Ένα κομβικό έργο υποδομής που αλλάζει το τοπίο της Δυτικής Ελλάδας είναι γεγονός, φέρνοντας την ασφάλεια, την ταχύτητα και την οικονομική ανάπτυξη στο επίκεντρο.
Νέος αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου: Ταχύτητα και ασφάλεια στην Ολυμπία Οδό
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εγκαινιάζει το νέο τμήμα μήκους 65 χιλιομέτρων από Καμίνια έως Πύργο, μέρος του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου. Με αυτή την επέκταση, η Ολυμπία Οδός μειώνει σημαντικά τον χρόνο διαδρομής, ενώ η σύνδεση Πάτρας – Πύργου ολοκληρώνεται σε μόλις 45 λεπτά, και η Αθήνα – Πύργος σε 2 ώρες και 45 λεπτά, προσφέροντας ασφάλεια και άνεση στους οδηγούς.
Το τμήμα αυτό θα παραδοθεί στην κυκλοφορία από τις 12:00 το μεσημέρι της Παρασκευής, 1 Αυγούστου 2025, καθιστώντας τον αυτοκινητόδρομο τον τρίτο μεγαλύτερο της χώρας με συνολικό μήκος 277 χιλιομέτρων. Η Ολυμπία Οδός ενώνει άμεσα τις Περιφέρειες της Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας, ενώ επηρεάζει σημαντικά και την Ήπειρο και τα Ιόνια Νησιά.
Πολυτροπική υποδομή με διεθνή προσανατολισμό
Η νέα υποδομή συνδέει την Αθήνα με την Πάτρα, το σημαντικότερο λιμάνι της Ελλάδας για τις εξαγωγές προς την Ευρώπη, καθώς και με τα λιμάνια της Κυλλήνης, του Κατάκολου και το αεροδρόμιο του Αράξου. Πρόκειται για ένα σύστημα που ενισχύει την πολιτική ισορροπημένης περιφερειακής ανάπτυξης και την πολυτροπική μεταφορά.
Ψηφιακό σύστημα διοδίων και αυτόματη πληρωμή
Η περιοχή από την Κυλλήνη έως τον Πύργο, για 29 χιλιόμετρα, θα λειτουργεί με νέο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων χωρίς φυσικούς σταθμούς. Αντίθετα, το τμήμα από Μιντιλόγλι έως Κυλλήνη (46 χλμ.), συμπεριλαμβανομένων και των υπό κατασκευή 10 χιλιομέτρων Μιντιλόγλι – Καμίνια, θα είναι δωρεάν μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής, που αναμένεται μέχρι τον Νοέμβριο του 2025.
Η Πατρών – Πύργου αναδεικνύεται στον πρώτο πλήρως αυτοματοποιημένο αυτοκινητόδρομο της Ελλάδας με ηλεκτρονικά διόδια και συστήματα αυτόματης πληρωμής, προσφέροντας πρωτοπόρα εμπειρία στους χρήστες.
Απασχόληση και κοινωνικό-οικονομικό αποτύπωμα
Κατά το διάστημα κατασκευής του έργου, απασχολήθηκαν πάνω από 1.400 εργαζόμενοι στα εργοτάξια, συμπεριλαμβανομένων μελετητών, τεχνικών και τοπικών υπεργολάβων. Επιπλέον, η έμμεση απασχόληση εκτιμάται ότι δημιούργησε περίπου 2.000 επιπλέον θέσεις εργασίας, συμβάλλοντας στο τοπικό ΑΕΠ με αύξηση 6% ετησίως.
Ενίσχυση οικονομικής ανάπτυξης σε Αχαΐα και Ηλεία
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου (ΠΟΑΔΕΠ), η λειτουργία του αυτοκινητόδρομου εκτιμάται πως θα αυξήσει το ΑΕΠ των νομών Αχαΐας και Ηλείας κατά 2-3% το χρόνο, με τον νομό Ηλείας να προβλέπεται ότι θα φτάσει σε ρυθμούς ανάπτυξης έως και 5%, μέσω τουριστικών και αγροτικών δραστηριοτήτων, καθώς και από τη διαχείριση και συντήρηση του έργου.
Σύνδεση με την Αρχαία Ολυμπία και την τουριστική ανάπτυξη
Η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου βελτιώνει επίσης την πρόσβαση από την Αθήνα προς την Αρχαία Ολυμπία, αξιοποιώντας τον ιστορικό και πολιτιστικό δορυφόρο της χώρας και ενισχύοντας τον πολιτιστικό τουρισμό. Παρά τη διεθνή φήμη της, η περιοχή είχε περιορισμένη προσβασιμότητα, που τώρα αναβαθμίζεται σημαντικά.
Σημαντικός ρόλος για σύνδεση με τα Ιόνια Νησιά
Ο νομός Ηλείας και η νέα Ολυμπία Οδός αποτελούν κεντρική πύλη προς τα δημοφιλή Ιόνια Νησιά, όπως Ζάκυνθος και Κεφαλονιά, που έχουν βιώσει σημαντική τουριστική άνθηση τα τελευταία χρόνια. Η ευκολία στη μετακίνηση που παρέχεται από τον νέο αυτοκινητόδρομο ενισχύει περαιτέρω τη δυναμική ανάπτυξη του τουρισμού στα νησιά.
Ορόσημα κατασκευής και εξέλιξης του έργου Πατρών – Πύργου
- 4 Αυγούστου 2008: Έναρξη Σύμβασης Παραχώρησης Ολυμπίας Οδού
- Νοέμβριος 2010: Αναστολή χρηματοδότησης λόγω οικονομικής κρίσης
- Ιούνιος 2011: Αναστολή κατασκευαστικής δραστηριότητας
- 17 Δεκεμβρίου 2013: Υπογραφή επανεκκίνησης έργου και εξαίρεση τμήματος Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα από παραχώρηση
- 31 Αυγούστου 2017: Ολοκλήρωση Κορίνθου – Πατρών
- Ιανουάριος 2020: Μνημόνιο Συναντίληψης για επανένταξη Πατρών – Πύργου
- Δεκέμβριος 2021: Έγκριση επανένταξης από DG Comp και Ελληνικό Κοινοβούλιο
- Μάρτιος 2022: Έναρξη κατασκευαστικών εργασιών στην Πατρών – Πύργου
- Ιούλιος 2025: Παράδοση τμήματος Καμίνια – Πύργος (65 χλμ.)
- Νοέμβριος 2025: Παράδοση τμήματος Μιντιλόγλι – Καμίνια (10 χλμ.)