Ο ΟΣΕ βρίσκεται σε μια νέα εποχή ανασυγκρότησης, με στόχο την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και την προσφορά ενός σύγχρονου και ασφαλούς δικτύου, επωφελούμενος κυρίως τον τελικό χρήστη.
ΟΣΕ: Νέα Εποχή για τις Ελληνικές Ράγες – Ασφάλεια, Ταχύτητα και Ανάπτυξη
Σε μια περίοδο ριζικών αλλαγών και ανασυγκρότησης, ο ΟΣΕ – Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ προχωρά με σταθερά βήματα προς την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας. Ο Γιώργος Ιωάννου, πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας, φώτισε τις προοπτικές και τους στόχους αυτής της νέας εποχής, κατά την παρουσία του στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025.
Επενδύσεις σε Υποδομές και Τεχνολογία για ένα Σύγχρονο Δίκτυο
Στο πάνελ με θέμα «Οδικά ή έργα σε Μέσα Σταθερής Τροχιάς; Ποιο είναι το μέλλον των δημοσίων έργων;», ο κ. Ιωάννου υπογράμμισε τη σημασία της ολοκλήρωσης κρίσιμων εργολαβιών και της ενσωμάτωσης προηγμένων συστημάτων ελέγχου κυκλοφορίας. Αυτό, όπως τόνισε, αποτελεί τη βάση για τη δημιουργία ενός ασφαλούς και διαλειτουργικού σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο θα εναρμονίζεται πλήρως με τα ευρωπαϊκά πρότυπα σιδηροδρόμων και θα μπορεί να υποστηρίξει υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων.
Μία από τις πιο σημαντικές εξελίξεις είναι η συντόμευση του χρόνου διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη. «Η συντόμευση του χρόνου στα δρομολόγια που συνδέουν Αθήνα – Θεσσαλονίκη, θα επέλθει με την ολοκλήρωση κρίσιμων έργων και την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ERTMS/ETCS», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Ιωάννου.
Σύστημα Αυτόματης Πέδησης ETCS: Ορόσημο για την Ασφάλεια
Η ασφάλεια αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για τον ΟΣΕ. Ο κ. Ιωάννου αναφέρθηκε στην επικείμενη σταδιακή έναρξη λειτουργίας του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα. «Μέσα στο β’ τρίμηνο του 2026 ξεκινά η σταδιακή έναρξη λειτουργίας του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS σε όλο το εύρος του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα να ξεφύγουμε από βραδυπορίες, μονές γραμμές και επομένως θα μπορέσουμε να έχουμε μείωση χρόνου στο δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη», διευκρίνισε. Αυτή η εξέλιξη θα επιτρέψει την αύξηση της χωρητικότητας των σιδηροδρομικών γραμμών και τη βελτίωση της αξιοπιστίας των δρομολογίων.
Ο Σιδηρόδρομος ως Μοχλός Οικονομικής Ανάπτυξης
Πέρα από τις επιβατικές μεταφορές, ο ΟΣΕ εστιάζει και στον ρόλο του σιδηροδρόμου ως βασικού πυλώνα για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Ο κ. Ιωάννου τόνισε τη σημασία της χωρητικότητας στον σιδηρόδρομο, η οποία δεν αφορά μόνο το επιβατικό κοινό αλλά και το διαμετακομιστικό εμπόριο. «Δεν αφορά μόνο το επιβατικό κοινό και το εμπόριο, καθώς τα εμπορευματικά τρένα αποτελούν τη βασική πηγή μετεξέλιξης του σιδηροδρόμου σε ένα δυναμικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας. Χωρίς τον σιδηρόδρομο δεν μπορεί να υπάρξει διαμετακομιστικό εμπόριο», κατέληξε, αναδεικνύοντας τον κεντρικό ρόλο που διαδραματίζουν τα εμπορευματικά τρένα στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας.