Πάνω από 300.000 οχήματα εντοπίστηκαν να κυκλοφορούν παράνομα στην Ελλάδα, προβληματίζοντας τις αρχές για τη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας.
Έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο και σημαντικά ευρήματα
Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων πραγματοποίησε μία πρωτοφανή ψηφιακή διασταύρωση δεδομένων από την ΑΑΔΕ, το Υπουργείο Μεταφορών και τις ασφαλιστικές εταιρείες, αποκαλύπτοντας ότι πάνω από 300.000 οχήματα κυκλοφορούν χωρίς ασφάλεια, χωρίς ΚΤΕΟ ή με απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας. Το φαινόμενο αυτό δείχνει την έκταση της παραβατικότητας που επικρατεί παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις.
Πρόστιμα και κυρώσεις ανά κατηγορία παράβασης
Τα πρόστιμα που επιβάλλονται βάσει του νόμου διαφοροποιούνται ανάλογα με τον τύπο της παράβασης και την κατηγορία του οχήματος:
- 250 ευρώ για ανασφάλιστα δίκυκλα
- 500 ευρώ για ανασφάλιστα ΙΧ αυτοκίνητα
- 1.000 ευρώ για λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης
- 400 ευρώ για μη διενέργεια ΚΤΕΟ
- Πρόστιμο ίσο με τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας για καθυστερημένες πληρωμές άνω του έτους
Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, τα πρόστιμα διπλασιάζονται, ενώ ακολουθεί δήμευση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
Παράνομη κυκλοφορία οχημάτων σε ακινησία και ξένες πινακίδες
Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται σε οχήματα που έχουν τεθεί σε ακινησία αλλά εντοπίζονται να κυκλοφορούν παράνομα ή να σταθμεύουν εκτός ιδιόκτητου χώρου. Σύμφωνα με τις διασταυρώσεις:
- Το όχημα θεωρείται ότι βρίσκεται σε κυκλοφορία αυτόματα.
- Επιβάλλονται:
- Τέλη κυκλοφορίας
- Πρόστιμο ίσο με τα τέλη
- Διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ, που τριπλασιάζεται σε 30.000 ευρώ σε περίπτωση υποτροπής
Η διαδικασία δεύτερου ελέγχου και οι συνέπειες
Τρεις μήνες μετά τα αρχικά «ραβασάκια», συστήνεται δεύτερος ηλεκτρονικός έλεγχος για την επαλήθευση της συμμόρφωσης των ιδιοκτητών οχημάτων. Αν οι παραβάσεις συνεχίζουν να υφίστανται:
- Η αστυνομία αναλαμβάνει την αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
- Η επαναφορά της κυκλοφορίας γίνεται μόνο με την προσκόμιση:
- Συμβολαίου ασφάλισης
- Δελτίου ΚΤΕΟ
- Αποδείξεων πληρωμής τελών και προστίμου
Η προσπάθεια αυτή είναι κρίσιμη για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας και τη νόμιμη λειτουργία των οχημάτων στην Ελλάδα.