Το Tesla Cybertruck, όπως βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής, δεν έχει λάβει έγκριση τύπου για κυκλοφορία στην Ευρώπη. Αλλά είναι όντως επικίνδυνο για τους δρόμους της ηπείρου μας;
Το ηλεκτρικό pick-up που κλέβει την παράσταση στην Αμερική, με σύμφωνα με την Tesla περισσότερες από 2 εκατομμύρια προπαραγγελίες, είναι το πιο περιζήτητο ηλεκτρικό αυτοκίνητο παγκοσμίως, κυρίως λόγω του μινιμαλιστικού και φουτουριστικού σχεδιασμού του.
Ωστόσο, το μεγάλο μέγεθός του έχει προκαλέσει αντιδράσεις, με επικριτές, συμπεριλαμβανομένων ακτιβιστών, να υποστηρίζουν ότι το Cybertruck δεν συμμορφώνεται με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς οδικής ασφάλειας.
Ένα από τα μεγαλύτερα θέματα είναι το βάρος του Cybertruck. Σύμφωνα με το εγχειρίδιό του, το μικτό βάρος ανέρχεται περίπου στους 4 τόνους, υπερβαίνοντας το όριο των 3,5 τόνων που θέτει η Ευρώπη για οχήματα που δεν απαιτούν περιοριστή ταχύτητας.
Επιπλέον, ο σχεδιασμός της Tesla Cybertruck, με τις αιχμηρές γραμμές και τις γωνίες του, κατά πολλούς αντιβαίνει στους κανονισμούς που σχετίζονται με την προστασία των πεζών σε περίπτωση ατυχήματος.
Παρά τους ενδοιασμούς, πάντως, έχουν γίνει παραγγελίες για Cybertrucks στην Ευρώπη. Στην Τσεχία, το όχημα καταχωρήθηκε μετά από προσαρμογές για να συμμορφωθεί με τις προδιαγραφές της χώρας, καθώς τροποποιήθηκαν τα φωτιστικά σώματα και αφαιρέθηκαν οι επικίνδυνες γωνίες του αμαξώματος.
Αλλά, το θέμα του βάρους παραμένει ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα. Εάν το όχημα μεταφέρει επιπλέον επιβάτες ή φορτίο, υπερβαίνει εύκολα το όριο των 3,5 τόνων, γεγονός που απαιτεί την εγκατάσταση περιοριστή ταχύτητας, κάτι που δεν έχει γίνει.
Αυτό το ζήτημα αναδεικνύει ένα κενό στη διαδικασία καταχώρησης, καθώς κάποια εισαγόμενα οχήματα μπορούν να εγκριθούν μέσω μια λιγότερο αυστηρής διαδικασίας «εξατομικευμένης έγκρισης οχήματος», που επιτρέπει σε οχήματα χωρίς αυστηρούς ελέγχους να κυκλοφορούν.
Οργανώσεις όπως η Transport & Environment έχουν εκφράσει ανησυχίες για την οδική ασφάλεια που συνδέονται με το Tesla Cybertruck. Υποστηρίζουν ότι το μέγεθος, το βάρος και ο σχεδιασμός του το καθιστούν επικίνδυνο για πεζούς και άλλους οδηγούς, ειδικά σε αστικά περιβάλλοντα όπου τα μεγαλύτερα και βαρύτερα οχήματα μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές ζημιές σε ατυχήματα.
Ο James Nix της Transport & Environment είναι ένας από αυτούς που επικρίνουν το Cybertruck, δηλώνοντας ότι δεν πληροί τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφάλειας. Ο οργανισμός καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις τσεχικές αρχές να εξετάσουν την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, έως ότου γίνει πλήρης ανάλυση της ασφάλειας του.
Παρά την κριτική, ορισμένοι υποστηρικτές του Tesla Cybertruck, όπως ο Norton Slovak, συνιδρυτής της ιστοσελίδας Cybertruck.cz, πιστεύουν ότι οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί πρέπει να αναθεωρηθούν σύμφωνα με την πραγματικότητα των σύγχρονων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Επισημαίνουν ότι, λόγω των μπαταριών, τα ηλεκτρικά οχήματα τείνουν να είναι πιο βαριά, αλλά έχουν το πλεονέκτημα της χαμηλότερης ρύπανσης σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ο Slovak προτείνει ότι μια αναθεώρηση των ορίων βάρους θα μπορούσε να επιτρέψει στα οχήματα όπως το Cybertruck να συμμορφωθούν καλύτερα με τους κανονισμούς χωρίς να βλάπτονται οι στόχοι ασφάλειας και βιωσιμότητας.
Η Tesla δεν έχει ακόμα επιβεβαιώσει επίσημα τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει στην Ευρώπη σχετικά με την αγορά του Cybertruck, αλλά το ιστορικό της στις ΗΠΑ, όπου ανάγκασε σε ανάκληση οχημάτων λόγω τεχνικών ζητημάτων, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να χρειαστούν προσαρμογές προτού επεκταθεί περαιτέρω στην ευρωπαϊκή αγορά.