Φορολογία αυτοκινήτων: Έρχονται αλλαγές – Τι σχεδιάζει η κυβέρνηση

Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναζητά τρόπους για πιο δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών, εστιάζοντας σε “πράσινους” φόρους.

Επανεξέταση Πράσινων Φόρων: Νέα Δεδομένα και Προκλήσεις

Μετά τις πρόσφατες αλλαγές στα τεκμήρια, το οικονομικό επιτελείο στρέφεται σε μια πιο δίκαιη και αναλογική φορολόγηση για εισαγωγείς αυτοκινήτων, εμπόρους οχημάτων αλλά και ιδιοκτήτες αυτοκινήτων. Οι κινήσεις αυτές έρχονται ως απάντηση στα νέα δεδομένα που διαμορφώνει η Κομισιόν για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Είναι αξιοσημείωτο ότι τα συνολικά έσοδα από περιβαλλοντικούς φόρους το 2023 έφτασαν τα 9,257 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση 24,4% σε σχέση με το 2022. Από αυτά, το 67% (περίπου 6,1 δισ. ευρώ) προήλθαν από επιχειρήσεις, ενώ το υπόλοιπο 33% (περίπου 3 δισ. ευρώ) επιβάρυνε τους καταναλωτές.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Στο Μικροσκόπιο τα Τέλη Κυκλοφορίας και οι Εκπομπές CO2

Οι “πράσινοι φόροι” που βρίσκονται στο επίκεντρο της επανεξέτασης από στελέχη του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με σκοπό την κατάθεση μιας ολοκληρωμένης μεταρρυθμιστικής πρότασης, περιλαμβάνουν:

  • Τέλη Κυκλοφορίας: Έως τα τέλη του 2010 υπολογίζονταν με βάση τον κυβισμό του κινητήρα. Από την 1η Νοεμβρίου 2010 έως τα τέλη του 2020, ο υπολογισμός βασίστηκε στις εκπομπές CO2. Από την 1η Ιανουαρίου 2021 και μετά, τα Τέλη Κυκλοφορίας υπολογίζονται επίσης με βάση τις εκπομπές CO2, αλλά με αλλαγμένους συντελεστές, λόγω της εφαρμογής του νέου προτύπου μέτρησης WLTP. Σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr, τα «Μηδενικά» Τέλη Κυκλοφορίας βρίσκονται πλέον στο στόχαστρο, καθώς ο αριθμός των οχημάτων με μηδενικά τέλη έχει ξεπεράσει τα 600.000, δημιουργώντας σημαντικό έλλειμμα στον Προϋπολογισμό. Ωστόσο, η υλοποίηση αλλαγών φέτος παραμένει αβέβαιη λόγω του απαιτούμενου χρόνου προσαρμογής στο πληροφοριακό σύστημα.

Ένας δεύτερος σημαντικός “πράσινος” φόρος που εξετάζεται είναι το Τέλος ταξινόμησης. Σήμερα, αυτό υπολογίζεται με βάση την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro).

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Περιβαλλοντικό Τέλος στα Μεταχειρισμένα και ο Ρόλος της Κομισιόν

Επίσης, επανεξετάζεται το έκτακτο Περιβαλλοντικό Τέλος που επιβάλλεται στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα παλαιού τύπου, με βάση τις εκπομπές καυσαερίων. Για τον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης επιβατικών αυτοκινήτων (και τη διαμόρφωση της φορολογητέας αξίας), λαμβάνεται υπόψη η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων, καθώς και οι συντελεστές της κλίμακας προοδευτικής φορολόγησης. Αυτοί οι συντελεστές διαφοροποιούνται περαιτέρω ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν τα οχήματα. Είναι σημαντικό να θυμίσουμε ότι η Κομισιόν έχει παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για το Περιβαλλοντικό Τέλος και το Τέλος Ταξινόμησης, υποδεικνύοντας πιθανές ασυμβατότητες με το ευρωπαϊκό δίκαιο.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Πράσινες Εισφορές και η Σχέση τους με το Κλίμα

Εκτός από τα παραπάνω, στο στόχαστρο του ΥΠΕΘΟ βρίσκεται και το Πράσινο Τέλος ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, που επιβάλλεται στο πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (diesel). Αυτό το τέλος εισπράττεται κατά τον τελωνισμό και τα έσοδά του προορίζονται για τη χρηματοδότηση πράσινων έργων και δράσεων που συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων, στο πλαίσιο των ενεργειακών και κλιματικών στόχων έως το 2030, όπως αυτοί προσδιορίζονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.

Τέλος, άλλοι «πράσινοι» φόροι που θα επανεξεταστούν περιλαμβάνουν:

  • Το Τέλος Ανακύκλωσης για προϊόντα με συσκευασία που περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC), ύψους 0,08 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο.
  • Το Περιβαλλοντικό Τέλος ύψους 0,07 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο πλαστικής σακούλας.
  • Το Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση, το οποίο αντικατέστησε τον Φόρο Διαμονής. Επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα και βαρύνει τον διαμένοντα.
  • Την εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος για τα πλαστικά προϊόντα που διατίθενται ως συσκευασία τροφίμων και ποτών, ύψους 0,04 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο.

δειτε ακομα

δειτε ακομα