Η Ελλάδα κάνει αποφασιστικά βήματα για να αναβαθμίσει την ασφάλεια του σιδηροδρομικού της δικτύου, αντιμετωπίζοντας χρόνια προβλήματα.
Η κατάσταση του ελληνικού σιδηρόδρομου και το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών
Ο Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, υπογράμμισε στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο το σοβαρό έργο που καταβάλλει η Ελλάδα για να διορθώσει τα συστημικά προβλήματα δεκαετιών στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Αναφέρθηκε στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών ως μια καταλυτική στιγμή που ανάδειξε τις ελλείψεις στον τομέα της σιδηροδρομικής ασφάλειας.
Νομοθετικά και διοικητικά βήματα για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας
Από την πρώτη μέρα της θητείας του, ο κ. Τζιτζικώστας ζήτησε πλήρη ενημέρωση για τα ζητήματα ασφάλειας και σε 16 Δεκεμβρίου ξεκίνησε η διαδικασία επί παραβάσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της Ελλάδας λόγω της πλημμελούς εφαρμογής της Οδηγίας 2016/798/ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Στην ανακοίνωσή του, τόνισε την ύπαρξη βαθιών, διαχρονικών ελλείψεων στον σιδηροδρομικό τομέα, τις οποίες επανέλαβε και σε πρόσφατη συνάντηση με τον Έλληνα Υπουργό Μεταφορών.
Σχέδιο δράσης και παρακολούθηση εφαρμογής
Η Ελλάδα έχει καταρτίσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για την πλήρη αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας, πιστό στις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακολουθεί στενά την εφαρμογή του, ενώ στην τελευταία έκθεση προόδου διαπιστώθηκε «καλή πρόοδος». Ωστόσο, επισήμανε ο επίτροπος, σε περίπτωση καθυστερήσεων η διαδικασία επί παραβάσει θα κλιμακωθεί.
Πολιτικές τοποθετήσεις στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
- Ελίζα Βόζενμπεργκ (ΝΔ): Υπογράμμισε την ανάγκη να μη γίνει πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας των Τεμπών, επισημαίνοντας τις ενέργειες της κυβέρνησης για την ασφάλεια.
- Γιάννης Μανιάτης (ΠΑΣΟΚ – Ευρωσοσιαλιστές): Ζήτησε ευθύνες για τους αρμόδιους που αγνόησαν τα προβλήματα ασφαλείας και αποκάλυψε σκάνδαλο συγκάλυψης μετά το δυστύχημα.
- Κώστας Αρβανίτης (ΣΥΡΙΖΑ – Ευρωπαϊκή Αριστερά): Κατήγγειλε παραλείψεις της Επιτροπής και του ελληνικού υπουργείου, ενώ τόνισε την έλλειψη εποπτείας από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA).
- Αφροδίτη Λατινοπούλου («Φωνή Λογικής»): Εξαπέλυσε σκληρή κριτική και δεσμεύτηκε να προωθήσει το θέμα στην Ευρώπη αν δεν υπάρξει δικαίωση για τα θύματα.
- Εμμανουήλ Φράγκος (Ελληνική Λύση): Έθεσε πλήθος ερωτημάτων προς τον επίτροπο Μεταφορών.
- Σάντρο Γκότζι (Φιλελεύθεροι / Renew): Επισήμανε ότι η ασφάλεια των πολιτών αποτελεί ευρωπαϊκή υπόθεση και ένα μεγάλο κοινωνικό ζήτημα.
- Βιργκίνιους Σινκεβίτσιους (Πράσινοι): Υπογράμμισε πολιτικές ευθύνες όταν τα δημόσια χρήματα δεν οδηγούν σε αύξηση της ασφάλειας.
Η ευρωπαϊκή διάσταση της ασφάλειας στον σιδηρόδρομο
Κατά το κλείσιμο της συζήτησης, ο επίτροπος Τζιτζικώστας επισήμανε την κοινή ευρωπαϊκή ευθύνη για την πρόληψη τέτοιων τραγωδιών σε όλα τα κράτη-μέλη. Ανέδειξε τη σημασία συνεργασίας των ευρωβουλευτών και ανακοίνωσε ότι εργάζονται για την αναθεώρηση του κανονισμού του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), ώστε να ενισχυθεί η εποπτεία και η ασφάλεια στον σιδηροδρομικό τομέα.
Η ασφάλεια πρέπει να αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για όλους, τονίζοντας πως κανένας επιβάτης δεν πρέπει να νιώθει ότι διατρέχει κίνδυνο λόγω ελλείψεων και αστοχιών στο σύστημα. Η δέσμευση για τη συνεχή βελτίωση των μέτρων ασφαλείας είναι η αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας.