Η Γραμμή 1 του Μετρό Αθηνών θα υποστεί σημαντικές βελτιώσεις, αναβαθμίζοντας την εμπειρία μετακίνησης για δεκάδες χιλιάδες επιβάτες καθημερινά.
Προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της Γραμμής 1 του Μετρό προχωρά η ΣΤΑ.ΣΥ., στοχεύοντας στην αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχονται στους επιβάτες και την εξάλειψη των προβλημάτων που συσσωρεύτηκαν τα τελευταία χρόνια.
Η βελτίωση αυτή περιλαμβάνει εκτεταμένες αλλαγές από την ολική ανανέωση των συρμών έως την ολοκληρωμένη αναβάθμιση των υποδομών και την εφαρμογή ενός σύγχρονου συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση των τρένων.
Αναβάθμιση 14 συρμών
Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι συρμοί 8ης παραλαβής λειτουργούν από το 1984, ξεκινά η διαδικασία ανανέωσής τους. Η ΣΤΑ.ΣΥ. υλοποιεί πρόγραμμα ανακαίνισης 14 συρμών, το οποίο αναμένεται να παρατείνει τη διάρκεια ζωής τους κατά περίπου 25 έτη. Η παράδοση ενός πρότυπου οχήματος συρμού τοποθετείται έως το τέλος του 2024, ενώ οι ανακαινισμένοι συρμοί θα ξεκινήσουν να παραδίδονται το 2025.
Η σύμβαση υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2022 με την ανάδοχο εταιρεία Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles.
Οι σημαντικές παρεμβάσεις περιλαμβάνουν την αντικατάσταση των παλαιών DC κινητήρων με σύγχρονους AC, την αναβάθμιση του κλιματιστικού συστήματος, τη τοποθέτηση νέου δαπέδου και την αντικατάσταση καθισμάτων και παραθύρων. Επίσης, θα πραγματοποιηθούν βελτιώσεις προς διευκόλυνση των επιβατών ΑμΕΑ.
Φωτισμός LED και προστασία από ολίσθηση
Μία άλλη κρίσιμη φάση είναι η αντικατάσταση του παλιού φωτισμού με LED φωτιστικά, που προσφέρουν ενεργειακή και αισθητική βελτίωση, αλλά και αυξημένο αίσθημα ασφάλειας. Σύμφωνα με πληροφορίες του carandmotor.gr, οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε 15 σταθμούς, με προγραμματισμένες αναβαθμίσεις και στους υπόλοιπους 9. Παράλληλα, γίνονται εργασία αντιολισθητικής προστασίας σε επιφάνειες των σταθμών.
Ασφαλέστερα κιγκλιδώματα
Στα πλαίσια της ενίσχυσης της ασφάλειας, συμφωνήθηκε η αντικατάσταση 5.600 μέτρων συρματοπλέγματος με κιγκλιδώματα από ηλεκτροπρεσσαριστή σχάρα, με προϋπολογισμό 761.000 ευρώ.
Αναβαθμίσεις στους σταθμούς
Μείζονες εργασίες έχουν ολοκληρωθεί στους σταθμούς «Ομόνοια» και «Βικτώρια», ενώ προγραμματίζονται παρεμβάσεις και σε άλλους σταθμούς, όπως η αποκατάσταση του κενού μεταξύ συρμού και αποβάθρας στον σταθμό «Μοναστηράκι», καθώς και επισκευές και χρωματισμοί.
Επιπλέον, στους σταθμούς «Ομόνοια» και «Βικτώρια» έγιναν εργασίες επιχρισμάτων και χρωματισμού των τοίχων, αποκαθιστώντας φθορές λόγω παλαιότητας και υγρασίας καθώς και αφαίρεση γκράφιτι.
Επιστροφή ενέργειας από την πέδηση
Επιπλέον, προχωρά η εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από τους ηλεκτροκινητήρες των συρμών, στο πλαίσιο ανακαίνισης δύο υποσταθμών της Γραμμής 1. Με την ολοκλήρωση αυτής της παρέμβασης, η Γραμμή 1 θα είναι το πρώτο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ελλάδα που υλοποιεί το συγκεκριμένο σύστημα, το οποίο αναμένεται να αποδίδει 4.500 MWh ετησίως, αντιπροσωπεύοντας το 12,5% της συνολικής κατανάλωσης της Γραμμής.
Το έργο αυτό αποτελεί μια σημαντική επένδυση για το περιβάλλον, ενώ θα εξεταστεί η εφαρμογή του και σε άλλες Γραμμές του Μετρό, προβάλλοντας ένα φιλοπεριβαλλοντικό και οικονομικό όφελος, ενισχύοντας την αξιοπιστία του δικτύου.
Σύστημα ασφαλείας με drones
Για την προστασία της Γραμμής 1, χρησιμοποιούνται τεχνολογικά προηγμένα drones που εφαρμόζονται πιλοτικά από το 2023 και η χρήση τους επεκτάθηκε το 2024. Αυτά τα drones, εξοπλισμένα με θερμικές κάμερες, επιτρέπουν την αποτροπή επιθέσεων και βανδαλισμών.
Έως σήμερα, έχουν παρατηρηθεί σημαντικές μειώσεις σε περιστατικά κλοπής και βανδαλισμών εξαιτίας της προληπτικής σήμερα εποπτείας. Στο 2023, απετράπησαν 110 περιστατικά, με τον αριθμό δολιοφθορών να συνεχίζει να μειώνεται και το 2024 να καταγράφει πάνω από 80 αποτροπές.
Βελτιώσεις και στις Γραμμές 2 & 3
Η ΣΤΑ.ΣΥ. προχωρά και σε παρεμβάσεις στις Γραμμές 2 και 3, προκηρύσσοντας πρόσφατα διαγωνισμούς για την αλλαγή σιδηροτροχιάς 32 χλμ. σε κρίσιμα σημεία του δικτύου που παρουσιάζουν μεγαλύτερη φθορά.
Νέα διαγωνισμός αφορά στεγανοποίηση των πυραμίδων/θόλων σε σταθμούς της γραμμής, όπως «Περιστέρι», «Αιγάλεω», «Κεραμεικός» και άλλους, στην προσπάθεια περιορισμού των διαρροών.