Το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται σε φάση εντατικών διεργασιών για τη διαμόρφωση ενός νέου πλαισίου στο εθνικό απολυτήριο, με στόχο τη διασφάλιση της αξιοπιστίας και της διαφάνειας.
Οι πέντε βασικοί άξονες του νέου Εθνικού Απολυτηρίου
Το Υπουργείο Παιδείας, με στόχο την αναβάθμιση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και την αντικειμενική αξιολόγηση των μαθητών, εξετάζει πέντε κεντρικούς άξονες για την εισαγωγή του εθνικού απολυτηρίου. Αυτή η πρωτοβουλία επιδιώκει να προσδώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στο απολυτήριο Λυκείου, καθιστώντας το ένα ισχυρότερο εργαλείο για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Διαφάνεια και Αξιοπιστία: Οι δικλείδες ασφαλείας του συστήματος
Βασική προτεραιότητα του υπουργείου είναι η πλήρης διασφάλιση του αδιάβλητου χαρακτήρα των εξετάσεων που θα καθορίζουν τον τελικό βαθμό του απολυτηρίου. Για τον σκοπό αυτό, προβλέπονται συγκεκριμένες δικλείδες ασφαλείας, οι οποίες θα τεθούν προς συζήτηση στον επικείμενο εθνικό διάλογο:
- Ανεξάρτητη Εποπτεία: Μια ανεξάρτητη αρχή θα έχει την ευθύνη της εποπτείας ολόκληρης της διαδικασίας, ενισχύοντας το κύρος και την ακεραιότητα των εξετάσεων.
- Τράπεζα Θεμάτων: Τα εξεταστικά θέματα θα αντλούνται αποκλειστικά από την τράπεζα θεμάτων, εξασφαλίζοντας την ομοιογένεια και την αντικειμενικότητα.
- Ειδικό Σώμα Αξιολογητών: Η διόρθωση των γραπτών θα γίνεται από ένα ειδικά εκπαιδευμένο σώμα αξιολογητών, διασφαλίζοντας υψηλά πρότυπα αξιολόγησης.
- Ψηφιοποίηση Γραπτών: Η ψηφιοποίηση των γραπτών δοκιμίων αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα για την εξάλειψη οποιουδήποτε παράγοντα υποκειμενικότητας και την πλήρη διαφάνεια στη διαδικασία της βαθμολόγησης.
Αλλαγές στην Εισαγωγή στα ΑΕΙ: Ο ρόλος του Εθνικού Απολυτηρίου
Σημαντικές αλλαγές αναμένονται και στον τρόπο εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ). Η ισχύουσα ελάχιστη βάση εισαγωγής θα αντικατασταθεί από ένα βαθμολογικό όριο 10 στο εθνικό απολυτήριο. Αυτό σημαίνει ότι το απολυτήριο θα αποκτήσει κεντρικό ρόλο στην πρόσβαση στα πανεπιστήμια, ενώ παράλληλα, τα ίδια τα ιδρύματα θα αποκτήσουν μεγαλύτερο λόγο στην επιλογή των φοιτητών τους, ενισχύοντας την αυτονομία τους και τη δυνατότητα διαμόρφωσης των δικών τους κριτηρίων εισαγωγής.
Εθνικός Διάλογος και Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης
Οι τελικές προτάσεις και οι «ασφαλιστικές δικλείδες» του νέου συστήματος θα αποτελέσουν αντικείμενο εκτεταμένου εθνικού διαλόγου, στον οποίο θα συμμετάσχουν όλοι οι αρμόδιοι φορείς της εκπαίδευσης. Στόχος του Υπουργείου είναι η εφαρμογή του νέου εθνικού απολυτηρίου να ξεκινήσει από το σχολικό έτος 2026-2027, δίνοντας επαρκή χρόνο για την προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος και την ενημέρωση των μαθητών και των εκπαιδευτικών.