Η καινοτομία στη ναυτιλία και την ασφάλεια των θαλασσών εξελίσσεται με την εντυπωσιακή χρήση μη επανδρωμένων θαλάσσιων οχημάτων για την προστασία κρίσιμων υποθαλάσσιων υποδομών.
Η Δανία ενισχύει την εποπτεία στη Βαλτική και τη Βόρεια Θάλασσα με μη επανδρωμένα σκάφη
Η Δανία προχώρησε στην ανάπτυξη δύο υψηλής τεχνολογίας θαλάσσιων μη επανδρωμένων οχημάτων (Autonomous Surface Vehicles – ASVs), βασισμένων σε αμερικανική τεχνολογία, με σκοπό την ενίσχυση της εποπτείας στη Θάλασσα της Βαλτικής και στη Βόρεια Θάλασσα. Τα σκάφη αυτά λειτουργούν αυτόνομα για μεγάλα χρονικά διαστήματα και συμμετέχουν ήδη σε αποστολές σχετικές με την ασφάλεια των θαλάσσιων ζωνών.
Ρόλος των μη επανδρωμένων οχημάτων στη ναυτική ασφάλεια και την προστασία υποδομών
Η σημασία αυτών των μη επανδρωμένων συστημάτων έγκειται στον ρόλο τους στην ανίχνευση και παρακολούθηση κινδύνων, όπως ζημιές σε υποθαλάσσια καλώδια τηλεπικοινωνιών και αγωγούς ενέργειας, καθώς και επιχειρήσεις παράνομης δραστηριότητας όπως λαθρεμπόριο και παράνομη αλιεία. Ο διευθυντής αμυντικού υλικού της Δανίας, Κιμ Γιόργκενσεν, επισημαίνει ότι τα οχήματα αυτά θα περιπολούν όχι μόνο στα εθνικά χωρικά ύδατα αλλά και σε περιοχές ευρύτερης σημασίας της Βαλτικής και της Βόρειας Θάλασσας.
Τα χαρακτηριστικά και λειτουργία των υποβρύχιων drones Voyagers
Τα σκάφη τύπου Voyager, μήκους 10 μέτρων, παράγονται από την αμερικανική εταιρεία Saildrone και έχουν την δυνατότητα να λειτουργούν με πλήρη αυτονομία έως και τρεις μήνες στη θάλασσα. Ο γενικός διευθυντής της Saildrone, Ρίτσαρντ Τζένκινς, περιγράφει αυτά τα οχήματα ως «τα μάτια και τα αυτιά πάνω και κάτω από την επιφάνεια του νερού». Εξοπλισμένα με προηγμένους αισθητήρες, τα Voyagers μπορούν να παρακολουθούν το βυθό σε βάθος έως και 300 μέτρων, παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες για ναυτική ασφάλεια και περιβαλλοντική παρακολούθηση.
Η συμβολή του ΝΑΤΟ στην προστασία της υποθαλάσσιας ασφάλειας
Η παρουσία και δράση αυτών των μη επανδρωμένων οχημάτων υποστηρίζεται και ενθαρρύνεται από το ΝΑΤΟ, το οποίο έχει αναπτύξει αποστολές ειδικά για την προστασία των ευαίσθητων υποθαλάσσιων υποδομών στη Βαλτική Θάλασσα. Η αυξανόμενη κίνηση στη θαλάσσια περιοχή, που αντιπροσωπεύει πάνω από το 8% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κυκλοφορίας, καθιστά αναγκαία την ενισχυμένη παρακολούθηση και προληπτική δράση έναντι μελλοντικών απειλών.
Με αυτήν την πρωτοβουλία, η Δανία και το ΝΑΤΟ συμβάλλουν στην αυξημένη ασφάλεια και την προστασία της θαλάσσιας κυκλοφορίας, εξασφαλίζοντας πιο αξιόπιστη εποπτεία και άμεση αντίδραση σε περιπτώσεις απειλών ή καταστροφών στους κρίσιμους υποθαλάσσιους πόρους.