Αργυρώ Ταμβάκου: «Ξεχνάμε ότι ανήκουμε στο ίδιο γένος, ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, φυλής»

Στη σύγχρονη Ελλάδα, όπου οι τέχνες μάχονται για αναγνώριση και πόρους, η αναβίωση κλασικών έργων με καινοτόμες προσεγγίσεις αναδεικνύεται σε πράξη αντίστασης και δημιουργικότητας. Η διαχρονική τραγωδία του Σοφοκλή, «Αντιγόνη», όχι μόνο δεν χάνει την επικαιρότητά της, αλλά μεταμορφώνεται σε ένα όχημα προβληματισμού πάνω στις αιώνιες συγκρούσεις ήθους και νόμου, ενισχύοντας τη σημασία του θεάτρου ως καθρέφτη της κοινωνίας.

Η «Αντιγόνη» σήμερα: Ένα Αρχαίο Δράμα σε Τέσσερις Τροχούς

Η παράσταση «Αντιγόνη | The Handbrake Project», σε σκηνοθεσία της Αργυρώς Ταμβάκου, επαναπροσδιορίζει τον τρόπο που βιώνουμε το αρχαίο δράμα. Χρησιμοποιώντας ένα αυτοκίνητο ως κεντρικό σκηνικό, η παραγωγή φέρνει την τραγωδία των Λαβδακιδών κυριολεκτικά στον δρόμο, προκαλώντας το κοινό να επανεξετάσει τα όρια του θεατρικού χώρου και της αφήγησης. Αυτή η επιλογή αναδεικνύει την ικανότητα της τέχνης να προσαρμόζεται και να βρίσκει νέους διαύλους επικοινωνίας, ακόμα και σε περιόδους οικονομικών και κοινωνικών πιέσεων.

«The Handbrake Project»: Από το Σοφοκλή στον Σύγχρονο Δρόμο

Η σκηνοθέτις Αργυρώ Ταμβάκου, σε αποκλειστική δήλωση στο Newsbeast, αποκάλυψε την έμπνευση πίσω από την πρωτοποριακή αυτή ιδέα. «Road trip και θέατρο! Κάτι σαν σύγχρονο μπουλούκι ή σαν θέατρο δρόμου! Επεξεργαζόμουν την ιδέα σίγουρα πέντε χρόνια, μέχρι που ήρθε η στιγμή της!». Η ονομασία «The Handbrake Project» δεν αφορά μόνο την «Αντιγόνη», αλλά ένα ευρύτερο όραμα για μία σειρά παραστάσεων που θα χρησιμοποιούν ένα αυτοκίνητο ως κινητό σκηνικό. Στόχος είναι να φτάσει το θέατρο σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως μικρά χωριά και νησιά, όπου οι θεατρικές υποδομές απουσιάζουν.

Αυτή η προσέγγιση αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη τάση στην ελληνική θεατρική σκηνή των τελευταίων ετών, όπου οι καλλιτέχνες αναζητούν οικονομικά βιώσιμες και ευέλικτες λύσεις για την παραγωγή έργων, συχνά επιστρέφοντας στις ρίζες του *λαϊκού θεάτρου δρόμου*. Η ιδέα της μεταφοράς του «σκηνικού» με το ίδιο το έργο θυμίζει έντονα τις περιοδεύουσες θιάσους περασμένων δεκαετιών, προσαρμοσμένη φυσικά στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής.

Από το Παιδικό στο Ενήλικο Κοινό: Ένας Διάλογος που Μεγαλώνει

Η ομάδα ΤΙΚ ΤΑΚ ΝΤΟ, με ηγετική μορφή την Αργυρώ Ταμβάκου, έχει καθιερωθεί στο χώρο του παιδικού θεάτρου. Η στροφή προς το ενήλικο κοινό με την «Αντιγόνη» δεν είναι τυχαία. Όπως εξηγεί η σκηνοθέτις, «Στο θέατρο μεγαλώνουμε μαζί με το κοινό μας». Οι θεματικές που απασχολούν την ομάδα—η εξουσία, ο φόβος, ο ενεργός πολίτης, η αγάπη—είναι κοινές σε κάθε ηλικία.

*Ανάλυση:* Η διεύρυνση του κοινού είναι μια φυσική εξέλιξη για πολλές θεατρικές ομάδες που δημιουργούν ένα πιστό κοινό από την παιδική ηλικία. Παράλληλα, αντικατοπτρίζει την επιθυμία των καλλιτεχνών να θέσουν ερωτήματα πέρα από τις συμβάσεις του παιδικού θεάτρου, προσεγγίζοντας ενήλικες προβληματισμούς με την ίδια ευαισθησία και φαντασία.

Η Δύσκολη Καθημερινότητα του Καλλιτέχνη στην Ελλάδα του 2025

Στην ερώτηση για τη μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζει ένας καλλιτέχνης σήμερα στην Ελλάδα, η απάντηση της κας Ταμβάκου ήταν σύντομη και περιεκτική: «Η απαξίωση…».

*Ανάλυση:* Αυτή η δήλωση υπογραμμίζει ένα χρόνιο πρόβλημα στον ελληνικό πολιτιστικό χώρο: την ανεπαρκή στήριξη και αναγνώριση του καλλιτεχνικού έργου. Η πανδημία του COVID-19 επιδείνωσε την κατάσταση, φέρνοντας το ελληνικό θέατρο αντιμέτωπο με πρωτοφανείς προκλήσεις. Η «απαξίωση» μπορεί να μεταφραστεί σε ελλιπή χρηματοδότηση, περιορισμένες ευκαιρίες, αλλά και σε μια γενικότερη υποτίμηση του ρόλου της τέχνης στην κοινωνία, κάτι που οι καλλιτέχνες προσπαθούν να ανατρέψουν με πρωτοβουλίες όπως το «Handbrake Project».

Η Διαχρονική Σύγκρουση στην Καρδιά της «Αντιγόνης»

Η υπόθεση της «Αντιγόνης» παραμένει επίκαιρη. Μετά τον θάνατο των αδελφών Ετεοκλή και Πολυνείκη, ο Κρέων, ο νέος βασιλιάς της Θήβας, διατάζει την ταφή μόνο του ενός, αφήνοντας τον Πολυνείκη άταφο ως προδότη. Η Αντιγόνη, κόρη του Οιδίποδα, αψηφά την εντολή, επιλέγοντας να υπακούσει τους «άγραφους νόμους» της συνείδησης και της οικογενειακής τιμής. Αυτή η επιλογή πυροδοτεί μια τραγική σύγκρουση μεταξύ:
* Της κρατικής εξουσίας και της ατομικής συνείδησης.
* Του γραπτού νόμου και του ηθικού χρέους.
* Της τάξης και της δικαιοσύνης.

Ο χορός των γερόντων της Θήβας, ως φωνή της κοινότητας, παρακολουθεί και σχολιάζει, παλινδρομώντας μεταξύ φόβου και σοφίας, ένα στοιχείο που διατηρεί τη δυναμική του και στη σύγχρονη εκδοχή της παράστασης.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Συντελεστές και Πληροφορίες Παράστασης

Η παράσταση ζωντανεύει την ιστορία με μια ομάδα τεσσάρων ταλαντούχων ηθοποιών (Γιώργος Βραχνός, Γιάννης Οικονομίδης (Johnny O), Άντα Πουράνη, Αργυρώ Ταμβάκου) που εναλλάσσονται στους ρόλους του χορού και των βασικών χαρακτήρων, προσφέροντας μια νέα θεατρική εμπειρία.

* Μετάφραση: Βασίλης Ψυλλάς
* Σκηνοθεσία: Αργυρώ Ταμβάκου
* Μουσική: Μαριλένα Ορφανού (S.W.I.M.)
* Επικοινωνία: Γιώτα Δημητριάδη
* Ηθοποιοί: Γιώργος Βραχνός, Γιάννης Οικονομίδης (Johnny O), Άντα Πουράνη, Αργυρώ Ταμβάκου

Η «Αντιγόνη | The Handbrake Project» παρουσιάζεται από τις 20 Οκτωβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00, στο BLUEBOX Creative Studio (Ευπατριδών 1, Γκάζι), σε απόσταση αναπνοής από το Μετρό «Κεραμεικός». Η διάρκεια της παράστασης είναι 60 λεπτά, και τα εισιτήρια είναι διαθέσιμα μέσω της πλατφόρμας more.com.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

δειτε ακομα

δειτε ακομα