Η επίδραση των διαφημίσεων ανθυγιεινών τροφίμων στα παιδιά είναι σημαντική και ανατρεπτική, αυξάνοντας την ημερήσια θερμιδική τους πρόσληψη.
Η επίδραση των διαφημίσεων πρόχειρου φαγητού στα παιδιά και τους εφήβους
Η συνεχής έκθεση των παιδιών σε διαφημίσεις τροφίμων υψηλής θερμιδικής αξίας οδηγεί σε υπερβολική κατανάλωση θερμίδων, ανεξάρτητα από την πλατφόρμα μέσω της οποίας προβάλλονται αυτές οι διαφημίσεις. Σύμφωνα με μελέτη που παρουσιάστηκε στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο για την Παχυσαρκία (ECO) στη Μάλαγα, τα παιδιά και οι έφηβοι αυξάνουν σημαντικά την ημερήσια πρόσληψη θερμίδων υπό την επίδραση διαφημιστικών μηνυμάτων πρόχειρου φαγητού.
Μεθοδολογία και αποτελέσματα της έρευνας
Στην έρευνα συμμετείχαν 240 παιδιά ηλικίας 7 έως 15 ετών από το Μέρσεϊσαϊντ της Αγγλίας. Τα παιδιά εκτέθηκαν για 5 λεπτά σε τέσσερις διαφορετικούς τύπους μέσων ενημέρωσης που περιλάμβαναν:
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι μετά την έκθεση σε διαφημίσεις τροφίμων πλούσιων σε ζάχαρη, κορεσμένα λιπαρά και αλάτι, τα παιδιά κατανάλωναν κατά μέσο όρο 130 περισσότερες θερμίδες την ημέρα, ισοδύναμες με δύο φέτες ψωμί. Αυξήθηκε η κατανάλωση σνακ (+58,4 θερμίδες) και γεύματος μεσημεριανού (+72,5 θερμίδες), γεγονός που επιβεβαιώνει τον αρνητικό ρόλο της διαφήμισης στην παιδική διατροφή.
Περιεχόμενο και μέσα διαφήμισης: Ο ρόλος τους στην πρόσληψη τροφής
Παραδόξως, το περιεχόμενο της διαφήμισης, είτε ήταν διαφημίσεις μόνο επωνυμίας είτε συγκεκριμένων προϊόντων, δεν διαφοροποίησε την επίδραση στην πρόσληψη θερμίδων. Επιπλέον, η επίδραση των διαφημίσεων στην κατανάλωση παραμένει αμετάβλητη, ανεξάρτητα από το μέσο προβολής και την κοινωνικοοικονομική κατάσταση των οικογενειών.
Σημασία και εφαρμογές στο πλαίσιο της παιδικής παχυσαρκίας
Η έρευνα αναδεικνύει την ανάγκη υιοθέτησης περιορισμών στη διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων προς τα παιδιά, καθώς πολλές χώρες της Ευρώπης, αλλά και παγκοσμίως, εξετάζουν πολιτικές και ρυθμίσεις με στόχο την αναχαίτιση της παιδικής παχυσαρκίας. Η σημαντική αύξηση των θερμίδων που καταναλώνονται λόγω της έκθεσης σε τέτοιες διαφημίσεις τονίζει την ανάγκη για προστασία των πιο ευάλωτων καταναλωτών.