Πώς το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ απειλεί την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία

Η ένταση στη Μέση Ανατολή απειλεί να διαταράξει την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς το Ιράν προειδοποιεί για πιθανό κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ σε περίπτωση πολεμικής σύγκρουσης με το Ισραήλ.

Στρέφοντας το παγκόσμιο εμπόριο σε αχαρτογράφητα ύδατα

Τα Στενά του Ορμούζ, μια από τις σπουδαιότερες ναυτιλιακές οδούς για πετρέλαιο και εμπορεύματα, αποτελούν κρίσιμο σημείο για την ενεργειακή παγκόσμια αλυσίδα. Η πιθανή τους απόκλειση θα επιφέρει σοβαρές αναταράξεις στην παγκόσμια αγορά ενέργειας και ναυτιλιακών μεταφορών.

Αύξηση του ναυτιλιακού κόστους και ασφάλισης

Οι ναυλομεσιτικές εταιρείες αναφέρουν ότι ήδη καταγράφεται σημαντική αύξηση στα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου για τα πλοία που διέρχονται από την περιοχή, κυμαινόμενα από 0,05% έως 0,07% της αξίας του πλοίου εντός μίας εβδομάδας. Σύμφωνα με τους Financial Times, οι τιμές ασφάλισης έχουν εκτοξευτεί πάνω από 60% από την αρχή της κρίσης.

Για παράδειγμα, για ένα VLCC πετρελαιοφόρο αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων, το κόστος ασφάλισης αυξάνεται από 125.000 σε 200.000 δολάρια σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Ραγδαία αύξηση ναύλων για πετρελαιοφόρα πλοία

Στοιχεία της Clarksons Research αναφέρουν ότι οι ημερήσιες τιμές ναύλωσης πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου από τον Κόλπο προς την Κίνα έχουν διπλασιαστεί, φτάνοντας τα 47.609 δολάρια, μετά την ένταση λόγω της επίθεσης του Ισραήλ στην περιοχή.

Αυτή η αύξηση ξεπερνά κατά πολύ τον δείκτη Baltic Dirty Tanker, ο οποίος σημείωσε μόλις 12% άνοδο την ίδια περίοδο, υπογραμμίζοντας τον αυξανόμενο κίνδυνο στη θαλάσσια διέλευση.

ywAAAAAAQABAAACAUwAOw==

Γεωπολιτικές προκλήσεις και διεθνείς αντιδράσεις

Το Ιράν επιμένει ότι η διέλευση μέσω των Στενών του Ορμούζ πρέπει να γίνεται μόνο με ιρανική άδεια, απειλώντας ευθέως την ελεύθερη ναυσιπλοΐα και προκαλώντας ανησυχίες για τη θαλάσσια ασφάλεια και την ενεργειακή εφοδιαστική αλυσίδα.

Την ίδια ώρα, το Ισραήλ κατηγορεί το Ιράν πως υποστηρίζει τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης και υποδαυλίζει επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, μετατρέποντας κρίσιμες θαλάσσιες περιοχές σε εμπόλεμες ζώνες.

Η απειλή για τη ναυσιπλοΐα εγείρει σημαντικά ερωτήματα για τον ρόλο διεθνών φορέων, όπως ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO), ο οποίος επιβεβαιώνει τη δέσμευσή του για την προστασία και διατήρηση της ουδετερότητας στις παγκόσμιες θαλάσσιες οδούς.

δειτε ακομα

δειτε ακομα