Βουλή: Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης – Οι δηλώσεις της Σοφίας Ζαχαράκη

Η επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα εποχή, φιλοδοξώντας να πάψει να αποτελεί τη «φτωχή συγγενή» της πανεπιστημιακής. Με την πρόσφατη ψήφιση του νομοσχεδίου για τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης, η κυβέρνηση επιχειρεί να συστήσει ένα σύστημα που συνδέει άρρηκτα τη θεωρητική γνώση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, προσφέροντας στους νέους ουσιαστικές προοπτικές απασχόλησης και ανάπτυξης στην περιφέρεια.

Νέο Πλαίσιο για την Επαγγελματική Κατάρτιση: Γέφυρα με την Αγορά Εργασίας

Το νομοσχέδιο, που ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής με την υποστήριξη της Νέας Δημοκρατίας (ΠΑΣΟΚ και Πλεύση Ελευθερίας «παρών», τα υπόλοιπα κόμματα κατά), στοχεύει στην αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΣΕΕΚ). Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, υπογράμμισε τη στρατηγική σημασία αυτής της πρωτοβουλίας, χαρακτηρίζοντάς την ως ένα «σημαντικό βήμα για να καθιερωθεί η επαγγελματική εκπαίδευση ως ισότιμη και ελκυστική επιλογή παράλληλα με το Πανεπιστήμιο».

Βασική καινοτομία αποτελεί η δημιουργία των Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΑΕΚ), οι οποίες θα λειτουργούν ως «θεματικοί κόμβοι γνώσης» και θα προκύπτουν από τη σύμπραξη πολιτείας, παραγωγικών φορέων και επιχειρήσεων. Αυτό το μοντέλο συνεκπαίδευσης σηματοδοτεί μια ουσιαστική αλλαγή, καθώς:

  • Οι επιχειρήσεις θα παρέχουν τεχνογνωσία, εξοπλισμό και εγκαταστάσεις.
  • Θα διασφαλίζουν θέσεις πρακτικής άσκησης και μαθητείας.
  • Η φοίτηση θα περιλαμβάνει υποχρεωτική μάθηση στον χώρο εργασίας με αμοιβή και ασφάλιση.
  • Οι συνεργαζόμενες εταιρείες δεσμεύονται να προσλαμβάνουν τουλάχιστον το 40% των αποφοίτων, ένα σημείο που ενισχύει την άμεση διασύνδεση με την αγορά εργασίας.

Αυτή η προσέγγιση αντιμετωπίζει ένα διαχρονικό πρόβλημα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος: την αποσύνδεση της εκπαίδευσης από τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας. Η Υπουργός τόνισε ότι «δεν αρκεί να συζητάμε για τίτλους, οφείλουμε να διασφαλίζουμε ότι ο τίτλος σπουδών έχει πραγματική ισχύ».

Πιστοποίηση, Συνέχεια Σπουδών και Περιφερειακή Ανάπτυξη

Οι θεματικές ενότητες κάθε Οδηγού Κατάρτισης θα διδάσκονται από πιστοποιημένους εκπαιδευτές, εγγεγραμμένους στο Μητρώο Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης ΣΑΕΚ, οι οποίοι διαθέτουν τόσο παιδαγωγική όσο και επαγγελματική επάρκεια. Οι απόφοιτοι, μετά από εξετάσεις πιστοποίησης, θα αποκτούν δίπλωμα επαγγελματικής ειδικότητας, με δυνατότητα συνέχισης σπουδών σε συναφή τμήματα Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ). Αυτό ανοίγει δρόμους για τους σπουδαστές, προσφέροντας ευελιξία και αναγνώριση των προσόντων τους σε πολλαπλά επίπεδα, ενισχύοντας την κινητικότητα και την επαγγελματική τους εξέλιξη.

Ταυτόχρονα, το νομοσχέδιο έχει μια έντονη περιφερειακή διάσταση. Όπως επεσήμανε η κυρία Ζαχαράκη, οι Ακαδημίες θα «πιάσουν ρίζες» στις περιφέρειες, στις νησιωτικές και ορεινές ζώνες, λειτουργώντας ως μοχλοί συμμετρικής ανάπτυξης. Ο στόχος είναι να μεταφερθούν οι ευκαιρίες στον τόπο των νέων, ώστε να σπουδάζουν, να κάνουν αμειβόμενη πρακτική και να παραμένουν στον τόπο τους με αξιοπρέπεια. Αυτό αντιτίθεται στο φαινόμενο της αστυφιλίας και της φυγής των νέων προς τα μεγάλα αστικά κέντρα ή το εξωτερικό, προσφέροντας τοπικές λύσεις σε τοπικά προβλήματα απασχόλησης.

Ανάλυση: Ένα Νέο Κοινωνικό Συμβόλαιο

Το νομοσχέδιο αυτό επιχειρεί να επιλύσει ένα χρόνιο πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας: το «στίγμα» της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Για δεκαετίες, η επαγγελματική κατάρτιση θεωρούνταν δευτερεύουσα επιλογή, συχνά συνδεδεμένη με χαμηλότερες προοπτικές απασχόλησης και περιορισμένη κοινωνική αναγνώριση. Η ενθάρρυνση της συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα και η ρήτρα απορρόφησης αποφοίτων αποτελούν καινοτόμα εργαλεία που φιλοδοξούν να αλλάξουν αυτή την αντίληψη.

Αυτή η προσέγγιση αντανακλά μια ευρύτερη τάση στην Ευρώπη, όπου η Δυαδική Εκπαίδευση (Dual Education) – με έμφαση στην πρακτική άσκηση και τη μαθητεία – έχει αποδειχθεί εξαιρετικά επιτυχημένη σε χώρες όπως η Γερμανία και η Αυστρία, συμβάλλοντας σε χαμηλά ποσοστά νεανικής ανεργίας και ισχυρές οικονομίες. Το ελληνικό μοντέλο, με τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης, παραπέμπει σε αυτή τη δομή, προσαρμοσμένο στις εγχώριες συνθήκες.

Στην ουσία, όπως ανέφερε η Υπουργός, πρόκειται για ένα «νέο κοινωνικό συμβόλαιο», το οποίο προωθεί:

  • Δημόσια εκπαίδευση υψηλού επιπέδου.
  • Πραγματικές θέσεις μάθησης και απασχόλησης.
  • Θεσμικές εγγυήσεις δικαιωμάτων και διαφάνειας.
  • Απαιτήσεις από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Η επιτυχία του εγχειρήματος θα κριθεί από την αποτελεσματική εφαρμογή του και τη διαρκή προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς εργασίας, διασφαλίζοντας ότι το δίπλωμα θα μεταφράζεται σε πραγματική επαγγελματική ισχύ και ότι οι νέοι της Ελλάδας θα βρίσκουν τον δρόμο τους, μένοντας στον τόπο τους.

δειτε ακομα

δειτε ακομα