Νέος αυστηρός Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με σκοπό την ασφάλεια στους ελληνικούς δρόμους.
Φρένο στην ατιμωρησία: Νέες ποινές και πρόστιμα
Ο αναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή, επιφέρει σαρωτικές αλλαγές στην αντιμετώπιση σοβαρών παραβάσεων. Με έμφαση στην πρόληψη και την αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων, ο ΚΟΚ αναμορφώνει το πλαίσιο κυρώσεων για παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή και την ακεραιότητα των οδηγών και πεζών.
Στόχος του νέου νόμου είναι η μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων μέσω ρεαλιστικών και δίκαιων παρεμβάσεων όπως:
- Την ποινικοποίηση αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας όπως η οδήγηση με χρήση κινητού τηλεφώνου και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
- Αναλογική κατηγοριοποίηση των παραβάσεων βάσει του βαθμού επικινδυνότητας.
- Ενίσχυση της κυκλοφοριακής παιδείας και του αποτρεπτικού χαρακτήρα των προστίμων.
Βασικές προβλέψεις και ποινές
Μεταξύ των βασικών αλλαγών είναι η καθιέρωση νέων ορίων ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών όπου το ανώτατο όριο πέφτει στα 30 χλμ/ώρα, ενώ ξεχωρίζουν:
- Πρόστιμο 350 έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος έως και 1 έτος για παραβίαση STOP.
- Πρόστιμο από 700 έως 4.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος μέχρι 8 χρόνια για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.
- Στέρηση διπλώματος έως 4 χρόνια και πρόστιμα έως 8.000 ευρώ για «κόντρες» και υπερβολική ταχύτητα.
- Ποινές φυλάκισης έως 2 ετών και πρόστιμα έως 4.000 ευρώ για οδήγηση χωρίς δίπλωμα.
- Πρόστιμα έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση αδειών για παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ.
Προστασία ευάλωτων χρηστών και νέοι κανόνες κυκλοφορίας
Λαμβάνονται έμπρακτα μέτρα για την υποστήριξη των ατόμων με αναπηρία, με αυστηρές κυρώσεις για παράνομη στάθμευση σε ειδικούς χώρους. Παράλληλα, αυξάνονται οι ποινές για παράνομη κίνηση σε πεζοδρόμια, πλατείες και λεωφορειολωρίδες, περιορίζοντας τη χρήση μη νόμιμων διαδρομών από οχήματα.
Επιτρέπεται η χρήση λεωφορειολωρίδων από ταξί μόνο για επιβίβαση και αποβίβαση σε ώρες που δεν παρεμποδίζεται η κυκλοφορία, ενώ τα ταξί μηδενικών ρύπων κινούνται ανεμπόδιστα.
Κλιμακούμενες κυρώσεις και αυστηρός έλεγχος
Ο νέος νόμος προβλέπει αυστηρή κλιμάκωση των προστίμων και του χρόνου αφαίρεσης αδειών για συστηματικές παραβάσεις. Η συνεχής υποτροπή θα οδηγεί σε αυξανόμενη επιβολή κυρώσεων, προωθώντας τη συμμόρφωση και ενισχύοντας την οδική ασφάλεια.
Νέο όριο ταχύτητας και ειδικές διατάξεις για οχήματα
Τα ανώτατα όρια ταχύτητας διαφοροποιούνται ανάλογα με τον τύπο δρόμου και οχήματος:
- 30 χλμ/ώρα στις περισσότερες κατοικημένες ζώνες.
- 50 χλμ/ώρα σε δρόμους με περισσότερες λωρίδες ή διαχωριστικές νησίδες.
- 40 χλμ/ώρα σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών.
- 25 χλμ/ώρα για ηλεκτρικά πατίνια (Ε.Π.Η.Ο.) με απαγόρευση κυκλοφορίας σε δρόμους με όριο πάνω από 50 χλμ/ώρα.
Οι αλλαγές και τα αυστηρά μέτρα που εισάγει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αποτελούν ένα κρίσιμο βήμα για την αντιμετώπιση των επικίνδυνων οδικών συμπεριφορών και την προστασία της ανθρώπινης ζωής στους δρόμους της Ελλάδας.