Παρά την τεχνολογική «επέλαση», η πρακτικότητα παραμένει βασική προτεραιότητα για τους οδηγούς, κάτι που επιβεβαιώνει και ο επικεφαλής της VW, στρέφοντας τα βέλη του σε υπερβολές του σύγχρονου σχεδιασμού.
Η Ψηφιακή Επανάσταση και οι Προκλήσεις της Αυτοκινητοβιομηχανίας
Η αυτοκινητοβιομηχανία των τελευταίων ετών έχει ακολουθήσει με ιλιγγιώδη ταχύτητα τον δρόμο της ψηφιοποίησης, εισάγοντας στους οδηγούς μια πληθώρα συστημάτων και «έξυπνων» λύσεων. Αυτές οι τεχνολογικές καινοτομίες, άλλοτε αποκλειστικό προνόμιο πολυτελών μοντέλων, πλέον βρίσκονται παντού.
Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται οι οθόνες αφής που ελέγχουν σχεδόν κάθε λειτουργία του οχήματος, οι πολλαπλοί αισθητήρες για την παρακολούθηση κάθε πιθανής κίνησης, και τα ηλεκτρονικά συστήματα που αντικαθιστούν τους παραδοσιακούς μηχανισμούς. Αυτά αποτελούν πλέον τον κανόνα στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Ωστόσο, αυτή η «υπερφόρτωση» τεχνολογίας δεν βρίσκει πάντα την αποδοχή των καταναλωτών.
Ο CEO της VW θέτει τα ζητήματα πρακτικότητας στο επίκεντρο
Σε αυτήν ακριβώς την υπερβολή στάθηκε ο Thomas Schäfer, ο CEO της Volkswagen, κατά τη συζήτησή του με το Deutsche Welle, στο πλαίσιο της φετινής Έκθεσης IAA Mobility στο Μόναχο.

Ο Schäfer έθεσε υπό αμφισβήτηση την πρακτικότητα των αναδιπλούμενων χειρολαβών θυρών, οι οποίες ενσωματώνονται στο αμάξωμα για αισθητικούς λόγους. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, αν και δείχνουν όμορφες και «καθαρές» σχεδιαστικά, στην πράξη είναι «τρομερά δύσκολες στη χρήση». Υπογράμμισε δε ότι οι καταναλωτές αναζητούν πρακτικότητα και απλότητα, ιδιαίτερα στις βασικές λειτουργίες του αυτοκινήτου, και ότι η VW σκοπεύει να επαναπροσανατολιστεί προς αυτήν την κατεύθυνση.
Από το ID. Every1 στην Αναθεώρηση του Σχεδιασμού
Το πρωτότυπο μοντέλο της VW, το ID. Every1, που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο, διαθέτει τέτοιου είδους λαβές. Ωστόσο, ο Schäfer άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, μέχρι την έναρξη παραγωγής του αυτοκινήτου το 2027, να υπάρξει επανεξέταση του σχεδιασμού και ενδεχομένως αντικατάσταση των εν λόγω χειρολαβών με πιο παραδοσιακές λύσεις.
Ήδη μοντέλα όπως τα ID.4 και ID.7 χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς μηχανισμούς απελευθέρωσης θυρών με επίπεδες λαβές, αλλά προσφέρουν και την επιλογή κλασικής χρήσης. Μάλιστα, αναμένεται ότι σε μελλοντικά facelifts, η Volkswagen θα επιστρέψει στις συμβατικές χειρολαβές.

Ο Schäfer τόνισε τη σημασία της ανατροφοδότησης από πελάτες, εμπόρους και μέσα ενημέρωσης, επισημαίνοντας: «Δίνουμε στους ανθρώπους αυτό που ζητούν. Μελετάμε πολύ, λαμβάνουμε ανατροφοδότηση από πελάτες, αντιπροσώπους, από τα μέσα ενημέρωσης, και τα λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη».
Διεθνείς Τάσεις και Νομοθετικές Παρεμβάσεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Volkswagen δεν είναι η μόνη που αναθεωρεί την προσέγγισή της σε αυτό το ζήτημα. Στην Κίνα, το Υπουργείο Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Πληροφοριών ανακοίνωσε πρόσφατα ότι από το 2027 οι αναδιπλούμενες χειρολαβές θα απαγορευτούν στα νέα αυτοκίνητα.
Οι κατασκευαστές θα έχουν περιθώριο ενός έτους για να προσαρμοστούν. Στο εξής, θα επιτρέπονται μόνο κλασικές ή ενσωματωμένες λαβές, υπό την προϋπόθεση ύπαρξης μηχανικού εφεδρικού συστήματος, ώστε οι πόρτες να ανοίγουν σε κάθε περίπτωση, ακόμα και σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης ή βλάβης.

Επιπλέον, μια έρευνα της JD Power το 2023 κατέδειξε ότι οι αναδιπλούμενες χειρολαβές συγκαταλέγονταν στα πιο συχνά αναφερόμενα προβλήματα από τους ιδιοκτήτες οχημάτων. Αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη για επανεξέταση του σχεδιασμού προς όφελος της λειτουργικότητας και της εμπειρίας του χρήστη.