύει πάνω από το 60% του συνόλου των πωλήσεων οχημάτων στην Ελλάδα. Επομένως, οποιαδήποτε δυσμενής μεταβολή στα φορολογικά κίνητρα θα είχε σοβαρές επιπτώσεις όχι μόνο στις πωλήσεις αλλά και στην ευρύτερη οικονομία. Με την κίνηση αυτή, το Υπουργείο επιδιώκει να διατηρήσει την «πράσινη» μετάβαση της αγοράς, χωρίς όμως να την καταστήσει απαγορευτική.

Επόμενα Βήματα και Πρόσθετες Ρυθμίσεις
Οι παραπάνω αλλαγές θα ενσωματωθούν στο λεγόμενο “Ερανιστικό νομοσχέδιο” του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τον Νοέμβριο. Ο Γιάννης Τσελίκης, Προϊστάμενος Αυτοτελούς Τμήματος Ηλεκτροκίνησης του υπουργείου, αποκάλυψε αυτές τις προθέσεις.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και άλλα άρθρα που αφορούν την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, όπως:
* Αλλαγές στο Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ).
* Αναμόρφωση των ελέγχων ΚΤΕΟ για πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.

Συμπέρασμα: Ισορροπία, Προσαρμογή και Προοπτικές
Η κίνηση αυτή του Υπουργείου σηματοδοτεί μια προσαρμοστική και ευέλικτη προσέγγιση απέναντι στις νέες ευρωπαϊκές ρυθμίσεις. Αντί να επιβαρυνθούν υπέρμετρα οι χρήστες και να πληγεί η αγορά, επιλέγεται μια ρεαλιστική αναπροσαρμογή των φορολογικών ορίων. Αυτό διασφαλίζει ότι η στροφή προς οχήματα χαμηλών εκπομπών θα συνεχιστεί, αλλά με όρους που δεν θα δημιουργούν οικονομικά αδιέξοδα. Η αγορά των PHEV στην Ελλάδα έχει γνωρίσει σημαντική ανάπτυξη, εν μέρει χάρη σε αυτά τα κίνητρα, και η διατήρησή τους κρίνεται απαραίτητη για τη συνέχεια της πράσινης μετάβασης.
