Δέκα χρόνια πέρασαν από το ξέσπασμα του σκανδάλου Dieselgate, ενός γεγονότος που συγκλόνισε την αυτοκινητοβιομηχανία και αποκάλυψε σκοτεινές πρακτικές με σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την ανθρώπινη υγεία.
Η κληρονομιά του Dieselgate: Εκατομμύρια ρυπογόνα οχήματα και πρόωροι θάνατοι
Το 2014, αποκαλύφθηκε ότι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούσαν «παράνομες συσκευές» για να παραποιήσουν τις δοκιμές εκπομπών ρύπων, παρουσιάζοντας τα πετρελαιοκίνητα οχήματά τους ως περιβαλλοντικά φιλικότερα από ό,τι ήταν στην πραγματικότητα. Η πικρή αλήθεια ήταν ότι αυτά τα οχήματα εξέπεμπαν έως και δέκα φορές περισσότερους ρύπους από τα επιτρεπόμενα όρια.
Σήμερα, η «κληρονομιά» του Dieselgate παραμένει ζωντανή και επικίνδυνη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, περίπου 19,1 εκατομμύρια αυτοκίνητα με αυξημένες εκπομπές ρύπων κυκλοφορούν ακόμα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Αυτό το γεγονός εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία, καθώς προβλέπονται 81.000 πρόωροι θάνατοι μέχρι το 2040 και 55.000 νέα κρούσματα άσθματος σε παιδιά. Τα νούμερα αυτά προκαλούν έντονο προβληματισμό και αναδεικνύουν την άμεση ανάγκη για λήψη δραστικών μέτρων.
Υβριδική τεχνολογία: Σωτήρια λύση ή ψευδαίσθηση;
Ενώ η υβριδική τεχνολογία έχει τη δυνατότητα να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές ρύπων, στην πράξη, παρατηρούνται δυσλειτουργίες. Βασικό πρόβλημα είναι ότι πολλοί κάτοχοι plug-in υβριδικών οχημάτων δεν τα φορτίζουν επαρκώς, είτε λόγω έλλειψης υποδομών είτε επειδή οι καθημερινές τους διαδρομές υπερβαίνουν την ηλεκτρική αυτονομία του οχήματος. Ως αποτέλεσμα, τα αυτοκίνητα αυτά κινούνται με το επιπλέον βάρος των μπαταριών και με αυξημένη κατανάλωση καυσίμου, οδηγώντας σε υψηλότερες εκπομπές ρύπων από ό,τι τα συμβατικά μοντέλα.
Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι, σε αντίθεση με την τάση που παρατηρείται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι Έλληνες οδηγοί υβριδικών οχημάτων επιδεικνύουν μεγαλύτερη συνέπεια στη φόρτιση των μπαταριών, συμβάλλοντας έτσι στην καλύτερη αξιοποίηση της τεχνολογίας.
Ευρωπαϊκή Έκκληση για Δράση και ο Ρόλος της ΕΕ
Ο Lucien Mathieu, διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, τονίζει την ανάγκη για αυστηρότερη εφαρμογή των κανονισμών: «Τα plug-in υβριδικά οχήματα εξακολουθούν να είναι χειρότερα για το κλίμα από ό,τι ισχυρίζονται οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Η αυτοκινητοβιομηχανία απαιτεί από την ΕΕ να κάνει τα στραβά μάτια, ώστε να μπορέσει να καθυστερήσει τις επενδύσεις σε πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να μείνει σταθερή και να τηρήσει τους ήδη συμφωνημένους συντελεστές χρησιμότητας για το 2025 και το 2027.»
Η Ομοσπονδία ζητά επίσης τη διενέργεια ετήσιων τεχνικών ελέγχων για οχήματα άνω των δέκα ετών, ένα μέτρο που θα μπορούσε να συμβάλει στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των ρυπογόνων οχημάτων. Είναι σαφές ότι απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας από τις επιπτώσεις του Dieselgate και την προώθηση βιώσιμων λύσεων μετακίνησης.