Ανεξιχνίαστες παραμένουν οι αιτίες της τραγωδίας της πτήσης 171 της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους στην Ινδία.
Αναπάντητα ερωτήματα από την ηχογράφηση του κόκπιτ
Λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση του 12 ετών Boeing 787, οι διακόπτες παροχής καυσίμου βρέθηκαν ξαφνικά στη θέση «cut‑off», προκαλώντας ολική απώλεια ισχύος στους κινητήρες – γεγονός που συμβαίνει συνήθως μόνο κατά το τέλος της πτήσης. Στην ηχογράφηση από το κόκπιτ, ακούγεται έντονος διάλογος ανάμεσα στους δύο πιλότους, με τον συγκυβερνήτη να ζητά εξηγήσεις για το τι συνέβη και τον κυβερνήτη να αρνείται ότι προέβη σε χειρισμό διακοπής.
Τα δεδομένα και οι αμφιβολίες για τον ρόλο των πιλότων
Καθώς η πτήση βρισκόταν στον αέρα για λιγότερο από ένα λεπτό πριν από τη συντριβή στην Αχμενταμπάντ, η ανάλυση των δεδομένων δείχνει ότι ο ένας κινητήρας αποκατέστησε την ισχύ του ενώ ο άλλος όχι. Παράλληλα, οι αναφορές από τα διεθνή μέσα εστιάζουν στη συμπεριφορά των πιλότων, αφού ο συγκυβερνήτης, που χειριζόταν το αεροσκάφος, επανειλημμένα ρώτησε τον κυβερνήτη γιατί «έκοψε» τους κινητήρες.
Έμπειρο πλήρωμα με επιβεβαιωμένη καταλληλότητα
Ο κυβερνήτης Sumeet Sabharwal και ο συγκυβερνήτης Clive Kunder είχαν συνολικά πάνω από 19.000 ώρες πτήσης, με σημαντικό μέρος αυτών στο συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους. Εμφανίζονταν όλοι υγιείς και έτοιμοι για την πτήση, απορρίπτοντας πρόωρες υποθέσεις για ενδεχόμενη κόπωση ή ιατρικό πρόβλημα.
Προκαταρκτική έκθεση και η σημασία της ορθή ενημέρωσης
Η Αρχή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB) προειδοποιεί για τον κίνδυνο πρόωρων και μη τεκμηριωμένων συμπερασμάτων, χαρακτηρίζοντας τέτοιες ενέργειες ως ανεύθυνες ενόσω η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη. Η πλήρης απομαγνητοφώνηση των συνομιλιών ακόμα δεν δόθηκε στη δημοσιότητα, προκαλώντας ερωτηματικά σχετικά με την ταυτότητα των ομιλητών και τη σειρά των ενεργειών στο κόκπιτ.
Ειδικοί ζητούν προσεκτική προσέγγιση και πλήρη διαφάνεια
Ο Peter Goelz, πρώην διευθυντής του NTSB, προτείνει τη δημοσιοποίηση της πλήρους ηχογράφησης με σαφή αναγνώριση των πιλότων. Επισημαίνει επίσης την ανάγκη να εξεταστούν τα δεδομένα του Flight Data Recorder για ειδοποιήσεις και σημάδια δυσλειτουργίας κινητήρων.
Παράλληλα, ο Shawn Pruchnicki από το Πανεπιστήμιο της Οχάιο προειδοποιεί για τον επικίνδυνο δρόμο των βιαστικών συμπερασμάτων και τονίζει ότι η έρευνα συγκλίνει σε σκόπιμη ενέργεια ή σύγχυση και αυτοματοποίηση ως πιθανές αιτίες, χωρίς να καταλογίζει ακόμα ευθύνη.
Εναλλακτικές θεωρίες και απορριπτόμενες υποθέσεις
Αν και υπήρξαν αναφορές για πιθανή ηλεκτρική φωτιά στην ουρά του αεροσκάφους, η προκαταρκτική έρευνα αποδεικνύει ότι η απώλεια ισχύος προκλήθηκε από την απενεργοποίηση των διακοπτών καυσίμου. Ενδεχόμενο πυρκαγιάς θεωρείται πιθανό να προκλήθηκε μετά την πρόσκρουση λόγω καυσίμου ή ζημιών σε μπαταρίες.
Μακροχρόνια έρευνα με στόχο τα τελικά συμπεράσματα
Ο επικεφαλής της AAIB, GVG Yugandhar, τόνισε ότι η προκαταρκτική έκθεση έχει ως σκοπό να δώσει εικόνα για το τι συνέβη και καλεί σε υπομονή μέχρι την ολοκλήρωση της τελικής έκθεσης, που θα φωτίσει τις βασικές αιτίες και θα προτείνει μέτρα πρόληψης. Στο μεταξύ, η AAIB δεσμεύτηκε να ενημερώνει για σημαντικά ευρήματα δημόσιου ενδιαφέροντος.